Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3627 ggr
spull
8/28/13, 11:32 PM

Vad gör en arbetsterapeut?

jag har aldrig tidigare träffat en sådan, och fick precis en tid. Går normalt sett hos psykolog (adhd/add-utredning) och hos läkare. Vad kan jag förvänta mig av ett mötte med en arbetsterapeut, vad är uppgiften liksom?

må gott ~

Annons:
M A N I N A N
8/29/13, 6:51 AM
#1

Arbetsterapeut kan man ha stor nytta av 😄 En sådan kan hjälpa till med hur man ska få vardagen att fungera, både med tips, och genom att vid behov skriva ut hjälpmedel. Det finns massor av smarta hjälpmedel, som tidshjälpmedel, planeringshjälpmedel, påminnelsehjälpmedel, massor av smarta appar mm Om du ska träffa arbetsterapeuten under utredningen så gissar jag att hen ska utreda din förmåga att organisera och planera.

mrsmrs
9/1/13, 2:03 PM
#2

jag går hos en at, och det hon fixat är väl dels att hon försökt fixa min sömn genom att jag fått prova ut ett bolltäcke (Bäst i världen!!!), gjort typ veckorscheman för att få struktur i vardagen. Arbetsterapeuter försöker höja livskvaliten helt enkelt, genom att få rätsida på saker som inte fungerar. De kan göra hembesök också.

tarotlasse
9/1/13, 9:34 PM
#3

Arbetsterapeuften kan göra väldigt mycket som sagts innan så kan de tipsa om tekniska hjälpmedel. De kan även ge väldigt mycket tips om hur man med enkla medel kan göra vardagen mycket lättare.  Dels  på att göra scheman planera mm. 

Men kan var en sådan enkel sak som en låda där man lägger alla räkningar.

Jag har fått kalendrar, handdator Kjedjetäcke och spisvakt genom arbets terapueften, 

Jag har gått på kurser hos arbetsterapueft för  att genom enkla sätt underlätta både på mitt arbete och i min vardag. 

Jag har haft hembesök där de då tittat på hur jag kan göra förändringar som underlättar för mig i hemmet. 

De kan även hjälpa till med att informera anhöriga och arbetskamrater hur vi fungerar med vårt funktions hinder på vilket sätt de kan underlätta  för oss både på arbetet och i hemmet. 

Så jag får säga att det har hjälpt mig jätte mycket. 

 Nu När inte min  hand dator o påminelse inte fungerat fullt ut o när det larmar för att jag ska ta min medicin så när jag gått för att ta min medicin så har jag tagit ett glas vatten eller en smörgås i stället o likt förbannat glömt att ta min medicin.  

Ja då letade hon upp en elektronisk medicin dosett som inte slutar larma fören jag tar tabletten ur dosetten.

Nu när jag har fått boendestöd så har de även lagt märke till att jag gjömmer stänga kyl o frys dörrar.  

Så då har de kontaktat arbetsterapeften för att se om det kan finnas ett hjälpmedel som larmar om jag inte stänger efter mig.

Hon håller även på att letar efter ett  anpassat ordbehandlings program   som kan hjälpa mig i mitt arbete. 

Så man kan säga att arbetsteraueften är en person som kan hjälpa dig att finna lösningar på dina specfika problem som du har med ditt funktionshinder. 

Lasse

tarotlasse
9/1/13, 9:46 PM
#4

När min son fick sin diagnos så besökte Habliteringens arbetsterapueft skolan och tittade på skolmiljön och gav tips på hur man dels kunde placera sonen i klassrummet.  Att han satt vid dörren i lokalen och en glasdörr så hans uppmärksamhet stördes hela tiden var ju inte lämpligt.

Så han fick byta plats i klassrummet de tittade även på om det fanns andra saker som kunde störa i uppmärksamhet mm.

Det blev en rätt så stor omöblering i klassrummet för minska uppmärksamhets problemen.    

Bara att hänga av sig kläder och  då mitt i rummet och med personer runt om kunde resultera i  problem o konflikter. 

Så där ändrade man också om så han i stället fick sin hängare närmast ingången och bara en sådan enkel detalj underlättade jätte mycket.

Så arbetsterapueften kan ge en oerhörd hjälp och visa små enkla saker  som man kanske inte själv ser eller tänker på och att man gör denna lilla förändring kan ge en stor hjälp. 

Lasse

Honestyisdead
9/1/13, 10:24 PM
#5

Under min utredning kom arbetsterapeuten hem till mig och ville se mig göra en fruktsallad ;)

Upp till toppen
Annons: