Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2811 ggr
[Rödluvan]
2013-09-17 08:48

Utredning

Jag ska göra en utredning för NPF, det kommer ske en heldag. Tror ni att det tar längre tid än så?

Jag fick gå och lämna övervakat urinprov, vilket var ganska hemskt. Av någon anledning har de satt ihop beroendeenheten och enheten för neuropsykiatrisk utredning, så det var självklart fullt med gamla missbrukare där med. Usch.

Jag hoppas på att jag slipper gå dit så ofta.

Annons:
[Rödluvan]
2013-10-01 09:23
#1

Jag hade tur, missbrukarna hörde egentligen till en annan avdelning. Så jag slipper iaf dem.

🎂

tarotlasse
2013-10-01 18:02
#2

Min Neuropsykiatriska utredning tog nästan tre år och  jag fick  gå och lämna alkotest   och urinprov  en gång i veckan och spontana drogtester under hela perioden. 

Det första året krävde de även att jag medicinerade med antabus. 

För att vara helt alkoholfri och drogfri under  hela utredningen. 

Drogproblem har jag  visserligen  i registret men har inget om alkoholmissbruk i registren. 

Men tvingades  ändå att medicinera med antabus ett krav denna läkare ställde på samtliga som gjorde en utredning. 

De som gick hos den andra läkaren på samma klinik behövde inte göra detta.  

Får du senare efter utredningen en diagnos och  medicinering med centralstimulerande medicin. 

Så  kan du bli kallad  på spontana  alkohol och drogtester när som helst. 

Även om du aldrig har missbrukat i hela ditt liv. 

Vissa tycker detta är väldigt förnedrande jag  har en väninna som alldrig druckit en droppe i hela sitt liv eller provat några droger.

Som fick lämna drogtester vid ett besök för att förnya receptet. 

Under de 5 år jag har medicinerat så har jag fått lämna  alkohol  och drogtest  1 gång och då i våras. 

Alkotestet visade på en måttlig konsumtion under en tremånaders period och det  blev ett jäkla liv. 

För det är nolltolerans vid medicineringen så fick återigen gå på regelbundna tester och 3 månader seenare när det var dags för ett nytt långtids prov och det visade noll så slapp jag de regelbundna testerna. 

Hade det testet givit utslag hade de dragit in Concerta medicineringen. 

Så  drog o alko tester kan ske precis när som helst om man får narkotika klassad medicin utskrivet. 

Lasse

[Rödluvan]
2013-10-01 19:18
#3

Inte då, jag har redan ätit Concerta ett tag och behövde inte göra urinprov. Och sen är jag inte intresserad av att äta den typen av medicin heller. Men jag är glad jag slipper missbrukarna där jag går.

tarotlasse
2013-10-01 22:03
#4

#3 

Du lär nog inte slippa  missbrukarna  för  det är helt naturligt att de med neruopsykiatriska problem och  de med missbruks problem går på samma avd. 

ca 75% av missbrukarna har neuropsykiatriska problem och de  fick  aldrig rätt hjälp  från början och i stället började de självmedicinera. 

Enda skillnaden mellan missbrukaren och de andra patienterna är att missbrukaren har självmedicinerat  utan kunna hantera detta och det andra  har  en medicinering  från sjukvården under kontrolerade former.

Missbrukaren har aldrig fått  en diagnos  och rätt hjälp och rätt  stöd från sjukvården och hittat sitt eget sätt att medicinera på för att bli lugna och bli mindre rastlösa.  

Det där med urinprov är ju från läkare till läkare hur man gör. 

Men enligt medicinialstyrelsen ska de som medicneras  med Concerta/Ritalin Metamina mm. regelbundet testas  för drog och alkohol intag. 

Men inte alla som gör det men det kan göra det precis när som helst. 

Säger du nej kan de dra in din medicinering så är reglerna. 

Inget varken du eller jag kan styra över utan ett myndighets beslut. 

Lasse

[Rödluvan]
2013-10-02 06:54
#5

Nej, missbrukarna går på ett annat ställe, det var enbart för de byggde om väntrummet de var där.

Och som sagt, jag har inte tänkt äta någon medicin mot ADHD, även om jag får den diagnosen.

Honestyisdead
2013-10-02 07:29
#6

Min utredning tog fler timmar än en heldag om man lägger ihop alla timmar som jag utreddes. Jag är glad att min utredning var några timmar per vecka med tanke på hur utmattad jag blev efter var gång. Att köta på flera timmar hade nog givit ett felaktigt resultat. Hoppas du inte blir för trött! Be om paus direkt om du blir det. Lasse; ts vet nog bäst själv om missbrukare går på samma avdelning eller inte.

Annons:
[Rödluvan]
2013-10-02 07:36
#7

Jag var väldigt trött i slutet av dagen. Jag ska dit idag igen, men då inte lika länge.

Men jag hoppas på att det kommer gå snabbt nu, det verkar som det kommer göra det.

Honestyisdead
2013-10-02 07:38
#8

7 ja, eftersom ni började med heldag lär det gå ganska fort :)

tarotlasse
2013-10-02 09:14
#9

Ja det går ju betydligt snabbare i dag en när jag fick min diagnos för 3 år sedan. 

Då gick jag under ett år på psyk för olika samtal hos både läkare och psykolog. ¨

Jag fick fylla i en massa skattnings skalor Jag vet inte  hur mpnga A4 sidor jag fick fylla i under detta året. 

Sedan skulle det göras en historisk uppföljning där de samlade in journaler  från sjukvård och skolhälsovård från när jag var bebis tills i dag. 

Det var uppgifter från min skolgång mm

Det var utdrag ur polisregistret och från sociala myndigheter. 

Det tog 1 år och då konstaterade de på psyk att jag hade ADHD.

Men det räckte inte utan de remiterade mig vidare till neuropsykiatriska avd  för ytterligare utredning. 

Och det tog 2 år innan jag fick en tid där på grund av kön för utredning. 

Där var det en hel dag med olika tester och ja fy det var tufft och var totalt slut i hjärnan efter den utrednings dagen. 

Därefter så bekräftade dom Psyks diagnos och jag fick diagnosen på papper och behandling med både medicinering  och  olika KBT behandlingar.

Så stor skillnad i utredning i dag mot bara för 5 år sedan. 

Sonen gjorde sin utredning på BUP för 11 år sedan och på Bup tog uttredningen 3 månader att göra. 

Du skriver att du inte tänker ta ngn ADHD medicinering även om du får en diagnos. 

Nu får jag inte i hop det för du skriver i ett tidigare inlägg att du redan medicinerar med Concerta som just är ADHD medicin. 

Lasse

[Rödluvan]
2013-10-02 13:15
#10

Nej, jag har inte skrivit att jag tar Concerta, jag har skrivit att jag har provat Concerta. En ganska stor skillnad.

Och det är neuropsykiatriska mottagningen som gör utredningen, inget annat.

[Rödluvan]
2013-10-02 19:21
#11

Och sitta med klossar som vuxen kändes lite löjligt.

sharkie
2013-10-02 19:48
#12

Va märkligt olika det verkar vara. Jag fick min diagnos 2003 alltså 10 år sen och den tog ca 3 veckor att reda ut. Märkligt med att jag med har tidigare bruk av narkotika i min journal, jag var ganska ärlig med det. Jag la helt av ca 2 år innan jag fick min utredning men jag har aldrig behövt lämna ett enda drogtest och ingen nolltolerans finns på alkohol. Vilket fall, jag tror att vissa fall är mer uppenbara än andra och vissa läkare är mer nogranna än andra. Vad jag minns så var mina 3 veckor ganska intensiva och jag skulle verkligen inte fixa med att trycka ihop det på några dagar. När jag tänker efter, sonens utredning tog ca en månad och han var drygt 4 år då men då pratade han inte ens med dem, bara med mig.

tarotlasse
2013-10-02 22:59
#13

 #12 

Ja så stora skillnader det kan vara. 

När sonen gjorde 4års kontrollen så gick inte den att göra för han var alldeles för okoncentrerad o kunde inte vara still.

Efter tredje försöket frågade distriktssköterskan om vi vistte vad ADHD  var för ngt o att  hon pratat med dagis personalen och var övertygad om att sonen hade ADHD o hon hade själv arbetat med ADHD barn tidigare och remiterade honom för en utredning. 

De gjorde visserligen en utredning och sa att han var väldigt okoncentrerad och impulsiv men att de  inte satte  ngn diagnos på så små barn som 4a åringar. 

Trots en evig kamp från oss föräldrar dagis o sedan skolan o  skolhälsovård o skolpsykolog sa man nej på BUP för en utredning. 

När han var 9 år så kopplades soc in och han skrevs in inom LSS först då tog BUP emot honom och gjorde en utredning som tog 3 månader. 

Sedan gjorde man ytterligare en  utredning när han var 11 år då han blev LVU inlagd på låst  psyk avd  i 10 veckor.  

Jag hade varit drogfri i nästan 25 år men  jag fick ett återfall när jag fick  smärtstillande med morfin för ett diskbråck. 

När  min ADHD utredning påbörjades hade jag varit ren i över ett år. 

Men fick veta att den läkaren jag gick hos krävde drogtester och medicnering av antabus av samtliga som hon utredde. 

Hennes kollega på samma avdelning gjorde inte det. 

Som jag sa hade jag medicinerat i 5år när man i våras bad man  mig lämna blodprover för kontroll på både alkohol o droger.

Så  det är nog inte ofta de gör dessa tester. 

I den vuxen ADHD grupp jag gick i var samtliga Fd missbrukare och samtliga blev testade under utredningen och  det var  2 st  som fortfarande fick gå och göra regelbundna drogtester för att få sin medicinering.     

Jag har också varit helt öppen om  mina tidigare drogproblem både under utredningen och därefter.

Innan var jag inte det men efter utskrivningen av morfin så upptäckte jag ju att jag inte kunde hantera den sortens läkemedel. 

Så nu mer är jag helt öppen med det för jag vill inte hamna i den situationen igen. 

Är i och för sig svartlistad på apoteket för dessa läkemedel och får inte ens ut recept belagd hostmedicin längre. 

 Lasse

Annons:
[Rödluvan]
2013-10-03 07:07
#14

Det beror naturligtvis på vart man bor.

Jag kommer inte behöva lämna några fler urinprov, än det första. De vet att jag inte missbrukar något.

Jebie
2013-10-03 10:31
#15

Har inte fått lämna vare sig blod- eller urinprov under Adhd-utredningen. Utredningen för min del tog ca ca 15 timmar hos psykologen men det var utspritt på ungefär 6 månaders tid å avslutades innan sommaren i år. Har ingen drogproblematik. "Bara" problem m godis, te å läsk samt dataspel. Lycka till med din utredning :-)

[Rödluvan]
2013-10-04 08:02
#16

Jag ska på mer tester nästa vecka, och så ska de prata med min make också.

Hoppas det går hyfsat fort ändå.

Jebie
2013-10-06 23:04
#17

Ingen har ställt frågor t min familj (ma, pa, syskon) eller min make om hur jag är/reagerar/funkar. Brukar de hämta in uppgifter från anhöriga då personen som utreds är vuxen och borde ha gjort det för mig? Är utredd å har fått diagnos nu i vuxen ålder, men inte en enda gång har de frågat efter att träffa min familj eller få ställa frågor etc.

Honestyisdead
2013-10-06 23:12
#18

17 de intervjuade min mor. Var 27 när jag fick diagnoser. Har du redan diagnos så har du. En del skippar intervjuer med anhöriga.

[Rödluvan]
2013-10-07 07:30
#19

#17 De frågar mina anhöriga iaf.

Det kanske är så tydligt att du har ADHD så de inte behövde.

Croatoan
2013-11-10 16:47
#20

Jag har övervakt urinprov + blodprov varannan till var tredje månad. Kan bero på att Metamina är licenspreparat, har inte frågat. När jag tog Concerta var det bara blodtryck som kollades, uhm och det var innan jag började med Concertan, sen gick det 2 år innan det kollades igen och det var i samma veva som jag bytte till Metamina. Men nu är det stenhård koll minst 4 ggr per år.

Annons:
Upp till toppen
Annons: