Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3486 ggr
Sstar
8/21/13, 9:49 PM

Ni med adhd

Ni med ADHD kan ni hjälpa mej med en fundering jag har?! Min son med ADHD äter equasym depot för att klara skolan. Han tappar aptiten helt under dessa 8 Tim. Och äter ingenting i skolan. Men det verkar nästan som det funkar bättre med koncentrationen när han inte äter, för de dagar han har ätit brukar det bli mer kaos. Är jag helt ute och reser med mina iakttagelser eller någon som märkt av detta.? Jag är inte orolig angående avsaknaden av aptit för han äter rejält på kvällarna och ökar som han ska både på längd och vikt. Jag kanske inte ska försöka tvinga honom att äta utan lita på att han gör det som blir bäst!

Annons:
CelsiusT
8/21/13, 10:01 PM
#1

En tanke som slår mig är att det finns ju uppfattningar om att mjölk och gluten kan förvärra ADHD. Om man då utesluter detta ur sin kost (genom som i din sons fall låta bli att äta) kanske det blir bättre?

Jag har adhd-diagnos och jag är mjölkallergiker. Jag märker direkt (inom 20 min) att jag får sämre koncentrationsförmåga, blir mer lättretlig, illamående, ont i magen av mjölk och det håller i sig i flera timmar.

Ingen aning, har inte ens någon aning om vad jag själ tror på angående födoämnen och ADHD, men…..

Kanske inte så bra att gå helt utan mat en hel dag? Han vill inte äta ett äpple/frukt eller något annat litet lätt? Det är ju bättre än inget.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sstar
8/21/13, 10:19 PM
#2

Intressant det där. Kanske ligger nåt i det……. Dock är jag åxo lite skeptisk när det kommer till mat och ADHD! Nä känns ju inte riktigt bra i mamma hjärtat när han inte äter på en hel dag. Men han verkar inte må dåligt av det iallafall! Frukt skulle jag aldrig få i honom……… Det är det värsta han vet, näst efter grönsaker:(

[Ulvrot]
8/22/13, 9:17 AM
#3

Jag har också länge varit fundersam när det gäller påståenden om gluten och mjölk i samband med ADHD och autism. Vilket har gjort att jag velat lära mig mer om just mat. Framförallt gluten då det verkar vara något många i släkten märker av att det inte klarar av helt å hållet. 

Det känns som det börjar hända något på matfronten. Allt fler forskare m.m. tar upp det här med att vi inte äter mat som våra tarmar har blivit skapta av att äta under våran utveckling från apa till människa. Spannmål och mjölk produkter är något som bara ätits hos oss människor under ca 30 generationer (har jag för mig). Vilket inte på något sätt är lång tid egentligen och våra tarmsystem är inte riktigt skapta för detta. Trots detta så består nästan all mat vi äter av antingen spannmål eller mjölk produkter, ofta i kombination. Nu börjar man se samband mellan många sjukdomar och maten vi äter. Kan kroppen inte tillgodose sig de byggstenar den får (dvs maten man stoppar i sig) så är det klart att kroppen får svårt att göra något vettigt av dessa byggstenar och det leder till små och stora problem. Kan vara allt från små saker man inte knyter till maten som vita prickar på naglarna eller lite torrare hud till betydligt svårare saker som blödande tarmar.

Har man redan tex ADHD så jobbar kroppen ofta på högvarv. Man kämpar för att ta sig igenom vardagen på ett bra sätt. Man får anstränga sig mer på så många olika sätt jämfört med "normalsnubben". Det torde innebära att det blir extra viktigt att både knopp å kropp får riktigt bra byggstenar för att orka hålla igång kroppen och knoppen. Mat och matvanor torde således bli snäppet viktigare än om man inte har funktionshinder. Man ligger ju så att säga redan lite på minus. Vilket givetvis kan ställa till det då många med tex ADHD eller autism har svårt antingen med mat eller rutinerna runt maten.

I våras blev jag diagnostiserad med Mikroskopisk Kolit (kroniska mikroskopiska inflammationer i tarmarna). Jag har ALLTID haft små problem med magen. Jag valde att ta bort gluten, trots att läkarna sa att det inte hade något samband alls. Tilläggas ska också att jag har både asberger och ADHD, samt torettes och OCD. Men vilken skillnad det blev!! Magen mår jättebra så länge jag undviker gluten och laktos. Huden är bättre, prickarna på naglarna är borta, dubbelsynen/dimmsynen är borta. Hjärnan orkar mer och det känns inte som att "vandra i dimma med sina tankar" längre. Jag är mer stresstålig m.m. Min nevrologiska funktionshinder har inte försvunnit, dom är fortfarande där, men livet utan gluten har gjort att både knopp och kropp ändå mår så mycket bättre vilket gör att jag preseterar bättre och orkar mer.

Under sommaren har jag även barnen fått gå glutenfria. Även där ser man stor skillnad. Dottern har inte lika mycket ångest, klarar motgångar snäppet bättre, blöder inte näsblod, bättre toallettvanor, gladare, bättre hud, biter sig inte i tunga och kind längre när hon äter. Även sonens toa vannor blev bättre, klagar inte på magen lika ofta, sover snäppet bättre, klarar att varva ner aningens fortare, biter sig inte i kinden lika ofta, bättre hud, orkar mer, hans naglar går inte sönder. Trots detta fina resultat på båda barnen började jag tveka, och började således att ge gluten till barnen igen i slutet av sommaren. Allt det där som försvunnit började ganska snabbt komma tillbaka igen.

Så jag skulle rekommendera dig att ta den där känslan av att han fungerar bättre när han inte äter på allvar. Fundera på om det ändå inte är värt en chans att äta glutenfritt en månad hemma och se om du märker av någon skillnad (gör det till en gemensam sak i hela familjen) och fundera även på hur du kan göra för att få honom att äta mer frukt och grönt så kroppen får i sig vitaminer och annat viktigt i bra form. Att redan som barn få BRA matvanor tror jag kommer vara till stor nytta när han blir större. Börja bara med en liten, liten bit av någon frukt eller grönt och se till så han förknippar det med något positivt  (dvs någon form av belöning efter att han har ätit den lilla biten).

Sstar
8/22/13, 12:47 PM
#4

Oj att du märker sån skillnad. Trots att jag är skeptisk har du fått mej vilja prova det du säger. Ska absolut testa och se vad som händer:) Sonens frukt och grönsaksavsky har vi försökt på 1000 olika sätt att lösa. Speciellt frukt spyr han nästan av. Jättekonstigt då lillasystern älskar allt i frukt och grönsaksväg. Tomater och rivna morötter är standard till hans mat för det får han ner. Sen mosar jag i broccoli ibland och han äter vitamintabletter. Men en viljestark pojke på 11 år är inte lätt att övertyga;)

[Ulvrot]
8/22/13, 1:20 PM
#5

Jag var själv skeptisk i början. Kan fortfarande känna mig skeptisk trots att jag ser så positiva förändringar. Man har ju blivit lärd att så länge man håller vikten å längden bra så funkar maten. Väldigt svårt att ställa om hjärnan till att det inte alls stämmer :) Våran son är allätare. Speciellt älskar han vissa grönsaker och frukter. Dottern däremot är väldigt sellektiv med sin mat. Lukt utseende och konsistens är jätteviktigt att det blir rätt för hennes del annars får hon kväljningar. Frukt och grönt och allt nytt är speciellt svårt. Dem är verkligen som natt å dag när det gäller mat :) Är det konsistensen eller smaken eller något annat han har svårt för? Vad tycker han om bär? Smoothisar?

CelsiusT
8/22/13, 3:24 PM
#6

#2 Men om inte frukt fungerar så finns det ju annat som man kan ha i fickan och äta under dagen. Nötter och mandlar är ju ett exempel. Finns ju massa annat om man bara har lite fantasi.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Ulvrot]
8/22/13, 4:09 PM
#7

Även soppor och smoothies funkar bra om man har en bra termos. Bara gapa å svälja :) som sagt, bara fantasin sätter gränser :)

Sstar
8/22/13, 5:07 PM
#8

Smoothies funkar inte heller och ej heller nötter och mandlar. Men jag tackar för era tips.

Zaphix
8/22/13, 8:44 PM
#9

#1: Vore intressant om det fungerade bättre utan mjölk. Är vegan nu sedan i början på veckan och är väl tänkt att jag ska vara det nu ett år i alla fall (varit vegetarian sedan många år, men tagit steget längre nu). Så får se om det ger resultat.

Nu äter jag iofs Concerta, men ändå.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Praefatio
8/22/13, 9:48 PM
#10

Som barn åt jag enligt schema, vi snackar sedan pytteliten, något år bara. Jag åt extremt lite i två dagar och sedan fanns det ingen botten i magen en dag utan jag åt precis allt jag kom över. Därefter började det om. Jag är glutenintolerant sedan födseln och hade en engagerad dietist/läkare som min oroliga mamma frågade om detta beteende. Hans svar blev: "Lugn, oroa dig inte. Så länge hon äter och växer som hon ska så finns det ingen anledning att oroa sig." Det där pågick ända upp i tonåren då jag åt som en häst i några år, och kom tillbaka nu i vuxen ålder.

Jag tycker inte att du ska oroa dig. Din son mår ju bra och då är det ingen fara. Ta upp det med din sons läkare om du är väldigt brydd, annars får du lita på att din sons kropp löser ekvationen helt enkelt.

Man tror att LCHF är en bra kost för vuxna med ADHD. Jag experimenterar själv med lågkolhydratskost och märker stor skillnad. Nu tror jag visserligen inte alls på att ge LCHF till växande barn, men att utesluta eller kraftigt minska på spannmål och raffinerade kolhydrater (vitt ris, socker) tror jag inte alls är en dålig idé. Inte för "normalstörda" heller, för den delen :) Man slipper de där bergochdalbanorna.

Sstar
8/22/13, 10:09 PM
#11

Tack för dina tankar:) tråden har glidit in på ett sidospår märker jag! Faktum e att jag inte e det minsta orolig över min sons matvanor!!! Det handlade från början om nåt annat. Men trevligt att ni engagerar er:)

Upp till toppen
Annons: