Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1391 ggr
Camilla77
8/13/13, 11:03 AM

Popcornstankar + Concerta

Jag läste nyligen att omedvetna tankar kommenterar det man väljer att tänka på för tillfället. Jag har ADHD och undrar om det kan vara så att jag hör för mycket av de omedvetna tankarna. Jag har ofta flera kommentatorspår på mina tankar. Ofta välkända röster (folk jag känner). Det kan vara åsikter som den personen brukar uttrycka som upprepas. 

För att ni inte ska tycka att jag är helknäpp kan jag tillägga att mina tankar låter som röster i huvudet. Rösterna avbryter mig ofta, får mig att byta tankespår, stör mig med sitt eviga sorl. Ofta är det negativa kommentarer som gör mig nedstämd.

Jag har börjat nyligen med lägsta dosen Concerta och märker att rösterna minskar. Dvs, jag blir mindre avbruten i min tankeverksamhet. Ångestattackerna försvinner dessutom helt de dagar jag medicinerar. 

Någon som har liknande funderingar eller upplevelser?

Annons:
Mysan59
8/13/13, 6:45 PM
#1

Hej,

Har ADHD men aldrig hört några röster, däremot har jag alltid pratat för mig själv och ganska högt tyvärr ibland 😊

Äter Concerta sen ca 2 år tillbaka men det enda det hjälper mot är min hyperaktivitet (diagnoserad med störd hp) däremot är koncentrationen och uppmärksamheten samma som förut.

Pelle Långlös
8/14/13, 3:09 PM
#2

Smakar dina tankar gott? Jag gillar smörsmak. 😎😉

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Lolali
8/22/13, 9:51 PM
#3

Jag har ADD.

Ibland kan jag sitta i bilen och tänka på en situation (kan vara en jag har varit i, eller en som kan komma att uppstå), och prata med mig själv med båda rösterna..

När jag var yngre hade jag under säkert ett år ett mantra i huvudet som störde mig ibland, typ manamanamanamanamanamana eller något sånt var det. Det var som om det var en röst som sa det i mitt huvud så att jag blev distraherad. Numera tänker jag att det kanske var mitt sinne som sa ifrån att det inte orkade ta in mer information just nu.

fanniiiiie
8/27/13, 7:27 PM
#4

Har också ADHD. Började med medicinering för några månader sedan, och äter nu Concerta 36mg. Den första skillnaden jag kunde märka själv när jag började med concertan, (började med 18mg, sedan 27mg och nu 36mg) var att jag blev mer lugn i huvudet, eller hur man nu ska förklara.. Istället för att tänka på en massa onödiga miljontals tankar samtidigt, så kunde jag istället börja typ sortera tankarna bättre, och tänka på en sak i taget. Typ som att hjärnan slutade gå på högvarv.. Jätte skönt! Det gör ju att jag kan koncentrera mig bättre osv. :-) På bup sa dom även till mig att en hel del kan förändras när man börjar medicinera för ADHD, att b.la ångest, depressioner, sömnproblem, och sådant kan försvinna. Fick även en bok som heter "Jag föredrar att kalla mig impulsiv", toppen bok tycker jag! Ett tips bara :) fick mig att lära känna mig själv på ett nytt och bra sätt. Författaren berättar om sitt liv innan concertan kom in i bilden, och skillnaden när hon började med Concerta, och annat också. Den rekomenderar jag verkligen! /Fanny

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

Upp till toppen
Annons: