Annons:
Etikettadhd-add
Läst 23439 ggr
Pelle Långlös
2013-09-06 16:52

ADHD och kaffe

Ni med ADHD har ni problem med att dricka kaffe? Andra som inte har ADHD kan bli lite hyper av kaffe. Eftersom jag redan är speedad och rastlös så känner jag inte av någon sån effekt. Inte så att jag blir extra speedad.

Vad har ni för erfarenheter?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
speedball
2013-09-13 00:44
#1

tjena..jag blir trött av att dricka en kopp kaffe, istället för speedad..kanske är för att jag har ADHD..

Concerta som jag får gör mej mer ''balanserad''..en som inte har diagnosen blir ''hög''..

är nog oxo väldigt individuellt..

har/är ADHD..bipolär..dyslektiker..med andra ord helt värdelös 😉

AnneN
2013-09-13 00:49
#2

Jag dricker inte kaffe (kan inte med smaken), men dricker te ibland och det blir jag piggare av. Kan dricka max 2 koppar te/dag för annars blir jag överspeedad = kan inte vara stilla, svårt att koncentrera mig, sömnproblem, osv…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ladydragon
2013-09-13 09:17
#3

Dricker kaffe ibland dricker även en del Cocacola…

jag kan reagera rätt knepigt ibland blir jag pigg och speedad till o med darrhänt andra gånger så blir jag jääättetrött och håller på att somna andra gånger händer ingenting 🤔 och det spelar ingen roll hur mycket eller lite eller om jag har gjort uppehåll…..

jag äter ingen medicin för min ADHD heller

fanniiiiie
2013-09-15 09:07
#4

Har varit kaffe beroende, då blev jag väll inte särskilt pigg av det, utan var som bara tvungen o ha det. Slutade dock innan sommaren då mitt kaffe-drickande var extremt haha. Nu när jag dricker en kopp då & då så blir jag då piggare. Brukar ta en kopp eller två ibland i skolan på morgonen för att som "vakna till". Har däremot varit tvungen att sluta med concertan nyligt pga högt blodtryck, och det är efter det jag börjat dricka kaffe på morgonen.

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

[x8nightdroid]1
2013-09-19 06:08
#5

Blir inte heller piggare av kaffe. Möjligen att första koppen på morgonen gör att man vaknar lite. Annars hjälper kaffet mig att varva ner.

Brukar till och med ta en kopp strax innan läggdags, 

vilket hjälper mig att slappna av och somna lättare.

Vet dock inte om det beror på ADD'n eller på den stora mängden kaffe jag dricker.

fuckmybrain
2013-09-19 11:23
#6

Innan läggdags så kan jag dricka ett par koppar kaffe och sedan somna utan problem.

Annons:
Cahira
2013-09-19 23:16
#7

Detta kan förklara varför jag kan dricka massa koffein och inte märka ett smack. ☝️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

twinky
2013-09-20 06:27
#8

När jag dricker kaffe tycker jag att det blir klarare i hjärnan!
och bli lite piggare, men inte speedad, bara piggare.

(fast jag brukar inte dricka kaffe, smaken.)

Tzatze
2013-09-24 08:29
#9

Jag tycker inte om kaffe men har försökt "lära mig" för att bli piggare. Men jag blir bara jättetrött, stressad och får huvudvärk. Bäst funkar det om jag dricker det innan jag går och lägger mig, då kan det fungera som lite lugnande.

En gång när jag skulle jobba men var så himla trött så tog jag en koffeintablett (=2 koppar kaffe). Jag blev hyperspeedad och sprang in i en dörr, men fortfarande stentrött. Jag såg nog ut som en narkoman som inte sovit på tre dygn.

Te gillar jag inte heller, tycker inte om beskt. En tepåse räcker säkert 10 gånger då den knappt hinner nudda vattnet förs jag tar upp den igen. Lightdippat ska det vara.

Cahira
2013-09-25 01:17
#10

#9 Lite OT men testa rött te, örtte och grönt te. Mycket godare och knappt beskt alls. Jag avskyr svart te just av samma anledning. :) 

Men inte Lipton eller Earl Grey! Hitta en tebutik som säljer lösvikt. De brukar låta en sniffa på olika tesorter innan man väljer. :) Vissa är så härligt fruktiga!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tzatze
2013-09-25 11:21
#11

#10 Tack för tipset. Brukar köra vitt te ibland 😃

Trebor44
2013-09-25 16:56
#12

Intressant inlägg!!

Jag tål inte vanligt bryggkaffe. blir speedad som ni beskriver ovan. Kaffe efter kl 14 är lika med svårt att sova. Det enda som funkar är bönor. Dricker espresso två ggr/dag typ 8 och 12 funkar hur bra som helst.
Ni som har problem med speedning av kaffe, testa bönor och espresso,
lite men starkt!!

Trebor44
2013-09-25 17:05
Annons:
silversol35
2013-09-26 11:43
#14

Jag har alltid blivit lugn av kaffe. Blir mer fokuserad, precis som med adhd-medicin. Dricker också gärna kaffe innan jag ska sova, det gör att jag somnar lättare.

skandinaV
2013-11-23 15:39
#15

Blir kolugn av kaffe, Slänger i mig ett antal koppar innan jag somnar. Innan jag började mediciner med Ritalin kunde jag inte dricka kaffe på morgonen utan att bli sugen att gå och lägga mig igen, Livsfarligt! haha :)

SS-Henke
2013-11-24 03:48
#16

Dricker en kopp på morgonen, dricker jag mer får jag först ångest och sedan helt dödstrött, drack massa kaffe förr och undrade varför jag blev tröttare ju mer jag drack;)

skandinaV
2013-11-24 15:53
#17

SS-henke 

Känner igen mycket i det du skriver. Undrade alltid varför jag alltid va pigg när jag vaknade, för att sedan efter en kopp kaffe vara redo för o lägga mig i sängen o somna om på nytt. Dock ångesten av kaffe har jag aldrig fått

Hur mycket kaffe dricker du om dagarna?

LisenM
2013-12-12 22:45
#18

Lägger mig i här och undrar hur ni som äter Concerta blir av att dricka kaffe!!?? Jag blir helt knäpp med hjärtklappning och nästan ångest!! Dock min första vecka med ca, men mått riktigt skumt och gör allt för att slippa biverkningar!! Inbillar jag mig eller fler som har problem med kaffe å medicin!!??

aekitsune
2013-12-13 10:53
#19

Jag märker inte av om jag dricker kaffe. Blir varken piggare eller tröttare. Däremot blir jag sjukligt darrhänt om jag tagit både Concerta och druckit kaffe.

http://aekitsune.blogg.se

SS-Henke
2013-12-13 19:25
#20

SkandinaV Förlåt sent svar men jag dricker bara en kopp på morgonen, den måste jag ha! Sedan inget mer på hela dan, jag blir bara tröttare av kaffe. Espresso är bättre än bryggkaffe av nån anledning så jag kan ta en cappuccino nån gång på em/kväll utan problem men det har blivit att jag har vant mig av med kaffe så det är ganska sällan. Konstigt nog kan jag dricka red bull utan problem, det blir jag samlad och fokuserad av!

Annons:
hillalilla
2013-12-14 12:30
#21

Jag har precis fått min Adhd-diagnos, men har självmedicinerat med koffein i flera år. Behöver minst tre koppar för att hjärnan ska varva ner och jag ska kunna hålla en tanke i huvudet. En dag utan kaffe kan jag inte ens laga middag. Har inget fysiskt beroende av koffein, så jag kan helt enkelt glömma av att dricka kaffet ett dygn.

Nu hoppas jag att jag kan få mediciner så att jag kan återgå till att dricka kaffe för att det är gott och slippa koma ihåg att få i mig en liter om dagen eftersom det ger mig vätskebrist och magnesiumbrist.

7Bella?
2013-12-14 21:37
#22

Får myror i benen om ja dricker mycket kaffe annars känner ja inget.. har ADHD å GAD, äter bla Concerta å lyrica.

Hayabusa_
2013-12-15 12:24
#23

Ingen skillnad för min del och jag dricker 5-12 koppar per dag beroende om jag jobbar el inte. Har dock alltid druckit svart "gubb" Te innan jag lägger mig el kaffe. Blir kanske en smula lugnare

Honestyisdead
2013-12-17 19:23
#24

Jag blir trött av all kaffe.

Hayabusa_
2013-12-18 04:09
#25

Word Hera:)

SS-Henke
2013-12-18 13:06
#26

Jag funderar på att sluta med morgonkoppen, jag blir nog trött av den med… Men den är ju så förbannat god!!!

Cahira
2013-12-18 22:25
#27

#26 Decaf? 😎

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
SS-Henke
2013-12-19 19:11
#28

Decaf funkar men har inte hittat någon som är tillräckligt god…(kräsen) Sedan är det ju själva ritualen också, mala bönorna, brygga kaffet, i med socker, röra om och sist i med mjölk;) Finns det koffeinfria hela bönor? Har bara hitta nezkaffe decaf hitills och det smakar Sheisse!!

H.Dahlbo
2013-12-20 08:30
#29

Innan jag började medicinera kunde jag dricka två pannor kaffe under en dag o inte reagera på det. Förstod aldrig varför folk inte kunde dricka en kopp efter tex kl 18.

Nu kan jag dricka max ett par koppar på morgonen, en eller två på eftermidagen, men sen får de va. Jag blir hyper i huvudet och känslan i kroppen blir inte alls bra.

Har aldrig testat droger, men kan nog genom detta säga att jag nog inte skulle gilla uppåttjack. ;-)

Min läkare sa att det är ganska vanligt att det blir så här. Innan medicin så medicinerade jag mig med koffeinet förklarade han det som. Koffein och mat/godis (socker)….

silversol35
2013-12-20 10:31
#30

Har en misstanke om jag att jag inte är helt optimalt medicinerad eftersom jag fortfarande kan dricka en massa kaffe utan reaktion. Dock så känner jag inte att det är så "nödvändigt" som det var innan medicin (glömmer ofta att ta en kopp, tidigare glömde jag det definitivt inte!!! 😎) så visst är det viss skillnad nu.

VeganGeek
2013-12-20 22:54
#31

Har ADHD blir lugn och om jag dricker för mycket trött.

akkelicious
2018-07-24 11:11
#32

känner igen mig mycket av detta .. tar 4å mg morgon och blir galen å vill hitta felet händer bara på jobbet p npn enstaka hemma . tror mkt är kaffet för mig med för alltid nån timme efter kaffet så känns de som pulsen går ner , blir oŕolig i kroppen nästan så man ska svimma! ska börja sluta dricka kaffe å kolla om de är de . suger för de är ju koppen man ser fram emot:p haadee

Upp till toppen
Annons: