Annons:
Etiketteradhd-addkörkort
Läst 23592 ggr
kundvagnsgnu
9/5/13, 8:07 PM

Körkort och ADD.

Hej kompisar!
Hur gjorde ni med liknande diagnos när ni tog Körkort

Har planerat att försöka ta men oroar mig väldigt mycket över teorin. Blir uttråkad bara av att tänka på en teoribok.
Hur lyder era bästa tips? Appar? Dataspel?


  • Redigerat 10/23/20, 10:42 AM av Niklas
Annons:
Zaphix
9/5/13, 9:00 PM
#1

Har ADHD, löste det genom att tvinga mig själv att sitta varje dag med frågorna via körskolans datorprogram.

Fruktansvärt tråkigt, krypte konstant i kroppen och jag kunde bli riktigt frustrerad på det. Riktigt rastlös blev jag.

Höll på varje dag tills jag kunde frågorna, klarade teorin och uppkörningen på första försöket. Glad för det då jag sedan slapp plugga mer..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[lillalollo]
9/8/13, 12:00 PM
#2

undrar jag också fast jag är inte rädd för teorin jag är rädd för att jag ska falla bort i tankar. För har jag mycket att tänka på eller tänker på något väldigt intensivt så kan jag inte göra annat….syntes mycket i gymnastiken eller när jag ibland har cyklat och kommer in i tankar..jag stannar upp och står där som ett fån eller så springer jag iväg och glömmer helt bort att jag exempelvis spelar fotboll. Och hänt att jag cyklat mitt ivägen och bilar tutat på mig och tagit ett tag innan jag vaknat…

Hur ska det då bli när jag kör bil…

Zaphix
9/8/13, 2:08 PM
#3

#2: Du kanske inte ska köra bil?

Lär märkas när du ska övningsköra om du klarar det eller inte.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Lynn-K]
9/8/13, 3:34 PM
#4

Jag klarade teorin tack vare dataspelet Bonniers Trafikskola. Rösten i spelet verkligen tjatade in det i huvudet. Tycker det är väldigt pedagogiskt med, med pauser med lite frågor som man måste klara för att komma vidare så man kan inte bara sova sig igenom det. ;)

Honestyisdead
9/9/13, 11:50 AM
#5

#2 Det låter inte som du borde köra bil. Vandrar ens tankar iväg på det viset är man en trafikfara. Du borde inte cykla heller.

Zaphix
9/9/13, 9:08 PM
#6

Jag kör aldrig bil utan att äta medicin, blir för ofokuserad då vilket gör mig till en trafikfara.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
graleh
11/17/13, 7:01 PM
#7

Jag har ADD och jag tog hem körkortet med enbart 1 fel på skrivningen. Jag tror hemligheten var intensivutbildning. Under 2 veckor på sommaren (fick inget sommarjobb den sommaren) lade jag 100 % på utbildningen, gjorde i princip inget annat än att äta sova, vara på körskolan. Och kirrade körkortet direkt. Jag hade nog aldrig klarat det på "det vanliga sättet" med lektioner efter skola/jobb.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Cahira
11/18/13, 1:24 AM
#8

Jag failade teorin fyra gånger med några poäng för att jag var så distraherad av alla runtom mig som prasslade godis och andra grejer. Att vara medicinerad är nog att rekommendera.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fluffymind
11/19/13, 3:24 PM
#9

Jag körde på första teorin och då blev jag så förbannad på mig själv och på den usle pedagog som klippt och klistrat ihop teoriboken att jag lärde mig trafikförordningen utantill. Ilska är en förunderlig kraft. Dessvärre har jag glömt i stort sett allt numer, så övningskörningen med min dotter företas i ett teoretiskt vakuum. Det enda jag minns med säkerhet är att med "terräng" avses område som ej är att betrakta som väg. Så nu vet ni det.

fuckmybrain
11/21/13, 9:43 AM
#10

Jag fattar inte hur jag lyckades med körkortet. Klarade allt på första försöket. Men jag pluggade konstant, var sjukskriven då. Läste nog körkortaboken fem gånger och hade konto på körkortonline. Och när jag gkort testen där så gick jag alltid igenom alla fel svar och läste på om dem. Både där och i boken. Går inte att nöta in med bara tester. Får man en fråga så ska man inte bara lära sig svaret utan även varför svaret är som det är. Det hjälpte mig på många teori frågor när jag verkligen satt där på prov dagen. Läste nog teorin på körkortonline fem sex gånger också. Men så har jag haft det i skolan också. Måste verkligen överplugga och nöta samma samma saker för att lyckas. Tyvärr finns inte den tiden när man studerar och då har man ju även andra ämnen samtidigt och det funkar verkligen inte för mig. Körningen gick hur bra som helst. Men idag hatar jag att köra bil. Varje gång jag ger mig ut på vägarna så är jag nära en trafik olycka. Tankarna är på annat håll. På motorvägar kan jag fladdra iväg så mycket att jag inte ens märker att bilen drar sig mer och mer mot diket. Alltid medpassagerare som kan hjälpa mig tillbaka till fokusen.

Honestyisdead
11/21/13, 12:15 PM
#11

10 du har inte funderat på att sluta köra bil? Du riskerar många liv!!

fuckmybrain
11/21/13, 4:40 PM
#12

#11 Nej det har jag inte.

Honestyisdead
11/21/13, 5:14 PM
#13

12 fruktansvärt oansvarigt. Att du inte själv inser att du inte ska köra trots det du skrev är skrämmande. Inte konstigt jag är rädd i trafiken när folk inte tar ansvar. Man kan ju hoppas någon som jobbar på trafikverket läser ditt inlägg.

Annons:
Honestyisdead
11/21/13, 5:17 PM
#14

Och jag hoppas innerligt att du är ensam den dagen du krockar. För fy tusan att skada eller döda andra när man kör fullt medveten om att olyckan är nära var gång och man förlitar sig på medpassagerare. Som om det inte sker nog med olyckor redan!

fuckmybrain
11/21/13, 6:09 PM
#15

Rädd får man väl vara med tanke på alla som övningskör ute på vägarna. 16 åringen som ska ut på E 4 för första gången…se mig som en övningskörare :-P Herregud vad folk jagar upp sig. Passa så du iinte får hjärtattack

Honestyisdead
11/21/13, 6:26 PM
#16

En som övningskör har fokus. Skulle snarare jämföra dig med en som kör full! SJÄLVKLART blir man upprörd och rädd då man läser om vilka som väljer att köra trots uppenbara anledningar till varför dom inte har bakom ratten att göra. Ok om det bara handlade om dig, men du riskerar både dina passagerares liv och dina medtrafikanter. Det är hemskt. Än värre är att du struntar i allvaret…

fuckmybrain
11/21/13, 7:34 PM
#17

Ja du, den sista idioten är inte född. Hehe

Honestyisdead
11/21/13, 7:39 PM
#18

Usch!

graleh
11/21/13, 9:32 PM
#19

Låter som ett troll kommit in här..

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Upp till toppen
Annons: