Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 5579 ggr
FlexAleks
9/6/13, 1:09 PM

Städning, tråd med korta tips

Hej

Första inlägget som är sådär underbart spontant som jag är rätt säker på att många känner igen sig i. Har varit en "lurker"- läsa inlägg men inte skrivit något förrän nu i ca ett halvt år. 

Letade lite, men hittade ingen tråd med korta tips för städning.

Min lilla stök/städbakgrund för de som orkar läsa..(annars hoppar du bara ned till sista stycket):
Jag är en Stökmaja Deluxe till föräldrahemmets stora förargning. Jag försökte och försökte att städa och ibland blev det konstiga ryck mitt i natten när jag inte kunde sova.. dock gick det tyvärr till en överdrift och ifall energin tog slut låg hela garderoben och inte bara halva i olika högar på golvet. Detta resulterade i ännu mera skäll om att jag inte bryr mig och att det är svårt med gäster osv osv.. Har också svårt att göra något när någon säger åt mig städa, växer ett STORT trots och motstånd - känner ni igen er? 

Garderoben har alltid varit et stort problem och då min stil växlar från månad till månad och jag pendlar i vikt (mediciner, depressioner och överrörlighet som leder till smärta) är det svårt att slänga alla alternativ…  har försökt med att rensa, hänga upp kläderna på en ställning som egentligen är till för ratt torka kläder på för att slippa ha de på golvet. Även en fåtölj att slänga allt i…

För att beskriva mitt städproblem förklarade jag för min läkare att kläderna bara "exploderar ut ur garderoben utan min kontroll" han är lite stel och saklig, men skrattade och tror detta satte punkten för adhd-diagnos.. 

Det som motiverar mig att städa är att jag inte tycker om att ha det smutsigt. Stök är okej och det finns det ofta här hemma, men blir det smutsigt så blir det städat, så som tur finns någon motivation då och då. Att något är borta är också en motivation, tyvärr brukar saker oftast bli borta när jag har städat och jag har mest kontroll på vart allt är när det är stökigt. 

Förlåt för ett långt inlägg! Jag har själv ganska svårt för sådana. Hoppas denna tråd kan vara för korta små kommentarer med tips om städning och hur den kan vara lättare att hålla ordning för de gånger någon känner de behöver akuta råd. Håll ditt råd kort!
Skriver mina råd m.m i ett svar i tråden för att det ska bli översiktlig och lätthittat. Hoppas någon nappar på detta :)

Annons:
FlexAleks
9/6/13, 1:14 PM
#1

Mitt första tips:

Städa badrummet: speciellt om man har våtrumstapet är det roligare att plocka bort allt vattenkänsligt, spraya med universalspray (toa, spegel, dusch, handfat mm) och låta verka en liten stund innan man spolar av med duschen. en skrapa för att få bort det värsta av vattnet och öppna ett fönster för att låta det torka.

det blir inte så mycket pill och man gör det i en veva istället för "spraya handfatet, hämta trasa och torka av, komma ihåg att skölja av trasan och lägga den på tillbaka…glöm inte sprayflaskan ska också till sitt rätta ställe!

Zaphix
9/6/13, 7:17 PM
#2

Jag är en person som orsakar kaos vart jag än befinner mig.

Men nu bor jag i ett "kollektiv" med andra personer, vilket gör att jag måste hålla reda på mina saker utanför mitt rum för andras skull. Och inuti mitt rum håller jag det städat då jag vill kunna ha folk här inne när som helst utan att behöva skämmas. Har för det mesta dörren öppen hit när jag är hemma.

Det är ett bra sätt för mig att tvingas hålla ordning på mig själv.

Rutiner som att bädda sängen varje morgon och varje dag se till så att allt jag släpat fram är undanplockat är viktigt. Dammsuger en gång i veckan ungefär när jag ändå dammsuger i huset.

Men ja.. Sedan är jag inte så mycket på rummet och skapar kaos heller iofs.

På min plats i verkstaden är det värre.. Drejskivan städar jag bara när jag byter lera, resten städar jag väl när jag byter projekt eller inser att jag inte har plats för det jag håller på med.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

babben
9/7/13, 8:24 AM
#3

Jag känner så väl igen mej i det du skriver! Jag har familj med make och två barn samt hund. Maken jobbar mycket och reser en del och det mesta av ordninghållande i hemmet ligger på mej. För mej är det så att om det är stökigt omkring mej så blir det kaos i min hjärna och om inte annat så måste det vara anständigt hemma så barnen kan ta hem sina kompisar. För mej är lösningen schema och checklistor! Det låter sååå tråkigt, men det funkar fantastiskt bra. På tisdagskvällar ser jag till att tvättstugan är iordning, toastädning på måndag och torsdag, o s v. Sedan har jag en liten lista på det jag vill ha gjort varje dag, matlådorna, leksaksplock, ren diskbänk mm. Om jag t ex bestämmer mej för att städa en lördag så gör jag, medan motivationen är på topp, en lista för det jag vill ha gjort. 1. Dammtorka 2. Vattna blommorna 3. Dammsuga O s v… Att bocka av varje grej som är klar känns bra, och det hjälper mej att komma igång, inte plötsligt börja med något helt annat och att faktiskt slutföra! Garderobsstädningarna skapar viss irritation här hemma när alla kläder ligger på sängen när det är dags att lägga sej. Hände senast för ett par veckor sedan… Ett lite spontant städryck som inte gick nåt vidare… Men med en liten lista på vad jag vill ha gjort så funkar det mycket bättre. Tillfredsställelsen som infinner sej när jag faktiskt gjort något helt färdigt får mej att må väldigt bra och ger inspiration till att ta tag i något annat.

Tzatze
10/2/13, 12:22 PM
#4

Ja, jag säger som #3 Babben; scheman och checklistor

Dela upp hemmet i stationer. Tex;

  • -Toa
  • Ti-sovrum
  • On-kök
  • To-vardagsrum
  • Fr-hall o trappor.

Sen gör du checklistor över vad som behövs göras på varje station. Ha rengöringsmaterial samlat i en korg  odyl för varje rum om det går. Sätt gärna upp en checklista på insidan av ett skåp på varje station. Tex;

Måndag - Toa

  1. Fritt golv (plocka bort allt löst från golvet och ställ utanför dörren, skaka av mattan i duschen)
  2. Spegel (spraya och torka av)
  3. Handfat (spraya och torka av)
  4. Dusch (spraya och spola av)
  5. WC-stol (häll i wc-rent och gno runt med borsten, torka av utvändigt)
  6. Våttorka golvet

Jag har märkt att min städning blir bättre om jag håller mig till ett rum, för lämnar jag rummet så har jag glömt bort vad jag höll på med och börjar städa i ett annat rum. Och utan checklista så sätter jag igång med ett jätteprojekt där jag organiserar om hela badrummet för att det ska bli "perfekt".

FlexAleks
10/20/13, 1:49 PM
#5

Roligt att ni har delat med er! 

Jag ska prova tipsen, och det blir lättare nu när jag har fått en planeringstavla som sitter fast på väggen (inte försvinner som mina egna checkliste papper gör) 

Hoppas ännu fler delar med sig eller får nytta av tipsen, kan skriva lite hur det gått när jag testat ett tag :)

fluffymind
10/20/13, 4:18 PM
#6

Bra tips i tråden. I min familj jobbar den friska hustrun, jag, ADD, själv är egen misslyckad företagare (konstnär), dottern, ADD, bor arbetslös hemma och den vimsige men odiagnosticerade sonen (dock under utredning) går gymnasiet och bor hemma. Det är alltså en synnerligen vimsig städpatrull som borde försöka göra huset beboeligt för den som arbetar hårt och drar in deg. Bra med tips, ska genast implementeras.

Annons:
Tzatze
10/23/13, 11:40 AM
#7

STÄDNING del 2

Sovrummet är ett rum som lätt blir stökigt, men det blir inte skitigt på samma sätt som ett kök eller badrum. I sovrum samlas det damm i första hand, så en torr dammtrasa eller varför inte en dammvippa som kommer åt både uppe på garderoberna och lampkronan är bra att använda här.

Låt bli att börja organisera om i garderoben, det hör inte till veckostädningen även om det är roligare för en stund. Byte av sängkläder ingår inte i den här stationen heller.

Tisdag – Sovrum

  1. Fritt golv (plocka upp och sortera)
  2. Dammtorka
  3. Dammsug golvet
Tzatze
10/23/13, 11:53 AM
#8

STÄDNING del 3

Köket är den tyngsta städstationen, men det mesta av jobbet görs dagligen i form av disk och städning efter måltiden. Sen så kan man ju göra nästan hur mycket som helst i ett kök. Bra är att kanske en gång i månaden även rengöra ugnen, torka av i kylskåpet, frosta av frysen och städa skafferiet. Prova att ta en del vid varje veckostädning så blir det automatiskt en månad mellan varven. Här är en enkel veckostädning.

Onsdag – kök

  1. Fritt golv (vänd på stolarna och ställ upp dem på köksbordet)

  2. Skåpsdörrar (spraya och torka av de handtag och luckor som används mest)

  3. Micro (spraya och torka av in och utsida)

  4. Spis (spraya och torka av utsidan, vred och lucka. Spola av fläktfiltret i hett vatten)

  5. Sopnedkast (spraya och torka av)

  6. Dammsug golvet

  7. Moppa golvet

mrsmrs
10/23/13, 2:09 PM
#9

Jag kanske är lite ofräsch av mig - men alltså hur ofta är det ok/"normalt" att städa? Alltså inte röja undan utan typ dammsuga/moppa/skura/rengöra?:s

Tzatze
10/23/13, 4:21 PM
#10

Det beror väl på hur skitigt man har det och vad man tycker är skitigt liksom. Har man hund och barn som drar in hår och grus så kan man behöva dammsuga/moppa varje dag. Är man en vuxen ensamboende med innetofflor och ingen hobby som stökar ner så räcker det med var 14:e dag.

Zaphix
10/23/13, 8:22 PM
#11

#9: Jag dammsuger ordentligt minst en gång i veckan, ofta två, dammtorkar i samband med det. Moppa gör jag sällan, bara när jag ser ett behov av det.

Bor i ett rum på 10m2, så går snabbt att städa.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tzatze
10/25/13, 9:33 AM
#12

STÄDNING del 4

Vardagsrum

Vardagsrum är ganska enkla att städa. Om man inte har för vana att äta i det här rummet så är det ännu enklare. Gör man det så får man lägga ner lite extra energi på att få bort intorkad mat och popcorn från den fina vardagsrumsmattan och kanske soffan. Annars räcker det med dammtorkning och dammsugning. Tv:n och alla dataspelsattiraljer gillar att dra till sig stora mängder damm, dessa torkar man lämpligast med torr trasa.

Anledningen till att man dammtorkar innan man dammsuger är för att man river ner så mycket damm när man dammar (dammelidam). Allra bäst är att våttorka efteråt också för då får man upp det damm som dammsugaren spyr ut i rummet och som sakta dalar ner på golvet igen och då behöver man inte dammsuga lika snart igen och luften blir fräschare. Smart va!?

Torsdag – vardagsrum

  1. Fritt golv (plocka bort saker och sortera)

  2. Dammtorka (torr trasa)

  3. Dammsug golvet

Tzatze
10/25/13, 9:37 AM
#13

STÄDNING del 5

Hall o trappor

Jag bor i ett stort över 100 år gammalt hus. Det har sina fördelar att bo i ett stort hus, men städningen är inte lika kul. Jag orkar max städa i tjugo minuter för annars blir jag som stenad av utmattning. För kul är det inte. Därför har jag delat in huset i stationer och sen städar jag lite varje dag i stället för flera timmar en gång i veckan. Anledning till att hall och trapphus har fått en egen station är för att det är ett ganska stort område i vårt hus.

Vår hall är lite märklig. Den består av fem småhallar. Hallen utanför toan, hallen med byrån, hallen där barnen har sina kläder, pyttelilla hallen mellan hallen och hallen utanför ytterdörren i trapphuset (hängde ni med?) och sen trapphushallarna. Och där kom jag på att vi har sex hallar. På morgnarna kan det låta så här;

- Har du sett mina handskar?

- Ja, de ligger i hallen. I hallen med byrån eller så har du lagt dem i lilla hallen mellan hallen och hallen. Gaaaaah.

Fredag – Hall o trappor

  1. Fritt golv (plocka upp och sortera)
  2. Dammtorka (använd dammvippan)
  3. Dammsug
Annons:
Tzatze
10/25/13, 10:16 AM
#14

STÄDNING del 6

STÄDRACET – tjejerna rum

Innan vi flyttade till det här stora huset så delade mina tvillingtjejer (9 år) ett rum på 10 kvm. Nu fick de plötsligt varsitt rum på 16 kvm. De tyckte det var så läskigt att sova själva i dessa stora rum så de flyttade snabbt in till varandra och det andra rummet blev lekrum. Kreativa som de är så liknar det sistnämnda rummet mest ett bomnedslag och att hålla ordning och plocka undan vet de inte vad det är. Därför har vi infört ”Städracet” varje måndag kl.19:00. Vi ställer äggklockan på 20 minuter. Sen städar vi tillsammans så mycket vi hinner på den tiden. Våttorka golven är ett måste här eftersom de leker på golvet och jag vill att det ska vara riktigt rent åtminstone en gång i veckan.

Måndag 19:00 - STÄDRACE

  1. Fritt golv (Plocka upp från golvet, lägg in i lådor o garderober)
  2. Fritt bord (plocka bort allt från borden, lägg in i skåp o lådor)
  3. Dammtorka (spraya o torka av, skrivbord, dator, tv-spel)
  4. Dammsug (hela golvet och under möblerna)
  5. Moppa (torka hela golvet utom mattan)

Städracet ger poäng till veckopengen. Så beroende på hur flitiga de har varit så ger ; Fritt golv 5:-, Fritt bord 3:-, Dammtorka 3:-, Dammsuga 3:-, Moppa 3:-

Med alla göromål barnen har under veckan så kan de få ihop ca 60 kr i veckan. De har en grund veckopeng på 30:- som de är garanterade, resten är bonus.

fluffymind
10/27/13, 4:58 PM
#15

Undrar om inte rätt svar är att börja tycka om sin skit. Ge namn åt dammråttorna och kanske försöka dressera dem. Se dem som minnen.

silversol35
10/27/13, 5:59 PM
#16

#15 😃😎

monstermash
10/29/13, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag behöver ordning och reda, annars mår jag jättedåligt. Men precis som dig TS så har jag svårt att faktiskt städa och se till att det förblir så rent. Denna veckan ska jag fokusera på att städa rummet ordentligt, och sortera allting ordentligt, för är det sorterat så har jag mycket lättare att faktiskt lägga allting på rätt plats…

Är det någon mer än mig som verkligen vill ha allting välsorterat? Idag sorterade jag mina kläder, så nu ligger myskläderna i en låda, jeans i en, vardagskläder i olika lådor beroende på färg (färgglatt, vitt, svart…) - ja, ni ser ju på bilden. Meningen är att det ska komma upp snyggare lappar längre fram. ;) Det kan jag absolut rekommendera! Man får mycket bättre blick av hur mycket kläder man har när allting är så välsorterat :)

Tzatze
10/30/13, 8:15 AM
#18

#monstermash. Japp, jag gillar också ordning och reda men har svårt att hålla det så när den kreativa sidan sätter till. Jag markerar också upp lådor och skåp, men tar ner dem när jag ledsnar på dem. Ett tag hade jag märkt upp varenda skåp och hylla i köket. Min svärmor fick nojan när hon skulle plocka upp disken åt mig för hon trodde jag var pedant. Hon är jättenervös för att göra fel. 😃

tlover
10/31/13, 7:08 PM
#19

Jag säger bara Flylady

hon är underbar när det gäller att få rutiner i städning.

l'm back

Jebie
11/3/13, 12:22 AM
#20

Vår dammsugare gick sönder för cirka 3-4 veckor sen då jag använde den sist. Då jag skulle dammsuga igen för en vecka sen hade jag glömt bort att den gått sönder, att munstycket spruckit och ramlar av, och att jag borde köpt en ny. Det går att dammsuga om man är försiktig och lagar den några gånger under själva dammsugandet. Nu har det gått ännu en vecka och jag har fortfarande inte fått tummen ur att bege mig till någon affär som har dammsugare :-).

Annons:
silversol35
11/3/13, 11:12 AM
#21

#20 Känner igen problemet. Hela förra vintern gick utan att jag fick köpt en snöskyffel. Jag trampade ner snön, även om det var typ en meter…. Nu har jag äntligen köpt en.

En gång hade jag gardiner som inte kom upp på de 2 år jag bodde i lägenheten…

fuckmybrain
11/5/13, 8:16 PM
#22

Mitt bästa städ tips är att utveckla ett kontroll behov. Jag har inte ordning på nånting i mitt liv men hemmet är alltid snyggt och fräscht. Lämnar barnen nånting framme så är jag där direkt och plockar undan så det hinner aldrig bli rörigt. Ibland märker jag att det går till överdrift. Sim bär jag ska skjuta in köks stolar och börjar mäta så att alla står lika. Detta kan bero på att min mor aldrig städade. Skit äckligt var det hemma hos oss när vi växte upp. Så detta kontrollbehov är inget jag vill bli av med

mieeow
9/3/14, 9:29 PM
#23

Puttar upp den här tråden lite då jag tyckte den var så bra!

Själv testade jag en app som funkade rätt bra och gick ut på samma system som tipsats om i tråden: att ha en station varje dag där man städar lite, och har några punkter man skall göra. Den passade inte riktigt mig så jag fortsatte inte använda den, men kommer kanske göra det i framtiden när jag flyttar hemifrån. 

Jag har alltid haft extremt svårt att hålla ordning och städa. Kommer i princip aldrig igång, och när jag väl kommer igång, så blir det världen superprojekt som aldrig riktigt blir klart. målet att städa misslyckas och det blir ofta bara mer kaos. 

Personligen bryr jag mig inte alls om andra har det stökigt eller inte, och vill egentligen inte bry mig om min egen städning heller. Men det känns rätt nedslående ibland när man försöker städa och det bara inte går.

illusi0n
9/9/14, 12:03 AM
#24

När jag var o medicinerad hade kag ingen koll på staden och strunta helt i det. Städa väl kanske varannan månad, nu på medicin brukar jag ja som rutin att köra det när jag tvättar brukar komma igång lättare då och energin består lättare när man har saker att göra. Och skräp plockar jag lite då och då

[tk1971]
9/9/14, 8:43 AM
#25

Jag vet inget som är så tråkigt som städning. Därför har jag en rätt lång startsträcka innan jag kommer igång. Som tur är hjälper min sambo till, vi delar på städet, och han tar dessutom självmant det tråkigaste av allt - badrummet 🙂

Mitt bästa städtips är att ju mindre du stökar ner, desto mindre blir det att städa. Tråkigt men sant. Jag försöker undvika att sprida ut grejer i bostaden, för dem måste jag ju plocka och lägga på rätt ställe senare. Jag torkar av hunden ute vid entrén så att hon inte ska dra in så mycket grus. Förebyggande städning kan man kanske kalla det.

FlexAleks
12/19/14, 2:33 PM
#26

Hej! Nu är det ett tag sedan jag startade den här tråden, men tänkte dela med mig en grejj som jag började med under en DBT-kurs (Psykoterapi för vuxna med ADHD http://www.hogrefe.se/Klinisk-psykologi/Neuropsykologi-och-minne/Psykoterapi-for-vuxna-med-ADHD/) 

Ett av mina personliga mål under kursens gång var att ställa tillbaka det jag använt för att laga en macka, frukost eller annan mat- det vill säga ställa in mjölk, smör mm direkt. Det låter inte så svårt för några, men för mig var det såååå lätt att tänka "jag tar det sen, måste ju äta Nu" (är lite känslig för lågt blodsocker som kan komma Pang på.  
Inbakat i det målet och som en del av kursen var också att INTE döma sig själv om man inte fick till det varje gång. EN gång mer än ingen gång var bättre än att inte ens försöka. Även att tänka "jag gjorde det inte denna gång, men jag la i alla fall märke till att jag inte gjorde det" var bra. Bara att lägga märke till sitt beteende räknades som en seger i kursen.

Kontentan av att ha övat på detta i några månader: det blev lättare och lättare att ställa in mjölken, mackorna och smöret direkt istället för att behöva ta det senare. 
Det gick mer och mer automatiskt, och nu kommer tanken när jag bara vill låta sakerna ligga framme "jag kommer ju tycka det är Ännu jobbigare att ställa mig upp sedan och ställa in sakerna, bättre att göra det nu så är det gjort!" 

Nu är köket mycket lättare att städa, för jag har börjar lägga andra saker tillbaka i köket också efter att ha använt de. DET har resulterat i att min sambo mycket oftare orkar att börja laga mat när han kommer hem från jobbet då det är trevligt med ett mer undanplockat kök-motiverar till rolig matlagning.

Det jag tagit med mig från kursen: Det är OKEJ att inte få till det varje gång, det är inte ett misslyckande att inte få till sin nya vana direkt. Det är en Seger och Bra jobbat att lägga märke till att man inte fick till sin nya vana denna gång!

Kram på er vackra, intressanta och utanförlådan-människor här inne! Skicka ett meddelande om ni undrar något om kursen. Hemsidan länkat till ovan är inte bokstavsvänlig så fråga gärna om ni undrar mer.

Upp till toppen
Annons: