Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 2208 ggr
LillPom
8/30/13, 5:44 PM

ADD funderingar och stöd

Hej alla här!

Jag är ny här :)

Jag har sen snart 1 år tillbaka haft diagnosen ADD… Jag får medicin osv.. men jag upptäcker att jag ibland skulle behöver mer hjälp som en stödperson osv.. men jag vet inte om finns??

Jag är mycket själv och har inte möjlighet att få stöd av familjemedlemmar.

Finner mycket saker frustrerade och skulle ofta behöva de där andra ögat eller planeraren som kunde se en extra gång över saker eller få mig på rätt spår i arbete.

Någon som vet något man kunde kolla upp?

Annons:
tarotlasse
8/30/13, 10:23 PM
#1

Ja du kan genom kommunen du bor i få denna hjälp. 

Är du inskriven inom LSS så är kommunen skyldiga att ge dig denna hjälp. 

Men även om du inte är inskriven inom LSS så går du under SoL.

Men SoL är en rekomendation och kommunen kan säga nej på grund av ekonomiska själ mm. 

Men det brukar inte vara några problem i de flesta kommuner men andra kommuner är mer restrektiva.

Ring till socialförvaltningen och  då socialpsykiatrin de som brukar behandla detta.  

Många drar sig för att kontakta soc men socialpsykiatrin är ngt helt annat har jag fått lära mig under detta året.

Eller om det känns bättre så kontakta din vårdklinik och arbetsterpaueft så hjälper dom dig med en ansökan.  

Jag gick in i väggen igen i våras jag märkte det inte själv men de i min närhet såg ju det. 

När jag gick till min vårdklinik för att få hjälp med tekniska hjälpmedel.  Så de föreslog jag skulle kontakta soc för hjälp med kontaktperson/ boendestödjare. 

Men jag vägrade att ha med soc att göra även om de försökte förklara att socialpsykiatrin inte fungerade som de soc kontakter jag hade i min ungdom.

Det slutade med att vårdkliniken kontaktade socialförvaltningen och jag blev kallad dit. 

Jag var fruktansvärt anti till detta besök och det blev fel.  Det spårade  ur med en gång jag bad social assistenten fara o flyga som svarade med att jag var så förvirrad så han misstänkte jag var drogpåverkad o skickade mig på drogtest vilket gjorde mig ännu argare. Jag  fick reda på att han nu skulle lämna över ärendet till socialförvaltningen för en utredning.  Så ett katastrof besök jag skällde ut assistenten efter noter o lämnade det i ilska.  

Nu visade testen att jag  var drog fri.  Social assistenten sa vid mötet  att jag skulle få ett resultat av utredningen om 6 -8 veckor. 

Men  det dröjde bara 2 veckor så ringde en handläggare  från socialpsykiatrin mig. 

Här möttes jag på ett helt annat sätt och de erbjöd mig en boendestödjare vilket jag tackade nej till för jag ansåg att jag inte hade något behov av detta. 

Men vid ett nytt möte på vårdkliniken och med socialpsykiatrin så tackade jag ja till detta. 

Nu blev  det beslutat om ett utökat boendestöd så har nu två olika boendestödjare som  turas om att komma hem till mig.  

Allt gick väldigt snabbt från första besöket till de stod en boende stödjare i hallen. 

Vissa säger att hade jag från början själv ansökt om detta hade det tagit betydligt längre tid. Möjligt det är så men jag vet inte om det är så. 

Förutom detta första besök på  soc som blev en total katastrof. 

Så har kontakten med socialpsykiatrin varit helt annorlunda och ett fantastsiskt bemötande.   Har ju inte haft detta  boendestöd så länge men i dag är jag glad att jag har dessa boendestödjare för det underlättar mycket i min vardag. 

Även om jag ansåg från början att jag inte var i behov av detta.

Så tveka inte att ta kontakt med socialpsykiatrin. 

Lasse

Blodfot
8/31/13, 7:35 AM
#2

Du har rätt till hjälp.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[Addan]
9/2/13, 9:03 AM
#3

Som vid tidigare inlägg till frågan du har….Vore kanske  enklast att kontakta kommunen och be om att få prata med en handläggare inom området!!

Det kunde kanske vara en Biståndshandläggare?

En arbetsterapaut kan vara ett stöd och bidra med insatser i din vardag.

De kan oxå fösrskriva vissa hjälpmedel; tex om man har minnesproblem, och svårt att strukturera vardagen..

Handdator, speciella komihågtavlor, Elektrisk datumkalender kan ju ibland vara "små ting" sohm kan underlätta.

Men tänk igenom vad just du behöver !

 Om de har olika regler  I kommunerna vet jag ej…..

En kontaktperson tror jag du ev få…….förhoppningsvis,

Ha hopp,,,,, 😎

Upp till toppen
Annons: