Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4334 ggr
mrsmrs
9/1/13, 1:57 PM

ADHD + GAD, medicinering

Hej!

Jag är nydiagnosticerad med ADHD kombinerad typ. Är snart 19 år. Fick även diagnosen Generaliserat ångestsyndrom - någon mer här som har den kombinationen?

Läkarna hade dock en teori om att GAD-diagnosen blev ställd just eftersom ADHD symptom & GAD symptom ofta går in i varandra, och att den ständiga oro/överaktiva hjärnverksamheten som obehandlad ADHD ofta innebär kan ge utslag på samma symptom som GAD, men att grundproblematiken ligger i ADHDn (även om det ter sig vara GAD). Snurrigt, men ni fattar?

Nu är det så att jag är erbjuden medicinering, något som jag ska ta ställning till inför nästa möte. Min läkare(som är mkt erfaren!) förklarade medicineringen som att den gör vardagliga saker, som för ADHDare ofta kräver stor ansträngning och inte sker av sig självt, ex. tömma sopor, städa, sätta igång med saker, packa väska, diska etc. lättare och mindre svåra. Tycker ni att den beskrivningen stämmer? Trodde mest att medicin förbättrade koncentration/fokus?

Dessutom så vill jag ju inte att medicinen ska plana ut hela min person, vill ju fortfarande behålla min kreativitet och min gnista i mina passioner, och jag har hört att dessa ibland kan försvinna med medicin?

En sista fråga, är om någon här har erfarenhet med ätstörningsproblematik och ADHDmedicin? Har haft bulimi och anorexi tidigare, men står på stadiga ben idag. Men min läkare tyckte att man ändå borde ha det i minnet eftersom ADHDmedicin kan vara aptitnedsättande. Erfarenheter, någon?

kanske ska tillägga att jag även äter cipralex och circadin(som snart ska bytas ut mot melatonin)

Kram på er! Hoppas någon vill svara!

:D

mrsmrs

Annons:
Upp till toppen
Annons: