Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Concerta högpuls!

2013-08-19 10:55 #0 av: bertine

Jag har ätit Concerta i drygt 4 månader.

Jag upplever hög vilopuls, allt från 100-120, är det någon mer som upplever hög puls? 

Har inget högt blodtryck utan bara högpuls Tystad

Någon som vet om det ger sig med tiden?

Ni som äter Concerta va har ni för puls när ni medicinerar?

Anmäl
2013-08-19 13:30 #1 av: tarotlasse

Concerta är ju ett central stimulerande preparat och kan höja pulsen.

Samma som när  man dricker mycket kaffe  elelr energie drycker mm så kan det också höja pulsen. 

Så egentligen inga konstigheter så prata med din läkare  om detta så din puls inte är för hög, En vilopuls på 100 - 120 låter lite för högt tycker jag.

Men kan ju finnas fler orsaker en bara Concertan så bäst att en läkare gör den bedömningen.

Lasse

Anmäl
2013-08-19 15:20 #2 av: Allamej

Min syster var tvungen att sluta med sin medicinering eftersom hon fick så högt blodtryck att hon riskerade hjärtat...

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Anmäl
2013-08-20 10:39 #3 av: PsyBlomman

Puls och Bt är i högsta grad väldigt individuellt.


När jag började ta Conserta mättes puls o bt före och efter tablettintaget (när det hade börjat frisättas. Pulsen var oförändrad på 63-64 bpm, däremot SJÖNK blodtrycket. Troligtvis beroende på att den inre oron och stressmotorn släppte på gasen.

Anmäl
2013-08-20 10:46 #4 av: Hera

Bertine går du hos läkare och gör kontroller?

Anmäl
2013-08-20 11:13 #5 av: bertine

Ja jag går på kontroller hos psyksköterska, hon säger att det inte är någon fara bara jag inte har högt blodtryck, & det har jag ju inte. >Men jobbigt att vara andfådd till & från hela tiden.

Tänkte om någon har det lika och om det går över med tiden?

Anmäl
2013-08-21 12:38 #6 av: Praefatio

Låter faktiskt som att du behöver säga ifrån. Det behöver inte vara farligt med en hög vilopuls men eftersom du upplever ett obehag så borde du få träffa en riktig läkare och diskutera alternativen. Efter fyra månader borde alla kraftigare biverkningar ha gått över och medicinen börjat bli "enkel att leva med".

Anmäl