Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1406 ggr
skippy
2013-08-02 02:15

Kan jag ha Mani?

Jag har sedan Januari beställt hem en massa böcker som främst handlar om Antik Kyrkohistoria.   Summan blev något på 9000.   Nu har intresset sjunkit något för antik Kyrkohistoria, men istället så har ett intresse för grytor och köksredskap väckts inom mig.  

Det som sker inom mig är en känsla av ett lyckorus.  Och tanken kan inte försvinna.  Jag tänker på detta - det är nästan som en känsla av förälskelse.  Man tänker: Tänk när jag har hela serien.  Det känns nästan som att DÅ - kommer jag bli nöjd.  Då kan jag sätta mig ner och läsa.   

Det som är jobbigt är att jag kan känna en sorts stress inom mig, speciellt då jag inte har pengar och vet att jag måste vänta med att beställa hem sakerna.  Man tänker tankar som: Kan inte tiden gå lite snabbare?  Räknar pengar, eller sitter på denna webbsida och bara drömmer.   Cervera och Adlibris är dem som jag har suttit mest på - det senaste halvåret.  

Hur ska jag liksom göra för att kunna tagga ner?

Annons:
Rundgång
2013-08-03 15:38
#1

Oj det låter ganska extremt tycker jag. Du behöver nog söka hjälp för att ändra beteende. Jag menar - du verkar inte ju inte bli särskilt lycklig när du fått hela serien? I tv- programmen om shopiholics brukar dom prata mycket om att 1) känna igen mönstret när ett upplevt behov dyker upp 2) stoppa impulsen att handla och 3) anamma ett annat " ersättningsbeteende" i stället för att shoppa ( sk avledande manöver). Sen tränar de mycket på att leva sig igenom den ångest/ det obehag som man känner när kan inte får shoppa. Men allt det där känner du väl säkert till. Men som sagt det verkar ganska allvarlig särskilt om du inte tjänar jättemycket pengar? Det är nog svårt att sluta utan konsultation av ett proffs. On du är motiverad behöver set däremot inte bli en långdragen och jättestor process. När jag led av liknande problem och sökte hjälp hos en psykoterapeut kunde jag återta kontroll över mitt liv efter ett tiotal besök. Går man en gång i veckan under ett par månader kan man förhoppningsvis klara av kostnaderna för terapin utan att behöva låna pengar…

Illusion
2013-08-03 21:17
#2

Sådär är det för mig med, men det är inte mani enligt mig, det är ADHD, att snabbt byta intressen. Men jag känner folk som blir maniska, jag låg inne på psyket förra året med en tjej som hade jätte kraftig mani, hon var 20 saker samtidigt, manikyrist,hårfrisörska,gangster,amtör polis, skrev en bok, pratade och tränade samtidigt som hon rökte och lyssnade på musik…alltså hon hade så mycket energi att hon var farlig för sig själv. Men det kanske bara är extrem fall? hmm..ja vad vet jag ;P


☮ and ❤ among each other ✿

skippy
2013-08-04 16:36
#3

#1 - jag kan förstå att det låter som att jag är köpberoende - och kanske är jag det till en viss del NÄR det är något som jag verkligen vill ha.    Men samma sak kan det bli för mig då jag sparar pengar.  Samma typ av känsla, liksom.  

Jag sparar 2000 i månaden, och när jag verkligen är inne på att spara då sparar jag bortåt 3000 och ibland kanske ännu mer.  :)  Men nu när jag har fått en sådan stark feeling för Kyrkhistoria och köksredskap så har jag fått tagit ut pengar.  Så jag har haft svårt för att liksom spara.  Men har bestämt mig för att inte ta ut något denna månad.  Hoppas att jag slipper. :P

Rundgång
2013-08-05 17:36
#4

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: