Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4430 ggr
Beafer
9/14/13, 11:23 PM

Diagnoser är påhittade

På senaste tiden har jag hamnat i diskussion med tre olika personer som anser är diagnoser är påhittade. ADHD, bipolär eller Borderline exsiterar inte anser dom.

Vad skulle ni med diagnos svara i en sån diskussion?

Annons:
tarotlasse
9/14/13, 11:48 PM
#1

Ja med den information som kommit fram det senaste åren genom veten skaplig forskning  då man genom DNA forskning kunnat konstateraa att vi allla med  ADHD  har samma kromosomförändring. Det finns inte den  minsta tecken om visar att vi inte har ADHD med ett enda enkelt blodprov i dag. Vissa säger att ca 20 %  att befolkningen i dag har ADHD,. DNA tekningen visar att ca 5 % v befolkningen har ADHD, Enligt den internationella DNA banken som samlar in dna från samtliga utgrävningar i världen visar att 100% av befolkningen hade  ADHD på stenåldern. Dagens prover  visar helt ekelt att ADHD har minskat genom åren men även på att det  hlet klart är att ADHD är en ärftlig åkomma och har med våra gener att göra . 

Så otroligt lätt att i dag att kolla om man har ADHD eller inte med ett enklet DNA prov eftersom alla med ADHD har samma kromosomförändrinb  Men en så länge för  dyrt att få fram det genom DNA prov men inom 30 år lära alla få göra denna dna test redan i födseln. 

Så skulle svara dessa kritiker att forskningen har gjort så enomra framsteg inon ADHD forskningen och att det inte finns några tveksamheter alls om ADHD och att ADHD snarare minskar i dag mot  tidigare. 

På mitten av 100 talet så hade man ett flertal olika prognoser för överkativa barn men det fanns ingen gemenssam diagnos.

1902 kom den första internationella diagnosen för dessa överkativa barn och då hette det MBD och under 1900 talet har det haft 6 st olika namn. 

1932 så kom man på att överaktiva barn som fick asta medicin som då var amtefetamin blev lugna av det. i Början av 60 talet så började man medicinera med dagens läkemedel Mentylfenidat,

ADHD är långt i från ett nytt påfund utan en diagnos som funnits ända sedan stenålderna men okunskapen om ADHD ÄR ENORM ytterst få vet detta om ADHD inte ens de med ADHD själva följer med vad som hönder inom forskningen vilket har gjort enorma framsteg och ännu mer resultat finns och jag kunde skrivit ett ännu längre inlägg om detta om ADHD och den forskning som kommit fram de senaste 2 åre.

Hälsningar Lasse

kundvagnsgnu
9/14/13, 11:57 PM
#2

Cancer och förkylning finns inte heller.


mrsmrs
9/15/13, 12:22 AM
#3

Alltså för att ens kunna föra den diskussionen, så måste ju begreppet "diagnos" diskuteras först.

Diagnoser finns ju i den bemärkelsen att många av oss här har det - alltså finns dom. Men om diagnoser skulle ha rötter i "biologiska" förklaringar, är ju en annan debatt… som pågått hur länge som helst. Frågan är egentligen englit mig: varför anser vi den diskussionen relevant? Om människor med problem, kan hjälpas av att så sitt primära problemområde inringat, alltså få en diagnos och på så sätt utifrån den hitta lösningar. Är inte det bra nog?

Men först och främst, hela frågeställningen du tar upp grundas i hur man definierar "diagnos".

mrsmrs
9/15/13, 12:27 AM
#4

Alltså ADHD, bipolär osv. är ju begrepp som är påhittade av mänskligheten. Men tillståndet, eller det särskillda sättet att fungera har ju dokumenterats sen antiken. Alla människor är olika. Men så finns det vissa grupper människor som alla sklijer sig från majoriteten, men på ett likartat vis. På så sätt har mänskligheten kommit på ett system att kategorisera in dessa människor och grupper under olika benämningar som vi idag kallar för "diagnoser". På så sätt blir det lättare att bygga ett samhälle då man vet vilka grupper som ingår i det, och man kan även forska på varje grupp/diagnos för sig och på så sätt komma fram till hur dessa grupper ska behandlas på bästa sätt för att må så bra som möjlig. 

Är jag rätt ute?

Beafer
9/15/13, 10:24 AM
#5

#3 och #4 Jag har sagt ungefär samma som er när jag har hamnat i dessa diskussioner. Två har fattat vad jag menar, medan en av dom sa att diagnoser är bara en bortförklaring till sitt dåliga beteende. Att folk som är lata osv ska ha något att skylla på…

Jag själv är ju diagnostiserad med ADHD och vet ju med all säkerhet att jag inte fungerar på samma vis som majoriteten. Men jag har aldrig använt min ADHD som en bortförklaring till saker.

Illusion
9/15/13, 11:52 AM
#6

Klart att dom diagnoserna finns…dom du diskuterat med har antagligen aldrig stött på¨en människa som antagligen lider av bipolär och sånt, bara för att det inte syns utan på betyder det inte att det inte finns där. Det finns ju tex inga bevis på att man har en hjärna (förens jag har röntgat mig då, som jag har gjort faktiskt) Men jag vet ju ändå att den finns liksom..skulle inte lägga ner energi på en sådan diskussion, man kommer ingen vart med att diskutera med idioter


☮ and ❤ among each other ✿

Annons:
.m.m
9/16/13, 5:46 PM
#7

Jag undrar vad en diagnos ÄR för dem? Och vad vill de med påståendet? En diagnos är ju ett samlingsnamn på en avvikelse. Genetisk, social eller miljösocial. Tycker de med uttalandet att alla är samma skrot och korn? Eller anser dem med rätta att folk har all rätt att vara precis hur annorlunda de vill, utan att det ska behöva kategoriseras? Svårt att bemöta utan mer insikt om varifrån åsikten härstammar. Jag kan gå i god för att det finns individer som använde sin diagnos lite för ofta, faktiskt skyller sitt dåliga uppförande på den. Det kan betyda att personen med diagnosen inte riktigt själv förstått vad dennes diagnos innebär. Men vi har även blivit "skrämda" av personer som läst på om en diagnos, hävdat/spelat den hos en läkare, fått intyg och på såna sätt svindlat FK på miljoner. Detta läser vi sedan om i dagstidningar. Jag förstår att folk blir skeptiska om detta "påstående" framkommer i andra situationer än de som kan kopplas till diagnoskriterierna. Det har de all rätt till att bli.

solskugga
9/17/13, 1:50 AM
#8

Jag blir så jävla förbannad!

Ursäkta tonen, men jag har haft liknade diskussioner många gånger. Många hävdar ju, när man beskriver vad som kännetecknar en viss diagnos att "så där är ju alla, mer eller mindre" och många säger att förr i tiden så fanns det minsann inga  såna diagnoser..

Jag hävdar att:

1. Visst, alla människor har olika personlighetsdrag, egenskaper, problemområden mm. Men för en del så är det så att problemen är FLER eller STÖRRE. Jag brukar försöka förklara att det är när det blir ett problem i vardagen som det är fråga om en diagnos. Sen så har ju psykiatrerna sammanställt manualer för att kunna ställa olika diagnoser. Det är ju inget som de bara sitter och hittar på!

T.ex. biopöära. Hade en diskussion nyligen med en släkting som sa att alla människor växlar ju sinnesstämning. Ingen går omkring och bara är neutral. MEN HERREGUD!! "Vanliga" människor behöver en positiv eller negativ känsla för att bli glada eller ledsna. Som Bioplär behövs ofta ingen händelse alls för att man ska hamna i depression eller mani. dessutom är tillstånden så extrema. Antingen äger man hela världen eller så vill man bara dö…

Asperger - det är för mig helt uppenbart att man då HAR stora svårigheter att förstå andra, har hört att större delen av det som sägs INTE är ord. Sen har man STORA svårigheter på olika områden, socialt, stress mm. Det är inte bara frågan om att träna sig lite.

ADHD - då HAR man svårt att koncentrera sig, komma ihåg, sitta stilla mm. Det är inte bara en ursäkt för slarv och nonchans.

Angående att det inte fann för i tiden så är jag övertygad om att det alltid hat funnits. Det är bara nu i dagens samhälle som det blir till problem. T.ex. ADHD, Aspeger. Nu ska alla vara så flexibla och sociala m.m. Förr i tiden så fans det s.k. original. Men de blev oftast respekterade för att de var kunniga och duktiga inom något område.

Som avslutning. En gång hamnade jag i en diskussion kring detta, då en person avfärdande sa att "jag tror inte på såna där bokstavsdiagnoser.." Då sa en annan i sällskapet: "FINNS det diagnoser UTAN bokstäver?!? Har aldrig hör någon säga att de har t.ex. 7498…" 

👍

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

tarotlasse
9/17/13, 2:32 AM
#9

Ja solskugga du har helt rätt ADHD har alltid funnits och är även vetenskapligt bevisat i dag. 

I mitten av 1800 talet började man på olika håll i världen diagnosera överaktiva barn men diagnoserna  hette olika i olika länder. 

1902 så kom man överens om en gemensam diagnos för dessa överaktiva barn och den första internationella diagnosen fastställdes och det blev med namnet MBD från 1902 fram till nu så har man bytt namn på diagnosen 5 ggr MBD har det hatat i 2 olika omgångar och nu diskuterar man att byta namn på diagnosen igen har jag hört. 

På 1920 talet så upptäckte man att överaktiva barn med astma blev lugnare och deras rastlöshet blev mindre och det fick lättare at koncentrera sig när det medicinera med sin astma medicin.

På den tiden medicinerade man Astma med Amfetamin.

Så 1932 började man för första gången medicinera överaktiva barn med Amfetamin och det gjorde man fram till i början av 1960 talet då man i stället började medicinera med mentylfenidat i stället.

Så  varken ADHD elller concerta/Ritalin är inga mordena påkomelser.

ADHD har funnits som internationell diagnos i 111 år nu och dagen medicinering för ADHD har funnits i  50 år. 

Den Engelsksa forsknings studien som gjordes 2010 visade att alla med ADHD har samma kromsomfel i en kromsomgrupp och ett genfel. 

Detta går nu mer att hur lätt som helst genom ett blodprov, salivprov eller genom ett hårstrå  göra en DNA test och direkt se om en person har ADHD eller inte. 

Så forskarna har konstaterat att ADHD är en genförändring kunna konstatera  att ADHD är en 100% ärftlig åkomma. 

När man nu hittat denna gen förändring och kunna få fram detta genom ett Gen test. Så blev ju detta enormt intresant för forskarna att gå djupare och vände sig till världens största gen bank i USA. 

Där man samlat DNA från alla arkelogiska utgrävningar som har gjorts i världen från växter  dinosarier. olika djurarter och mäniskan. 

Nu fanna man att samtliga människor på stenåldern hade ADHD

Forskarana har hela tiden att det är så många som 20% i dagens samhälle som har ADHD. Men enligt DNA forskningen så visar det sig att  det är ca 5 % av befolkningen i dag som har ADHD

ADHD har genom historien blivit mindre och mindre förekommande från på stenålderna då alla hade ADHD tills nu där ca 5 % har ADHD

Dna tekniken är helt fantastsik och helt klara bevis på att ADHD existerar i dag och går att se genom ett DNA test.

Funderade själv att lämna in ett DNA test för att se men man får fram allt från sjukdommar till allergier mm genom ett fullständigt test men de är jäkligt dyra o göra ett sådant test. 

Ett enkelt test tar de 2500 kr för i dag o de här ännu större testerna är ännu dyrare. 

Så fullt möjligt i dag som privat person att lämna in ett DNA test för att kolla om du har ADHD men det kostar skjortan fortfarande om man vill göra det. 

Men i framtiden lär det inte bli några långa utredningar utan räcker o slicka på en tops så kan man avgöra om ngn har ADHD eller inte.

Med dagens DNA teknik så har man kommit så långt fram så om en person inte avlider av en olycka eller tar livet av sig utan av en sjukdom eller naturlig död.

Så de  kan  idag redan genom ett DNA test på en baby tala om vilka sjukdommar denna baby kommer få  i framtiden de kan räkna ut exakt hur gammal denna baby kommer bli och vad den avlider av. Vilka allergier man riskerar eller man riskerar missbruk eller hur man påverkas om man börja röka osv.  

Om ca 50 år tror forskarna att man kommer göra ett sådant fullkomligt DNA test på samtliga som föds i I världen. 

Men faktum är att det redan i dag tas blodprov på samtliga nyfödda i Sverige som sparas i Ett stort DNA bibliotek för forskningen både nu och i framtiden. 

Så bra är dagens DNA teknik och finns inga tveksamheter att se om en person har ADHD eller inte genom ett DNA test som du själv kan bekosta i dag. 

Lasse

.m.m
9/17/13, 3:03 AM
#10

Intressant Lasse. 100% ärftligt är inte ADHD dock eftersom samma förändringar i hjärnan kan förekomma/ uppstå vid externt huvudvåld eller svår långvarig stress tex. Detta enligt våra mest kända moderna hjärnforskare idag. Jag blev intresserad av dna testerna. 2500kr är inte så mycket i sjukvården och man undrar egentligen vad det är som håller dessa prover tillbaka om de är så lätta att ta och avgöra..? Varför har man inte fått höra talas om dessa? Har du möjligtvis länk för vidare information?

Cahira
9/17/13, 3:53 AM
#11

Jag kan säga allt från "Nej luft syns inte heller så då finns inte det heller antar jag" till "Det säger du bara för att du inte vet bättre" till "Jodå, googlar du lite så får du lära dig mer om det."

Men har lärt mig att diskutera inte lönar sig. 

Syns inte! Finns inte!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Emo
9/17/13, 8:40 AM
#12

Jag blev medlem här eftersom jag har en hund med diagnos. Jag fick lära mig då att även här finns det figurer som inte accepterade att hon fick den medecinska hjälp hon behövde. Hundar kan inte ha samma problem som människor. De är annorlunda.
På hundar startades också en tråd om ADHD hos hundar. Många där var seriösa, men trots länkar till vetenskapliga tidskrifter och fina undersökningar, hävdade en del att felet satt i andra änden av kopplet.
Nu är Oni nästan 4 år och i går lyckades jag få henne att apportera. Stor händelse här och flera av mina goda vänner här på iFokus har gratulerat. Utan en bra veterinär och adekvat medicinering hade nog inte vovvan fått leva.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

tarotlasse
9/17/13, 10:27 AM
#13

#10

Men då är det inte ADHD utan hjärnskador som kan ge ADHD symptom det är en stor skillnad.

Just DNA testerna så har Kah ingen länk att ge.

Sök på nätet jag läste en artikel för ngt år sedan i ngn kvällstidning om att det fanns flera företag som gör dessa DNA tester.

Men finns olika tester och det var den enklaste som kostade 2500 kr.

Ville man har mer omfattande DNA tester så var de betydligt dyrare.

Så vad en DNA test för att få fram om man har ADHD kostar har jag ingen aning om.

Ska kolla senare om jag hittar ngt när jag googlar runt på nätet.

Lasse

Annons:
tarotlasse
9/17/13, 11:13 AM
#14

Här finns en sida med tips om företag som gör DNA tester.

http://www.tiotips.nu/view.asp?ID=27

Ett faderskaps test  kan man få 1200 kr.

Sedan finns det andra olika DNA tester från 1995 kr - 7995 kr beroende vad för test man är intreserad av.

Den här sidan har massor av info om DNA teknik och länkar till labb som sysslar med DNA prov.

http://www.dis-filbyter.se/info/dna.htm

Här är en annan länk

https://www.dna-guide.com/

Där såg jag att de tar 3700 kr för ett test som kollar 40 olika kategorier.

Finner inte ngt specifikt för ADHD i de olika testerna.

 Men ser att vissa journalister och tidningar vissa varnar för dessa tester.

Eftersom det inte ingår ngn medicinsk vägledning eller medicinsk bedömning.

DNA provet kan visa att du har eller har anlag för en viss cancer sort. Men du får ingen vägledning på hur du ska hantera detta.

Det flesta som gör dessa DNA tester  idag gör det för faderskaps tester elelr för släktforskning o finna sitt ursprung.

Man kan även få DNA tester med kost information och special anpassade dieter  

Lasse

tarotlasse
9/17/13, 11:38 AM
#15

Jag har läst en svensk artikel om denna studie och om att de funnit DNA koden för just ADHD men hittar inte den men söker ni på forskaren så bör ni hitta hela  forsknings studien ngn stans på nätet antar jag.

Här är en kortare text  om forskningen om just Gener  och ADHD.

Allt för ofta avfärdas ADHD som ett resultat av dåligt föräldraskap eller dålig diet. Som kliniker har jag vetat att sådana förklaringar sannolikt inte stämmer. Nu kan vi med säkerhet säga att ADHD är en genetisk sjukdom och att hjärnor till barn med denna störning utvecklas annorlunda än i andra barn, säger Anita Thapar, professor vid Cardiff University School of Medicine i Cardiff, som är en av forskarna bakom studien, som publiserades i Lancet 2010.

En annan intressant sak att veta är att från år 2000 så tar man DNA prov på samtliga nyfödda barn i Sverige och sparas i ett DNA bibliotek som kallas HUGO.

Lasse

.m.m
9/17/13, 5:31 PM
#16

#13. Så säger inte år främste hjärnforskare i Sverige iaf. Han äger att ADHD kan uppkomma av flera orsaker där den ärftliga orsaken är vanligast. Det är inte tal om ADHD liknande symtom. Exakt samma områden i hjärnan drabbas och ter sig på samma sätt. Man kan alltså få ADHD senare i livet även om du inte föds med det. Jag kan söka efter seminariet om du vill lyssna på honom själv. Finns på youtube när han beskriver detta. Mycket intressant detta med DNA. :) Tack. Ska genast sätta tänderna i det.

.m.m
9/17/13, 5:41 PM
#17

"I en artikel om DNA-tester i Ny Teknik i februari 2013, menar professor Magnus Nordenskjöld att testerna som ska förutsäga sjukdomar är rent skräp. Nordenskjöld är verksamhetschef för klinisk genetik på Karolinska." Detta kan förklara varför vi inte hört mer om detta. Synd. Verkade ju väldigt lovande annars. :)

tarotlasse
9/18/13, 1:24 AM
#18

Ja och det jag skrev i mitt inlägg att många är väldigt kritiska till dessa tester utanför sjukvården.  

När du skickar in ett test till ngt av dessa labb.  

Så får du ett svar på resultatet  oftast i stapel diagram. 

Dessa visar då vilka sjukdomar du riskerar att få eller så ja  kanske redan har men de ger inga diagnoser i svaret eller någon medicinsk vägledning på hur du ska hantera resultatet eller hur du ska tolka resultatet. 

 Så har du jätte höga staplar på bröst cancer eller prostata cancer så visar inte detta om du redan har  cancerna  eller får den inom en månad elelr inte alls bara risken för det. 

Samma med autism  MS. ASL,  här  kan visar guten intolerans  hemoröjder  parkinsson och hjärt infakt  o hjärnblödnig. 

Men har du ingar läkare kunskapter för det inte lämna ut detta och får då själv helgöra helt denna  utan tolkning  för de utländska läkarna är inte godkända är o  nu får  du göra det på egen hand sätta den diagnosen  jag så kan inte till förr fuldtåresle när man inte kan säga ngt slls för det ingår inte i testen däremot  hade den svensk sjukvårlden tolkat resultatet och hjälpt personen med att ställa diagnoser för cancer funktions hinder men  den medicinska kunskapen ingår inte i testen  som man skickar till det utländka  labben.

Lasse

.m.m
9/18/13, 7:11 AM
#19

Han jag citerade är inom sjukvården i allra högsta grad. :) Det går även att läsa att du kan få ett resultat ang några sjukdomar från ett ställe och ett helt annat resultat om du skickar förfrågan om samma sjukdomar till ett annat ställe. Skickar du till ett tredje ställe så får du ett tredje svar. Alla var och ett helt olika men angående samma åkomma. Verkar ju inte helt seriöst?

fuckmybrain
9/19/13, 11:44 AM
#20

Systemet DSM är en handbok som används internationellt inom psykiatrin för att sätta diagnoser. Det lustiga är att Allen Frances (amerikansk psykiatriprofessor vid Duke university school of medicine) som varit med och framtagit den nya utgåvan av DSM gått ut och berättat att diagnoserna nu fördubblats och det pga att läkemedelsbolagen eldat på utvecklingen i hopp om bättre försäljningssiffror.

Annons:
.m.m
9/19/13, 12:08 PM
#21

#20. Tänkvärd info. men förstår inte helt sambandet med tråden. Du menar ATT de är påhittade..?

fuckmybrain
9/19/13, 12:28 PM
#22

Jag vet inte vad jag ska tro. Men tittar man på tex bipolär sjukdom. Tidigare hette det mano depressiv men idag finns det flera olika steg. Tex bipolär 1, 2, 2 1/2, osv osv.. Många olika grader för att kunna kapsla in så många människor som möjligt som ska medicineras ocg därmed enorma vinster för läkemedelsbolagen…Vad vet jag men det låter inte helt omöjligt. Ovh diadnosen Borderline fanns det ingen medicinsk hjälp mot tidigare men enligt minpsykolog är Borderline. Och bipolär sjukdom idag samma sak. Och vips, så kan man medicinera Borderline patienter…mer pengar för läkemedelsbolagen. Jag säger inte att det är så men lägger man ner lite intresse i saken så finner man skrämmande fakta och avslöjanden som pekar på att det inte är helt omöjligt…

tarotlasse
9/19/13, 3:00 PM
#23

Enligt tidskriften SMT så finns det i dag 30 olika metoder i Sverige att diagnosera ADHD. Inget av dessa 30 är tillförlitiga var och en för sig. Utan för att faställa en diagnos behöver man använda flera olika metoder. Att diagnosen ADHD ökat åmarkant de sista åren har sina logiska förklaringar o ör precis det samma i alla länder runtom i världen. I norge så fanns det för 10 år sedan 60 barnpsykologer i dag finns det 220 barnpsykologer så fler barn som får besöka barnpsykologer. I norge var kostnaden för ADHD medicinering för 10 å r sedan 4 miljoner kr i dag är den över 200 miljoner kr. Mer barnpsykologer o mer kundkap om ADHD har lett till mer diagnoser. Lasse

tarotlasse
9/19/13, 3:01 PM
#24

Enligt tidskriften SMT så finns det i dag 30 olika metoder i Sverige att diagnosera ADHD. Inget av dessa 30 är tillförlitiga var och en för sig. Utan för att faställa en diagnos behöver man använda flera olika metoder. Att diagnosen ADHD ökat åmarkant de sista åren har sina logiska förklaringar o ör precis det samma i alla länder runtom i världen. I norge så fanns det för 10 år sedan 60 barnpsykologer i dag finns det 220 barnpsykologer så fler barn som får besöka barnpsykologer. I norge var kostnaden för ADHD medicinering för 10 å r sedan 4 miljoner kr i dag är den över 200 miljoner kr. Mer barnpsykologer o mer kundkap om ADHD har lett till mer diagnoser. Lasse

tarotlasse
9/19/13, 3:01 PM
#25

Enligt tidskriften SMT så finns det i dag 30 olika metoder i Sverige att diagnosera ADHD. Inget av dessa 30 är tillförlitiga var och en för sig. Utan för att faställa en diagnos behöver man använda flera olika metoder. Att diagnosen ADHD ökat åmarkant de sista åren har sina logiska förklaringar o ör precis det samma i alla länder runtom i världen. I norge så fanns det för 10 år sedan 60 barnpsykologer i dag finns det 220 barnpsykologer så fler barn som får besöka barnpsykologer. I norge var kostnaden för ADHD medicinering för 10 å r sedan 4 miljoner kr i dag är den över 200 miljoner kr. Mer barnpsykologer o mer kundkap om ADHD har lett till mer diagnoser. Lasse

tarotlasse
9/19/13, 3:01 PM
#26

Enligt tidskriften SMT så finns det i dag 30 olika metoder i Sverige att diagnosera ADHD. Inget av dessa 30 är tillförlitiga var och en för sig. Utan för att faställa en diagnos behöver man använda flera olika metoder. Att diagnosen ADHD ökat åmarkant de sista åren har sina logiska förklaringar o ör precis det samma i alla länder runtom i världen. I norge så fanns det för 10 år sedan 60 barnpsykologer i dag finns det 220 barnpsykologer så fler barn som får besöka barnpsykologer. I norge var kostnaden för ADHD medicinering för 10 å r sedan 4 miljoner kr i dag är den över 200 miljoner kr. Mer barnpsykologer o mer kundkap om ADHD har lett till mer diagnoser. Lasse

tarotlasse
9/19/13, 3:01 PM
#27

Enligt tidskriften SMT så finns det i dag 30 olika metoder i Sverige att diagnosera ADHD. Inget av dessa 30 är tillförlitiga var och en för sig. Utan för att faställa en diagnos behöver man använda flera olika metoder. Att diagnosen ADHD ökat åmarkant de sista åren har sina logiska förklaringar o ör precis det samma i alla länder runtom i världen. I norge så fanns det för 10 år sedan 60 barnpsykologer i dag finns det 220 barnpsykologer så fler barn som får besöka barnpsykologer. I norge var kostnaden för ADHD medicinering för 10 å r sedan 4 miljoner kr i dag är den över 200 miljoner kr. Mer barnpsykologer o mer kundkap om ADHD har lett till mer diagnoser. Lasse

Annons:
tarotlasse
9/19/13, 3:02 PM
#28

Enligt tidskriften SMT så finns det i dag 30 olika metoder i Sverige att diagnosera ADHD. Inget av dessa 30 är tillförlitiga var och en för sig. Utan för att faställa en diagnos behöver man använda flera olika metoder. Att diagnosen ADHD ökat åmarkant de sista åren har sina logiska förklaringar o ör precis det samma i alla länder runtom i världen. I norge så fanns det för 10 år sedan 60 barnpsykologer i dag finns det 220 barnpsykologer så fler barn som får besöka barnpsykologer. I norge var kostnaden för ADHD medicinering för 10 å r sedan 4 miljoner kr i dag är den över 200 miljoner kr. Mer barnpsykologer o mer kundkap om ADHD har lett till mer diagnoser. Lasse

fuckmybrain
9/19/13, 3:23 PM
#29

Men om det finns 30 olika metoder för att diagnostisera ADHD så är det märkligt att man använder sig av dsm systemet för att ställa diagnos (termen ADHD kommer ju också därifrån) Sen är det väl icd-10?.? Förvirrande det här :-)

tarotlasse
9/19/13, 4:00 PM
#30

Enligt tidskriften SMT så finns det i dag 30 olika metoder i Sverige att diagnosera ADHD. Inget av dessa 30 är tillförlitiga var och en för sig. Utan för att faställa en diagnos behöver man använda flera olika metoder. Att diagnosen ADHD ökat åmarkant de sista åren har sina logiska förklaringar o ör precis det samma i alla länder runtom i världen. I norge så fanns det för 10 år sedan 60 barnpsykologer i dag finns det 220 barnpsykologer så fler barn som får besöka barnpsykologer. I norge var kostnaden för ADHD medicinering för 10 å r sedan 4 miljoner kr i dag är den över 200 miljoner kr. Mer barnpsykologer o mer kundkap om ADHD har lett till mer diagnoser. Lasse

tarotlasse
9/19/13, 5:49 PM
#31

Oj vad har hänt inte alls min mening att det skulle bli så många inlägg satt och skrev det på mobilen o på biblioteket så måste hänt ngt tekniskt fel kanske kan ngn admin ta bort de dubblerade inläggen. 

 # 29  

Ja verkligen förvirrande men neligt tidskriften SMT. Social medicinsk tidskrift och deras senaste nummer som  handlar om ADHD och dess sociala och social medicinska konsekvenser. 

Så skriver både de och socialstyrelsen att det i dag finns 30 olika metoder för att diagnosera ADHD och att inget av dessa är tillförlitliga var och en för sig. 

Men för att klargöra så ser man patientens upplvelse som en diagnoserings metod. Att undersöka patientens bakgrunds historia som en  annan metod. Sedan finns skattnings skalor som  ytterligare en diagnos metod.  plus att det finns olika data program som en diagnos metod. Alla som klassas som separata diagnos metoder. 

Och att sätta en diagnos på enbart en av metoderna inte ger ett tillförlitligt svar för att sätta en diagnos och ngt som tyvärr sker  i bland i dag.  

Min egen ADHD utredning innehöll ju samtliga dessa metoder  även min sons utredning bestod av alla dessa metoder  och vilket jag fått höra av de flesta som blivit utredda för ADHD

Förutom i 3 fall samtliga barn  nyligen diagnoserade  och där man enbart nöjt sig med en av dessa metoder o satt en diagnos. 

Hur vanligt detta är att inte göra en utförligare utredning  vet jag inte men är det så kan jag förstå till tveksamheterna hos folk.

Plus att man idag får höra att var och varanat barn har diagnosen  ADHD nu för tiden. 

Vilket inte stämmer men tror själv  att folk idag har alldeles  för lite kunskap om ADHD och vad ADHD i själva verket är. 

Lasse

flis
9/19/13, 11:09 PM
#32

Förr hette det bränn, sveda, värkkärring, sen döptes det om till Fibromyalgi. Kärt barn har många namn. 😉Det är lätt att ifrågasätta andras mående tills man sitter där själv eller att en närstående drabbas, då först förstår man.

Upp till toppen
Annons: