Annons:
Etiketterlagar-reglerlss
Läst 2335 ggr
[Nayara]
2013-07-24 13:49

Sluta på LSS-boende?

Hej.

Jag bor på ett LSS-boende (jag har Aspergers syndrom), men jag vill inte bo i ett LSS-boende. Jag har läst att det är frivilligt att bo där. Är det någon som vet hur man slutar på ett LSS-boende?

Jag är 17 år.

Annons:
Zaphix
2013-07-24 14:48
#1

Varför hamnade du där från början?

Var vill du annars bo? Hos föräldrarna/eller någon annan du bott hos innan? Egen lägenhet?

Skulle du klara av ett eget boende?

Kan du i så fall få stöd och hjälp där? Ekonomin?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Allamej
2013-07-24 23:43
#2

I din egna lägenhet skulle du få den hjälp du behöver, så mycket som du behöver. Jag skulle rekommendera att du skaffar ett personligt ombud och pratar med boendestödet om hjälpen du skulle behöva men i övrigt, gör ditt bästa och njut.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

tarotlasse
2013-07-25 00:30
#3

Ja du för det första så är du minderårig  i dag så dina föräldrar som bestämmer och har ansvaret över dig  fram tills du fyller 18 år. 

När du är 18 år så kan det bli lättare för dig och då kan du även avsäga dig LSS stöd om du önskar det även om jag tycker det vore väldigt dumt av dig att göra det. 

Min son sa nej  till LSS när han blev myndig.

När du är 18år är det du som tar besluten inte dina föräldrar.

När du blir 18 år så kan du som Allamej  själv prata med boendestödet och be om ett personligt ombud. 

Sedan så finns det ju olika boende är det ett barn o ungdomsboende du bor på  i dag brukar de ha en 18 års gräns. 

Då blir det automatiskt att du måste flytta på dig till egen lägenhet eller till ett vuxenboende när du fyller 18 år. 

Så prata med dina föräldrar, ditt boende  elelr prata med din kurator elelr annan personal på BUP om din oro och din vilja för framtiden. 

När du blir 18år och det ska göras en vårdplan för dig så ska du själv vara med och påverka hur du vill ha det i framtiden. 

I dag är det dina förmyndare som ska göra detta.   

Jag har för mig att vårdplanen ska göras som minst var 6e månad när du är myndig ska du själv vara med på dessa möten och godkänna vårdplanen. 

Jag fick själv en vårdplan då jag min arbetsterapeft och en social assistent från socialpsykiatrin lämnade förslag på åtgärder och frågade mig hur jag önskade hur det skulle se ut det närmaste 3 månaderna.  I slutet av augusti ska vi träffas igen och då titta på  så att det vi kom överens om blivit gjort och om det inte blivit gjort så ska de kunna motivera varför det inte blivit gjort och hur vi ska göra för att det ska bli möjligt innan nästa möte igen. 

I denna vårdplanering ingår även min boendesituation och vad för hjälp jag behöver i mitt boende.   

Lasse

Upp till toppen
Annons: