Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3194 ggr
mrsmrs
9/3/13, 3:24 PM

Gruppterapi ADHD

Hej!

Kommer troligen bli erbjuden gruppterapi med andra människor som också har ADHD/ADD.

Tänkte höra om någon har erfarenhet av detta? Som jag ser det så kan det ju vara positivt eftersom man kan känna igen sig/få tips från andra. Men å andra sidan måste man ju öppna sig mycket och kanske har helt olika symptom. Eller kanske att de andra i gruppen är flerdiagnosticerade och att man därav inte riktigt känner samhörighet i sin problematik?

Annons:
tarotlasse
9/3/13, 11:53 PM
#1

Jag har gått i en vuxengrupp för ADHD och den gav mig  otorligt mycket. 

Dels för att man utbytte egna erfarenheter och på hur vi själva löst olika problem genom åren och det var både på positiva och negativa sätt.  

Vi alla fungerar ju väldigt individuellt olika vissa där funkade ADHD medicin för andra inte, 

Jag hade då tandvärk och är livrädd för tandläkaren och visade sig att resten av deltagarna hade precis samma problem och hur de gjort för att få hjälp och var så de fick mig att göra åt ngt min situation och tandläkare skräck.

I denna grupp diskuterade vi även tekniska hjälpmedel vilka vi hade och erfarenheter om detta och det gav mig tips om hjälp jag själv behövde. Det var  även info om vad arbetsteraouefterna kunde erbjuda. 

Vad en God Man gör och erfarenhet av deltagarna som har god man. Vissa var jäte nöjda andra missnöjda. 

Tips om planering och struktur  vi hade även information från läkare om medicinering  och om ny forskning om ADHD var mycket intresanta saker vi fick reda på där. 

Vi dikuterade droger sociala problem och vissa föreningar som inte släpper in oss eftersom vi medicinerar med Mentylfenidat. 

Vi dikuterade  relationer och partnerskap o de problem som kan finnas där med ADHD problematiken och även på frågor om arbetsplats relationer,  

Vi hade väl samanlagt 10 träffar tror jag och sista träffen vi hade så hade anordnarna efter tips av oss bjudit in familjeanhöriga. chefer och arbets kamrater för fika och där då arbetsterapuefter läkare o vi deltagare informerade dem om att hur vi med ADHD fungerade och det var jätte positivt.

Jag tror man tittar lite på samansättningen i gruppen redan från början så den ska stämma hyffsat bra och  man har likartade problem ålder mm. 

Den gruppen jag gick  så var vi i rätt så lika ålder  alla var yrkes verksamma och vi  hade  alla haft missbruksproblem bakom oss och vissa hade ett kriminelt förflutet. 

Så  jag tror man satt i hop denna grupp eftersom vi t så lika bakgrund och problem. 

Sedan kan jag säga att vi hade jäkligt kul och det var mycket skratt, 

Vi har råkat ut för konstiga och pinsamma saker genom vårt funktions hinder  o skrattade in åt ngn utan vi skratade med varandra  så  det var en härlig grupp jag gick i så mycket jag lärde mig i dessa gruppsamtal men vi hade även jäkligt kul på dessa träffar.   

Lasse

.m.m
9/5/13, 4:56 PM
#2

Är det psyk som erbjuder en sån är grupp? Vad är det för föreningar som ni blir portade ifrån för att ni äter denna typ av medicin Lasse? Vill du berätta mer om det?

tarotlasse
9/5/13, 5:34 PM
#3

#2 

Ja det är psyk men när jag gick inom den offentliga psykvården blev jag inte erbjuden sådana här alternativ tyvärr. 

Men det är nog så olika från ställe till ställe. Nu går jag på en privat psyk klinik men ändå  genom landstinget och samma avgifter och går inom högkostnads skyddet. 

Här arbetar man på ett helt annat sätt och har ett annat tänkande vill jag säga.  Här erbjuder man sådana här  gruppsamtal, Mindefullness, avslappnings grupper KBT behandlingar mm. 

Så det är så mycket mer en bara medicinering på detta ställe och ett helt annat bemötande en vad jag möttes inom den offentliga psykvården. 

Men jag har hört att det förändrats en hel del på den offentliga psykvården jag gick på innan i dag. 

Så troligtvis finns dessa erbjudande där också i dag.  

Jag arbetar i dag på en handikapps orginisation och på deras tidning och besöker olika verksamheter och föreningar. 

Här kan man finna både verksamheter och föreningar som kräver drogfritt för att delta. 

Vilket jag tycker är  helt rätt är man före detta missbrukare ska man inte behöva utsättas för detta för  det kan var  väldigt jobbigt.

Vissa ser läkemedel med mentylfenidat som Concerta Ritalin Metamina mm som droger och säger nej till de  med ADHD som medicinerar med

dessa. 

Vissa ser genom fingrarna med detta även om det finns med i stadgarna om att mentylfenidat är en drog och inte tillåtet.  

En av verksamheterna jag  besökte och som gör ett jätte jobb för psykiskt funktionshindrade. Var väldigt svävande och  när jag frågade om detta. Dom sa  att de flesta medlemmarna medicnerade ju  med olika läkemedel och man sa inte nej till personer för att de medicnerade men man klassade samtidigt mentylfenidat som en drog  och  att det  inte var tillåtet och  jag fick inget klart svar på just ADHD medicineringen. 

En av de andra föreningarna där sa man att visseerligen står det i stagdagrna att det inte var tillåtet men så länge ingen störde  och var otrevliga så var alla välkomna även om  man var påverkad.  

Gick inte att undgå att se att vissa var märkbart påverkade av alkohol eller andra droger men de störde ingen.

Däremot i KRIS där är man väldigt bestämda och tillåter inte narkotika klassad medicinering och mentylfenidat.

Det var 3 st i den vuxengruppen jag gick i som fått lämna KRIS för att de medicnerade med Concerta och Ritalin

KRIS gör för övrigt ett jätte bra arbete men är tvärr väldigt tångsynta när det gäller narkotika klassade läkemedel. 

Jag har själv inte besökt KRIS men har det med i min kommande planering.  

Lasse

Pelle Långlös
9/5/13, 7:14 PM
#4

Lasse du har inte försökt att korta ner dina inlägg. Jag och säkert många fler här inne har inte koncentrationen att läsa så långa inlägg. En undran bara.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

.m.m
9/5/13, 9:12 PM
#5

"Vissa ser läkemedel med mentylfenidat som Concerta Ritalin Metamina mm som droger och säger nej till de med ADHD som medicinerar" Detta är diskriminering och jag skulle omedelbart vända mig till diskrimineringsombudsmannen för rådgivning och en ev anmälan! Att medicinera "droger" av hälsoskäl och kunna styrka det med läkarintyg kontra "generell" droganvändning är det ju oerhört stor skillnad på och det SKALL finnas riktlinjer för detta om det väljs att sättas upp riktlinjer för. Vad är KRIS för något?

Ladydragon
9/5/13, 11:42 PM
#6

#5 KRIS= Kriminellas revansch i samhället

Annons:
tarotlasse
9/6/13, 1:17 AM
#7

#4 Ja det är ett av mina problem med mitt funktions hinder att jag har svårt att begränsa mig. Hade ett repotage  om framtidens tekniska hjälpmedel. Ett Inslag som inte fick överstiga 5 min jag fick kortat ner det till 20 minuter.

Så ett av mina problem att kunna begränsa mig. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: