Annons:
Etikettadhd-add
Läst 929 ggr
[lillalollo]
9/2/13, 2:50 PM

RIS OCH ROS

Finns många för och nackdelar med ADHD. Jag fick min diagnos när jag var 21 vilket är 4 år sedan nu. Och den största nackdelen jag kan tycka är att jag tänker och fungerar helt annorlunda än alla andra och har problem med att umgås med folk som jag i min värld är för komplicerade eller har inte huvudet i full rulle som jag och därför har jag väldigt få vänner och alltid haft och i vissa perioder har jag inte haft några alls. Idag har jag många jag säger hej och umgås med på jobb och dylikt men endast 1 jag kan umgås med på fritiden.

Aja här kommer mina ris och ros

RIS

Tänker för mycket. Hyperaktiviteten sitter ju främst i huvudet och hos mig är den väldigt hyper. Vilket även gör att jag hinner med och tänka på andra för mycket och anpassa mig till dem.

Tankeverksamheten tar för stor del av tiden vilket gör att jag inte har ork att göra det jag måste.

Impulsiviteten, ser jag en pensel och där ligger en tub med färg så kommer jag närmsta timmen måla på allt jag kommer åt för att sedan ångra mig. 

Tidsperspektivet. Jag kan bara grunda och bestämma saker utifrån mitt tillfälliga mående. Alltså om jag mår dåligt en dag så vill inte jag följa med på teater som är om 3 veckor. Om jag är sur en dag så vill jag inte gifta mig om 10 år. eller tvätta på söndag fast det är en hel vecka dit.

Blackouts som kommer efter att det blivit för mycket

problem med att läsa böcker eller långa texter.

ROS

Tankeverksamheten gör att allt går snabbt och därmed har jag lätt för att lära mig saker. 

Den hypersnabba tankeverksamheten gör att jag hinner tänka på andra och även hjälpa dem vilket ibland kan resultera i att de ser mig som en enorm resurs.

Jag tänker mer i bilder vilket gör det lättare för mig att visualisera saker samt få bild på saker och ting. 

Koncentrationsvårigheterna gör att jag kanske har svårt för att läsa men jag är fortfarande nyfiken och tar reda på fakta på andra sätt vilket gör att jag ibland kan ha en större omfattning av kunskap än den som endast läst en bok. 

Jag kan lägga stressen på kroppen och samtidigt ha en lugn mage. 

Jag har med åren fått lära känna mig själv eftersom jag aldrig varit som alla andra så har jag sökt svar och därmed utvecklats inombord. 

Jag har tidigare haft svårt med impulsivitet vilket innebär att jag fått lära mig konsten att backa och tänka till.

Det var litegrann det jag vill säga är att inget ondo utav godo.

Annons:
zatanica
9/2/13, 3:05 PM
#1

Så rätt så 😂Bra tankar eller vad man ska säga. Ja man får ju mer och mer självkännedom tack vare diagnos. Lite innan det med ju när man försöker hänga med "alla andra"

[lillalollo]
9/2/13, 3:21 PM
#2

Precis så. Självkännedom.

Upp till toppen
Annons: