Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 1984 ggr
decembercelsius
7/28/13, 1:46 PM

ADD

Det är först nu när jag är äldre som jag börjat fundera på vad som egentligen är ''fel'' på mig. 

Jag har alltid känt en inre rastlöshet och vill jämt och ständigt hitta på saker. (Går och tänke i huvudet på allt kul jag vill göra) Men längre än så kommer jag inte eftersom motivationen till att hitta på sakerna inte finns där. Jag kan gå och längta efter att tex åka till havet men sen när dagen väl är kommen och man ska dit så tar det bara stopp.

Jag är på grund av detta ofta väldigt uttråkad. Kommer ihåg att jag låg i sängen och grät hela dagarna ibland när jag bodde hemma, för att jag var så frustrerad över att jag inte hade nåt att göra, men sanningen var att det fanns miljoner saker att hitta på, bara att jag på nått sätt aldrig kom till den punkten.

Jag kan också vara väldigt hektisk ibland, få för mig att jag om en vecka ska flytta eller resa iväg. Förstörs dessa planer så går hela min värld under. Det känns som om jag hela tiden måste ha nåt att se fram emot, annars känns livet meningslöst.

Jag är även expert på att slarva bort saker. Tappade nyligen mitt bankkort och jag har ingen som helst ordning bland mina saker även om jag älskar ordning och reda.

Jag har också väldans ångest. Det kan vara inför vad som helst. En sån rolig sak som att träffa en kompis kan jag få för mig att ställa in bara nån timme innan för att jag får sån ångest. Jag vet inte varför det är så, jag har ju faktiskt längtat efter att tex träffa den kompisen men det blir bara för mycket när det väl ska hända.

Jag har försökt känna igen mig i alla möjliga diagnoser men aldrig känt att det har varit ''jag''. men nu på senare tid har jag läst mycket om ADD och känner verkligen igen mig i allt. 

Finns det någon som har ADD här som jag kan prata med? Skulle vara givande för mig. 

Har mycket mer symtom än dem jag har beskrivit, detta var bara en liten del.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Annons:
[x8nightdroid]1
7/28/13, 5:11 PM
#1

Hej! 

Fick diagnosen ADD för snart två år sedan och känner igen mycket av det du beskriver. Är 39 år och kan inte fatta att jag levt så länge med kaoset utan att förstå. Så det är bra att du kommit till insikt om att det kanske finns en lösning på problemen.

Jag känner igen rastlösheten och det där, att planera saker i huvudet. Allt kul man vill göra, men som man liksom aldrig lyckas ta tag i. Känner igen paniken när det väl är dags och hur man sen får ångest för att man kanske ljög ihop en dålig ursäkt för att slippa, istället för att göra som man egentligen ville.

Man behöver oftast bli tvingad till saker för att dom ska bli av.
Brukar va helt slut efter en helg när skallen gått på högvarv med saker att göra, men det enda som blev av var att man hamnade i soffan med huvudvärk och ångest.

Att vara slarvig och att glömma göra klart saker är också något jag känner igen. Man håller på med något, börjar på något annat o sen kanske en sak till och man märker det inte ens. Och sen dagen efter när man ska ha till exempel sitt bankkort så minns man inte var fasen man gjorde av det.

Nu blev det en massa text, men …

Det är bra att du läst och att du hittat något du känner igen. Det är mycket lättare att få hjälp om man vet vad man söker för.
Tycker du ska gå till sjukan o säga att du vill göra en utredning för ADD.  Det är helt klart värt det och även om man inte blir av med sina symptom så blir det betydligt lättare att förstå och hantera dom.

Är det något du undrar över får du självklart höra av dig.

Zaphix
7/28/13, 7:45 PM
#2

Har du svårt för att koncentrera dig?

Hur var det på lektionerna i skolan? Lätt att hänga med eller flög du in i den egna värld?

Problem med impulskonrollen?

Inre rastlöshet?

Känner till viss del igen mig i det du beskriver, har dock ADHD. Men för mig är det nog ångesten som dragit fram dessa sidor, har generaliserat ångestsyndrom.

Dock blivit mycket bättre sista året då jag inte längre är hindrad av ångesten som förr.

Ville förut göra mycket saker, träffa folk och sånt, men det gick inte då jag fick så mycket ångest innan det. Så jag blev ofta låst hemma istället, eller låst i sängen för det kändes onödigt att kliva upp för jag ändå bara fick ångest för allt.

Så känns som att många av dina problem kan bottna i ångesten du känner, inte i någon bokstavsdiagnos.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

decembercelsius
7/28/13, 11:24 PM
#3

#2 är det något jag är ointresserad av så har jag väldigt svårt för att koncentrera mig och jag minns inte hur många gånger jag blev utslängd från klassrummet när jag gick i skolan. Många har kallat mig lat och det gör ont att höra då det verkligen inte stämmer. Jag blir väldigt trött av att bara göra en sak och måste sedan hem och sova. Tex om jag har ett möte nån dag så kan jag inte planera in nåt annat eftersom det gör mig för trött. Jag kan också vara väldigt impulsiv och få för mig saker utan att ens tänka mig för. Vilket kan vara jobbigt för personer i min omgivning.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Zaphix
7/29/13, 12:36 AM
#4

Att snabbt bli trött av saker kan också bero på andra saker, ångest och depression till exempel.

Jag blev som dig när jag var deprimerad.

Tror du ska sluta försöka diasgnistiera på egen hand då det äör så komplext, ta istället hjälp av sjukvården för detta.

Just ADD och ADHD är ju uppmärksamhetsstörningar där just brustande uppmärksamhet är det vitala.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

decembercelsius
7/29/13, 2:19 PM
#5

Saken är att jag varit sånhär enda sedan lekis, dvs ångest, inte velat gå till skolan, rastlös, dyskialki och mycket mer

Men ska iallfall ta kontakt med en psykolog.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Zaphix
7/29/13, 6:20 PM
#6

Har också haft ångest sedan dagistiden, rätt vanligt när man lider av GAD sa min läkare.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Anne-Hedvig
7/30/13, 8:01 AM
#7

GAD - Hva står bokstavene for? D er vel kanskje 'disorder'?

Zaphix
7/30/13, 9:29 AM
#8

Generality anxiety disorder, generaliserat ångetsyndrom (öppet för stavfel)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[kaoset i allt]
7/30/13, 6:39 PM
#9

Känner igen mig oerhört mycket i det du beskriver! Men jag var 35 när jag fick diagnosen och det var inte en dag för tidigt..skriv till mig om du vill

kram och sköt om dig:)

Anne-Hedvig
7/31/13, 11:23 PM
#10

#8 - Takk!

decembercelsius
8/1/13, 12:24 PM
#11

Finns det fler man kan få prata med här? 🙂

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Inna74
8/2/13, 7:16 PM
#12

Jag känner igen mig jättemycket i det ni skriver! För mig har livet varit kaos på många sätt. Läkaren på Vårdcentralen rekomenderade mig att göra en utredning för ADD och på första samtalet konstaterade han att jag med stor sannolikhet har ADD. Nu återstår själva utredningen och det verkar bli den korta varianten. Två av mina barn har npf: min 17 åriga dotter ska utredas för add/adhd nu i dagarna och min son har ADHD Tourettes.

Make things happen

[FriidaMariie]
8/2/13, 8:34 PM
#13

Hejsan! Jag känner helt klart igen mig i det du skriver. Fick diagnosen ADD när jag var 19 år. Idag är jag 25. Mitt liv har varit en berg&dalbana. Ingen student pga koncentrationssvårigheter. Jag hittar ofta nya "intressen" som är roligt i ca 2 dagar sen tröttnat jag. Ångest samt beslutsångest över olika val. Små simpla val som egentligen är bagsteller ex. kompisen vill dra med mig utpå fest, jag är trött men vill egentligen följa med. Beslutsångest. Det är svårt att skriva ner allt. Men ett tips, se till att få din diagnos (om du precis som jag har svårt att ta tag i saken så be en anhörig hjälpa dig). Jag har lärt mig att hantera min ADD, jag vet inte hur det fungerar för andra med under 3 år har jag lyckats få betyg som tagit mig till ett arbete på100%. Idag klarar jag det galant (det hade jag inte gjort för några årsedan). Man måste acceptera sin diagnos och lära sig att hantera den på rätt sätt. Ingen av mina vänner tror på mig när jag berättar att jag har ADD. Hoppas att du får ordning på din tillvaro! Mvh Frida

Annons:
Upp till toppen
Annons: