Annons:
Etikettadhd-add
Läst 930 ggr
greenapple
2013-09-13 13:03

Föööör rastlös

Är det bara jag som inte kan se på en film utan göra massa andra saker? Jag har skärpt mig ordentligt i skolan och försöker hänga med. Så länge man har något att göra, som att anteckna. Men när vi ska kolla på t.ex. en och en halvtimmes lång faktafilm utan rast är det ganska omöjligt. Vi får varken röra mobil eller dator. Då känns det omöjligt och jag får panik i mig själv och måste ta rast vilket hon sagt att man får. När jag kom tillbaka för att fortsätta kolla så var hon arg och skulle ta kontakt med rektorn och ha möte? Jag hade varit borta runt en kvart och rört på mig. Är det verkligen rätt? Jag blir mindre och mindre motiverad att gå till skolan. Dom skulle bara veta hur mycket jag kämpar

Annons:
Honestyisdead
2013-09-13 14:47
#1

Känner de till din problematik? Var det sagt att du fick ta hela 15 minuter mitt i en film? Tycker det är lång tid. Några minuter för att piggna till är ju mer passande.

greenapple
2013-09-13 15:29
#2

Nej de gör de inte

En rast brukar alltid va 10-15 minuter för vi har så långa lektioner. En tid var dock inte sagd. Men i sånt fall kunde det räcka med att ge ogiltig frånvaro och säga till mig, tycker jag

Honestyisdead
2013-09-13 15:33
#3

Menar du att varje elev i klassen får ta 15 minuters rast nör dom behagar under lektionen? Låter rörigt och stimmigt. Föreslår att du berättar om dina provlem så de förstår och kan erbjyda rätt hjälp.

greenapple
2013-09-13 15:44
#4

Alla får den samtidigt, men den här lektionen hann vi inte med det då sa han att det var okej om jag tog en och då gjorde jag förstås det. Sen blev det som det blev 

Ja jag borde kanske göra det

Pelle Långlös
2013-09-13 15:44
#5

Jag kan verkligen inte så film eller tv utan att göra något. Fick i uppgift att jag bara fick göra en sak i taget av min kbt-psykolog. Hua säger jag bara. Alltså bara se på film, att bara sitta och måla eller bara sitta och virka. Jag brukar göra allt hehe. Multitaska går bra det 😉 men tji fick jag.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

AnneN
2013-09-13 17:17
#6

Jag känner igen mig i det där med att inte kunna sitta och se film utan att ta paus om jag inte får pyssla med annat samtidigt. För mig har det blivit bättre sedan jag fick diagnos och börjat medicinera.

Men då jag gick skola så hade jag varken diagnos eller medicin, vi fick inte heller ha mobiler på lektionstid, men jag tog istället papper & penna och satt och klottrade lite under tiden, det var inget som störde omgivningen och jag kunde hålla någorlunda fokus på filmen/undervisningen istället för att helt tappa allt fokus.

Jag tycker du bör berätta för lärarna om din problematik, då kanske de får bättre förståelse för att du kan behöva pauser eller annat som kan hjälpa dig i skolan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
M A N I N A N
2013-09-14 05:03
#7

Jag tycker också att lärarna ska ta hänsyn till att du inte kan sitta stilla. Så länge du inte stör någon annan kan det väl inte spela någon roll om du lämnar klassrummet en stund eller två under en lång film eller ännu bättre om du får sitta och pilla med någonting under filmen. Sitta och rita på ett papper, knåda en bit lera, eller vad du nu kan tänka dig som inte stör de andra och som gör att du orkar med hela filmen ocg samtidigt klarar att fokusera på filmen.

Upp till toppen
Annons: