Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2606 ggr
Pelle Långlös
2013-08-13 16:06

ECT

Jag har fått 5 behandlingar av ECT på totalt 130 sekunder. Jag mår mycket bättre och jag är sååå mycket gladare idag än vad jag gjorde förr. Alla runt omkring mig säger detta, till och med busschaffisen. Men jag fick den inte så lätt utan jag fick tjata fem gånger. När jag fick berätta om vad jag visste och vilka biverkningar som man kunde få så lät dom mig få detta.

Jag hoppas att detta håller i sig i flera månader nu. Minnet får jag leva med att den är minimal men det kanske blir bättre med tiden.

Någon mer som fått ECT? Berätta era historier. Jag har läst på nätet om folk som fått 47 (?) behandlingar och sen är minnet helt borta. Det är ju lite överdrivet tycker jag. Varför inte läkare sa nej efter ett tag. 5-6 behandlingar hjälper.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
M A N I N A N
2013-08-14 08:09
#1

Jag har inte själv fått ect men ett av mina barn har fått i två omgångar. Hon var 15-16 då (nyss fyllt 18 nu) och hade djupa depressioner som inte gick att behandla på annat sätt. Hon hade mkt god effekt av första ectn men hon ville från början inte ha underhållsmedicin så när hon väl lät sig övertalas till det var det försent så ectns goda effekt höll inte i sig särskilt länge. Andra omgången fungerade ectn inte lika bra vilket läkaren förkladade med att det blir svårare att "bryta" en depression ju flera gånger man hamnat i depression. Vid detta tillfälle berodde det alltså inte på att underhållsmedicin inte sattes in i tid. Dottern fick minnesproblem båda gångerna. Andra gången var det värre. Hon har fortfarande minnesproblem. Men det kan ju bero på annat också. Minnesproblem får man ju ofta tex av depressioner. Vad jag förstår så förbättras minnet hos de flesta och efter ca tre månader brukar det vara återställt. Hoppas du fortsätter må bra. Regelbundet liv, äta, sova, lagom motion är saker man kan göra för att må bra men det har du väl redan hört till leda. Mvh

Pelle Långlös
2013-08-14 10:28
#2

Jo det man få. Sämre minne av depression och det var det jag sa till läkaren att den är redan dålig så ECTn är inget hinder pga minnet. Jag äter mina mediciner som vanligt och ingen har sagt något om att trappa ner eller sätta ut någon. Så peppar peppar håller detta sig en längre tid.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

LeJ
2014-05-03 22:49
#4

Det finns skräckhistorier om allt. Jag är väldigt tacksam att jag har fått ect. Bad om det länge innan jag fick det och det har verkligen förändrat mitt liv.

LeJ
2014-05-04 14:27
#6

Det stämmer verkligen inte in på mig, jag var känslolös innan ect, hade då varit deprimerad i många år. Efter att jag fått det så har jag känslor igen. Men inte eufori, utan vanliga känslor, jag känner glädje och sorg, kan bli arg, glad, intresserad, upprörd, stressad mm… Jag får inte återkommande ect eftersom jag inte behöver det, skulle jag däremot bli deprimerad igen är det ett altenativ, men det är nog ca 4 år sedan jag fick det.

Det är skräckhistorier som sagt som finns om typ allt.

Annons:
Honestyisdead
2014-05-06 15:56
#7

Har inte fått det själv. Men min morfar fick flera behandlingar.  Hjälpte ingenting.

SSKAnna
2014-05-08 08:33
#8

Jag fick MÅBGA ECT-behandlingar för flera år sedan då jag hela tiden dök ner i djupa depressioner. Det var innan jag fick min diagnos och rätt medicinering. Jag kan bara säga att jag vet att det kan ha god effekt på riktigt djupa depressioner då inget annat fungerar. I det läget kan man acceptera de minnesproblem som nästan alltid kommer efter behandlingen. Min erfarenhet är att minnet påverkas mer och mer för varje behandling. Jag har en lucka på ca två år som jag knappt minns pga ECT; det är lite trist att inte minnas något från t.ex. min sons 3-4e år men å andra sidan så lever jag nu i alla fall! Om man behöver behandlas med ECT så ska man nog försöka begränsa antalet behandlingar. #5- Lägg inte ut länkar till sidor ombesörjs KMR här. Ingen behöver höra deras halv-vetenskapliga teorier och manipulerade statistik!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Lakeside
2014-05-08 18:00
#9

#8 Om du vet att det är manipulerad statistik så är det ju bra att du kan stå för att informera folk om det i så fall :).

SSKAnna
2014-05-11 18:40
#10

Jag trodde de flesta visste att KMR är en del av Scientologkyrkan och att deras siffror inte stämmer allt för ofta? Deras information går ut på att bara framhäva delar av ett argument utan att ha stöd för det och att totalt ignorera andra sidor som är viktiga för helheten. Jag tillhör iaf dem som INTE tror att "psykiatri" är ett begrepp som uppfunnits av läkemedelsföretagen för att lura folk på pengar. Källkritik!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

SSKAnna
2014-05-15 10:45
#11

Här kan man läsa mer om Scientologernas kampanj mot ECT mm.

http://motpolen.webs.com/peterularssonochect.htm

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[JeanetteK]
2014-05-15 15:30
#12

Roligt att höra att det fungerade bra för dig Ylva! 🤗

Jag har en god vän som hamnade i djup depression och inte ville leva längre. Han fick ect och det fungerade otroligt bra på honom. Är mycket tacksam att det finns och kunde hjälpa honom.

peterularsson
2021-08-25 21:23
#13

Det finns en obehaglig baksida till ECT-behandlingen. Många har anmält och vittnat om allvarliga skador - flera har fått skadestånd - till och med miljonskadestånd.
[https://www.elchocker.se/]()/

Lyft fram och satsa på alternativa behandingar till de som mår dåligt, riktig hjälp, inte psykofarmaka och elchocker[https://www.elchocker.se/hur-ma-battre/]()re/

Det finns mycket bra alternativ!

Kostnadsfri hjälp att anmäla dina skador från Elchocker, ECT-behandlingar. Hundratals vittnesmål, filmer, artiklar och vetenskapliga studier!
Annons:
Upp till toppen
Annons: