Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2734 ggr
.m.m
2013-09-05 21:16

Nekad pga medicinering

I en annan tråd framkommer det att individer har blivit diskriminerade och till och med ombedda att lämna lokaler då det kommer fram att personen har ADHD tex och medicinerar för detta. Jag undrar om det är fler som råkat ut för detta eller liknande? Hur gick det till i så fall?

Annons:
kundvagnsgnu
2013-09-05 21:39
#1

VA?! Kan du länka tråden?


tarotlasse
2013-09-06 02:15
#3

Tyvärr är det inte bara föreningar och dagverksamheter som nekar oss med ADHD som medicinerar tillgänlighet. 

Även akut vården kan vägra att ta emot en patient med ADHD som medicinerar. 

Första gången vi råkade ut för det var när sonen  11 år var jätte sjuk och vi besökte akuten  men fick nej eftersom han hade ADHD och kunde bli våldsam. Man hänvisade i stället till psykakuten när vi kommer till psykakuten säger det också nej för de tar inte emot minderåriga för psyk akuten tar bara emot personer över 18 år. 

Så ringde sjukvårdsupplysningen och blev informerad att akuten kan avvisa patienter som kan vara påverkade av alkohol eller droger eller psykiskt sjuka som kunde bli våldsamma av säkerhets själ. 

Så sjukvårdsupplysningen rekomendera oss att ringa polisen för handräckning.  För med polis eskort kan inte akuten vägra ta emot patienten. Det var inga problem när vi ringde polisen det var ofta det fick göra sådana sjuktransporter tyvärr.  När sonen väl kom in på akuten bedömdes han så sjuk och blev inlagd på sjukhuset i en vecka. 

Sedan drabbades jag av samma sak några år senare hade fruktansvärd huvudvärk  kräktes o  o hade svårt med balansen. Var först hos min husläkakare som misstänkte hjärnhinneinflamation och blev transport till akuten. När sjuksköterskan på motagningen frågade om jag tog några mediciner och jag svarade Concerta så fick jag veta att medicin akuten inte tog emot mig. Utan hänvisade mig att ta kontakt med psykakuten jag kunde inte stå på benen för hade så svåra balans problem. 

Psykakuten där blev jag motagen men de svor högt och sa att det var långt i från första gången det fått ta emot ADHD patiener svårt sjuka som behövde helt annan vård en vad psykläkarna kan ge.  De tog några prover och mitt blodtryck var det högsta de någonsin hade mätt upp och var livshotande. Så de ringde medicinakuten sa att de fick skicka dit ett akut team för jag var så illa däran så de bedömde att jag var i för dåligt skick för att transpoteras ngn stans.  Veckan efter jag kom hem så ringde sjuhuschefen och bad om ursäkt för det inträffade men att man följt regelsystemet för sjuksköterskan hade bedömt mig att vara drogpåverkad.  jag vill säga att hon gjorde den bedömningen när hon fick reda på att jag medicnerade med Concerta

Så vi med ADHD och andra med pskiska sjukdommar har inte den tillgängligheten för akutvård som alla andra medborgare har. 

För vi kan tydligen vara farliga för personal och övriga patienter. Vi gjorde ett besök hos en daglig verksamhet för personer med pskiska sjukdommar och där frågade jag om ngn blivit avvisade från akuten  ngn gång när det blivit sjuka och samtliga svarade att det blivit avisade på grund av det hade en diagnos på en psykisk sjukdom 

För ett par år sedan avled en alkolist här i stan av en hjärtinfarkt för han blev avvisad från akuten eftersom han var en välkänd missbrukare i stan. 

Så inte ens sjukvården är tillgänglig för alla grupper i samhället tyvärr. Detta är absolut diskriminering men helt accepterat  för står i sjukvårdslagen att personal kan vägra personer vård om de bedömmer patienten som en säkerhets risk. 

Blir en godtycklig bedömning en alkolist får inte akut vård för sin hjärtinfarkt eftersom det är en säkerhets risk att han är berusad. 

När jag ringde sjukhus tandlvården  och var så fruktansvärd rädd och hade sådan fruktansvärd ångest o tandläkaren inte ville skriva ut ngt lugnande innan hon träffat mig. Så jag sa att då behöver jag en flaska whiskey om jag ska våga ta mig dit. Fick svaret att det var helt ok bara jag kunde stå på benen och inte var otrevlig så tydligen olika bedömningar inom olika vård kliniker. 

Lasse

M A N I N A N
2013-09-06 06:44
#4

#3 Fruktansvärt. Jag är mycket upprörd efter att ha läst detta inlägg.

M A N I N A N
2013-09-06 07:00
#5

Undrar just om man räknas som potentiellt farlig patient om man äter värktabletter som är baserade på morfinderivat… Kan man komma undan denna diskriminering genom att inte berätta om adhd-mediconeringen förrän man kommit så långt att man fått träffa läkaren, vilket där jag bor kan ta flera timmar när man söker akutvård.

.m.m
2013-09-06 07:42
#6

Så funkar det inte riktigt. Sjukvårdspersonal ska INTE behandla patienter som bedöms kunna skada dem. Denna bedömning görs tex av info. tex att du nämner att din son kan bli våldsam i samband med att du ber om hjälp. Då gör de helt rätt i att polis ska närvara så att sjukvårdspersonal kan vårda utan risk att själv bli skadade. Att han är minderårig komplicerar ju det hela, men jag tycker ändå att man skulle bett om polisnärvaro tillsammans med vårdnadshavare. Är man osäker ska man ringa psyk för rådfrågning. Skickar de patienten dit så har de skäl att misstänka nåt annat. De kan göra bedömningen på plats. tex att om du verkar påverkad, nämner att du varit missbrukare och samtidigt berättar att du medicinerar med Concerta och de känner att det är en risk, i förhållande till det du söker för, så har de pga säkerhetsskäl rätt att antingen be om polisnärvaro eller avvisa en patient det tillfället. De avvisar också en patient som de starkt misstänker "är ute efter stark medicin". Som exempel: Jag kommer in på akuten, säger att jag behöver starkt smärtstillande nu! Nämner namnet på just den starka som jag vill ha, nämner att jag är f.d missbrukare eller så står det redan i mina papper och när de frågar om medicinering så nämner jag ett narkotikapreparat, så ja, enligt rutin så gör de då rätt att avvisa mig. Så gör man liksom inte. Att det har med ADHD att göra med sjukvården, eller detaljen att det hjälps med Concerta har inget med poliser eller avvisande att göra. Bedömningen görs där de riskerar våldsamheter eller om de misstänker att en missbrukare fiskar efter mediciner och detta är helt korrekt och ingen diskriminering. Samt om personen är så påverkad så att de inte kan bedöma hälsotillståndet. Här på akuten tar man emot skadade eller sjuka missbrukare så länge de inte är så pass påverkade att sjukvårdspersonal inte kan göra en korrekt bedömning. Då ber dem personen återkomma när de sovit ruset av sig så att de kan hjälpa dem. Även detta är helt korrekt. Sammanfattningsvis kan man säga att sjukvårdspersonal avvisar ingen pga diagnos ej heller pga medicinering. Men kan pga tidigare medicinfiskeri eller kända våldsamheter med personen och det inte finns tillgång till polis så ja, då gör de rätt i att be personen återkomma. Eller om personen söker för något som inte går att bedöma pga ruset. Bedömningen om vård görs en ny vid varje tillfälle du söker vård.

Annons:
tarotlasse
2013-09-06 13:52
#7

#6

 Jag förstår precis vad du menar  i mitt eget fall så visst det finns i mina papper att jag missbrukat läkemedel och är svartlistad för beroende framkallande medicin. 

Med undantag av  Concerta och skärpt kontroll av Imovane.  

 Vid detta tillfälle då jag blev avvisad var jag så dålig så jag inte kunde stå på benen och blivit dit skickad från husläkaren o de var redan föranmällda om min ankomst men då de frågade om medicinering och jag sa att jag medicnerade med Concerta så var det blankt nej. 

Jag är tyvärr inte den enda som blivit avvisad från akuten här i stan när Concerta medicinen omnämts o även personalen på  psyk akuten bekräftade detta.

Fick ju visserligen en ursäkt från sjukhus chefen men inget fel hade gjorts efetrsom sjuksköterskan gjort den  bedömningen att jag var drog påverkad och då hade hon rätt att avvisa mig från akuten.   

Men nu var ju den bedömningen felaktig så tycker visst att de gjorde fel genom att avvisa mig.  

Nu är det inte ofta jag behöver uppsöka akuten som tur är men gången därpå och sist jag var på akuten så kom  jag in med ett astma anfall.  Då blev jag väldigt bra bemött och behandlad då behövde jag inte ens stå i kö. Det kom personal rusande  till hjälp med en gång.  Då gick otroligt snabbt med hjälpen.

Men då var det aldrig någon som  varken han titta  i journaler eller fråga efter medicinering.

Så visst olika från gång till gång. 

Men som sagt vad samtliga på den dagliga verksamheten  för det med psykiska funktionshinder  som jag besökte genom jobbet.  

Där hade alla blivit avvisade från akuten vid ngt tillfälle  beroende på deras diagnos. En hjärnblödning eller en hjärtinfarkt ska inte behandlas på psyket.  

Så ngt är fel i sytemet även om jag förstår att man måste ta hänsyn till personal och arbetsmiljö lagen.  

Lasse

.m.m
2013-09-06 14:08
#8

En hjärnblödning eller hjärtinfarkt ska självklart inte behandlas från psyket. Det låter som att det är fler väldigt allvarliga åkommor du kommer i kontakt med. Det finns inget systemfel med detta samband och alla har rätt till vård. Därmed inte sagt att en personlig yrkesmässig bedömning alltid är korrekt. Men sånt händer överallt i alla branscher pga att det helt enkelt är ont om perfekta människor. ;) Att säga att det är fel i hela systemet eller att sjukvård i stort behandlar diagnospatienter på detta sätt är magstarkt, lite skrämselpropaganda känns det som och inte sanningsenligt. Tack och lov. Även påverkade personer blir behjälpta. Men kom ihåg att sjukvårdspersonals tidigare erfarenheter av patienten också finns med i journalen. Blir du inte hjälpt av någon anledning bör det ifrågasättas så du får en förklaring till varför. I yttersta fall om det fortfarande känns fel, anmäl så att en nämnd får titta på det och bedöma om fel begåtts i det specifika fallet eller ej.

tarotlasse
2013-09-07 00:25
#9

I sonens fall så är den ansvarige inte anställd inom landstinget längre. För det blev anmällt av läkarna på den avdelning han blev inlagd på.

Där fick vi senare ett brev om att ett fel hade begåtts och  den ansvarige inte längre var anställd inom landstinget. 

I mitt eget fall så anmällde jag aldrig detta men fick ett samtal från  sjukhusledningen och  där han bad om ursäkt för det inträffade men att inget fel hade gjorts enligt regelboken.

Men som sagt vad jag är långt i från ensam av att drabbas av detta tyvärr men då andra diagnoser en ADHD

Lasse

Pelle Långlös
2013-09-08 20:21
#10

Man BORDE ju tycka att personer MED medicin åtminstone borde få komma in om de skall vara så petiga.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

M A N I N A N
2013-09-09 06:18
#11

Det låter som du har koll #6. Jag hoppas dock att svårt skadade eller sjuka kända missbrukare inte slentrianmässigt skickas hem för att sova ruset av sig om deras tillstånd riskerar att försämras så allvarligt att deras hälsa eller kanske tom liv står på spel. Måste vara svårt göra dessa bedömningar. Detta gäller väl inte bara kända missbrukare utan alla som är utåtagerande?

.m.m
2013-09-09 08:20
#12

Det gör de inte. Alla har rätt till vård. Det är utgångsläget. Det är mycket ovanligt att någon inte får vård pga det vi nämnt. Vi pratar om extremfall. Akutsjukvårdspersonal som vi talar om har en skyldighet att hjälpa. Men bara om patienten vill ha hjälp. De har inte rätt att tvinga någon. Det har däremot psyk. Är det en minderårig som är svårt skadad eller sjuk, har en historia hos psyk och vägrar vård med våld, så är patienten inget fall för vanlig sjukvård. Då måste personen till psyk där de kan tillkalla personal från lämpligast avdelning, tex akuten. En vuxen som inte vill ha vård tvingas inte på någon, så vida det är fall för psyk, men då är det deras bedömning som gäller. En sjukvårdare får aldrig ta risker att själva bli skadade under sitt pass. En missbrukare är inte på något sätt portad från akuten. Jag vet ett fall där en mycket påverkad man och känd hemlös missbrukare, sökte vård för ont i tån. Han blev väl omhändertagen. Gäller det åkommor som är klassiska symtom för preparatet de ha tagit så är det svårt att veta vad besvären kommer ifrån. Oftast om det är akut, behåller man självklart personen för övervakning. Misstag begås som nämts och dessa ska rapporteras.

M A N I N A N
2013-09-09 08:40
#13

Då behöver man inte vara rädd att ens barn inte kommer att få vård. Inte på ett tag iaf. Ena flickan har ett alltför ofta livshotande självdestruktivt beteende och vägrar alltid vård med våld. Hon har svår psykiatrisk problematik men vid samtliga tillfällen har antingen polis eller personal från bup samt vaktmästare varit med på akuten. Hon är minderårig ett litet tag till. Jag fasar för vad som kommer att hända när hon blir vuxen…

Annons:
.m.m
2013-09-09 09:12
#14

Jag förstår din oro. Har du pratat med psyk om detta?

M A N I N A N
2013-09-09 09:40
#15

De kan inte göra något åt det. Det blir en sak för somatik och psykiatrik inom vuxenvård när den dagen kommer och den närmar sig med stormsteg. Bara att hoppas att de orkar/hinner läsa igenom det viktigaste i hennes journal, att jag vet vad som händer (dvs att vården informerar mig, om jag inte redan vet vad som händer) och att de väljer att lyssna på mig. Men jag är rädd att det inte fungerar så av sekretesskäl.

.m.m
2013-09-09 10:17
#16

Svårt läge. Det du kan göra är att påminna varje gång att de ska kontakta dig. Men du har rätt i att är hon över 18 och säger att hon inte vill, så blir det heller inte så. Har du funderat över ett förmyndigande? Dvs tänkt över hur "lämplig vuxen" hon är? Tufft beslut att ta det ifrån henne, men ta upp diskussionen med hennes läkare med din oro och hör deras bedömning. I så fall kontaktar de dig (eller annan kontaktperson) vid lägen som om hon vore omyndig. Ett sådant beslut går att upphäva om/när det blir aktuellt.

M A N I N A N
2013-09-09 12:05
#17

Menar du omyndigförklara henne? Det kan man väl inte göra? Sätta under förvaltning? Går väl knappast det heller? "Ett förmyndigande" är ett nytt begrepp för mig. Vad innebär det?

.m.m
2013-09-09 16:24
#18

På sätt och vis. Otydligt av mig. Jag ska föröka vara begriplig. Förmyndigande innebär att man får hjälp rent krasst. Att någon ansvarar för henne trots att hon är myndig. Det finns flera sätt att göra det på. Att omyndigförklara någon är ett sätt… det kan bara en läkare göra. Att ha en god man är ett annat. I andra fall räcker det med en kontaktperson med anmälningsskyldighet. Och när hon flyttat kanske boendesöd kan var ett alternativ. Eftersom jag inte känner er så är det svårt att säga varken bu eller bä. Men det kan vara bra att veta att alternativen finns och att hon inte är ensam om man är orolig. Hör med hennes läkare om fler alternativ.

M A N I N A N
2013-09-09 19:40
#19

Jag är inte säker på att du har rätt i allt du skriver. Omyndigförklarar gör man inte längre, utan man blir satt under förvaltarskap. Det krävs läkarintyg men förvaltningsrätten avgör. Jag tror att förvaltarskap handlar om ekonomi och ingående av avtal mm (jag sökte jobb som förvaltare för länge sen o fick då inte uppfattning om att sjukvård ingick i uppdrag som förvaltare). God man är en frivillig insats (måste också beslutas av rätten) och ger inte gode mannen rätt att ingripa i en vårdsituation. Boendestöd kan absolut inte göra någonting och de har ingen rätt att ingripa eller rätt till insyn hos den brukare hen jobbar hos. Kontaktperson med anmälningsskyldighet har jag inte hört talas om. Det enda jag tror funkar är lpt, lag om psykiatrisk tvångsvård och det är väl det jag får förlita mig på. Men det är vissa kriterier som ska vara uppfyllda för att en person ska kunna vårdas enligt lpt. Man ska lida av allvarlig psykisk sjukdom, vara i behov av heldygnsvård, utgöra fara för sig själv eller andra samt motsätta sig vård. Alla dessa ska vara uppfyllda för att vård enligt lpt ska utgå. Förvaltningsrätten beslutar och chefsöverläkare är motpart. Lpt har varit räddningen många gånger i min dotters fall. Jag har faktiskt glömt hur många gånger hon vårdats enligt lpt… Suck.

.m.m
2013-09-09 21:27
#20

Vad exakt menar du med ingripande? Vad vill du kunna åstadkomma? Jag är inte insatt. Därför hänvisar jag till hennes läkare som borde vara mer insatt och veta vilket alternativ som skulle passa bäst. Omyndigförklara var ditt ordval och är för mig är mer än beskrivning än något. Varianterna är nog läkaren bättre på men vet att vård ingår i någon av dem. Godman har jag en god vän som är och denne följer även med till läkarbesök. Boendestödsinsatserna kommer man överens om innan denne startar sitt arbete. Jag är dock osäker på om jag förstått vad du vill ha hjälp med här. Menar du att hon är fullständigt okapabel och psykotisk mest hela tiden? Får hon någon hjälp via medicin? Annan hjälp? jobbigt att se att ni lider. Det är nog svårt för många av oss andra att riktigt förstå en sådan vardag. Måste vara tungt. Jag hade absolut vänt mig till läkaren för att diskutera detta innan hon automatiskt bli myndig. Jag hoppas att ni hittar en bra lösning och ett alternativ som passar er.

Annons:
M A N I N A N
2013-09-10 08:45
#21

#20 skickar pm

tarotlasse
2013-09-10 17:36
#22

Boendestödjaren kan inte ingripa om  inte brukaren lämnar sitt godkännande till det. 

Boendestödjaren har tystnadsplikt och får inte göra ngt utan brukarens eller förmyndarens godkännande. 

Jag frågade just min boendestödjare om detta förra veckan. 

Eftersom jag var missnöjd med ett beslut inom min rehab. 

Veckan därpå fick jag ett brev att man ändrat beslutet och blev lite konfunderad eftersom jag bara berättat om mitt missnöje för bondestödjarna. 

Men fick veta att de inte ingriper m jag inte ber dom göra detta så de var inte inblandade i detta. 

Däremot så var jag frustrerad över ett annat beslut  som  en annan myndighet AF gjort utan att varken informera mig eller min nuvarande arbetsgivare om. 

Då kände jag mig så jäkla trött och orkade inte tjafsa om det.  

Men där frågade boendestödjaren om hon skulle kontakta AF. 

Vilket jag godkände så boendestödjaren gör inget utan det fått medgivande till det.

Sedan detta med omyndigförklaring eller förvaltarskap och Godman.

Där  har jag tydligen inte hängt med tillräckligt. 

Innan så kunde man ju få hjälp med ekonomin av en God man för sig och förvaltarskap för sig.

det var i alla fall vad jag fick lära mig på min utbildning. 

Men ngt verkar tydligen förändrats sista året . 

Jag gick rakt in i väggen igen i vintras  och mitt närminne har blivit  en ren katastrof. 

Jag har betalt in pengar till fel konto betalt in felaktiga belopp både för mycket och för lite och även missat betala vissa räkningar.

betalt in moms o saktter för sent. 

För jag var även egen företagare fram till  i våras .   

Jag har inte rett ut detta med siffrorna och ekonomin under våren och  blev rekomenderad att söka God man då sa min läkare nej till God man. 

För han ansåg att jag om ngn kunde föra min egen talan och  ta egna beslut.  Att jag inte behövde en god man som förde min talan i kontakt med myndigheterna. 

Utan menade på att mina problem med siffror och närminnet som påverkar den ekonomiska biten  där skulle jag få hjälp  av boendestödet i stället.

Tyckte detta var märkligt  för  har nget jag hört talas om  innan utan hört att Godman var för att hjälpa till med sköta ekonomin inte att föra min talan i övrigt. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: