Annons:
Etikettadhd-add
Läst 823 ggr
greenapple
2013-09-25 14:42

Vad har ni för tips?

Är det bara jag som kan bli hel speedad från ingenstans och verkligen bli helt "kan-inte-sitta-ner" eller koncentrera sig på något överhuvudtaget utan man bara känner hur ON man är i kroppen, som en slags våg inom sig. Kan bli lite jobbigt när man går på gymnasiet ibland och verkligen känner att varför kan alla andra sitta still, jobba med det dom ska och lära sig samtidigt men inte jag? Sen kanske någon säger till en och då blir man mer "orolig" och panikfylld. Man tycker ju att jag borde ha lärt mig anpassas vid det här laget ändå

Men hur gör ni om ni blir så? Har ni några knep? Om man sitter i ett klassrum exempelvis så kanske man inte kan gå ut eller göra sånt man kan göra hemma när det händer

Annons:
Zaphix
2013-09-25 19:14
#1

Gå ut från klassrummet ändå. Prata med din lärare om din problematik och säg att du kan bahöva få röra på dig när det blir för jobbigt att sitta still, att du inte pallar längre stunder av stillasittande.

Alla är olika. Grundskolan och gymnasiet vill passa in alla i en mall, men alla är inte lika och har inte samma förutsättningar. Du behöver få röra på dig och har mindre lätt att sitta still, då är det okej att du rör på dig också.

Är det inte okej för lärarna, gå ut från klassrummet ändå och rör på dig det du behöver och kom sedan tillbaka. Blir kanske sura miner efter ett tag, men av min erfarenhet så vänjer folk sig vid beteenden rätt snabbt och slutar göra en grej av det.

Jag har samma problem som dig, jag löser det genom att förutom äta medidin som hjälper mycket, vara mig själv. Behöver jag röra på mig så tillåter jag mig själv att göra det numera. Jag mår så mycket bättre av att kunna vara den jag är och acceptera de behov jag har.

Nu går jag iofs på en konst- och hantverksskola numera, på såna skolor är dom flesta rätt egna och man tillåts verkligen vara sig själv. Visst finssades det lite när jag hoppade runt utanför stället där vi då arbetade då jag verkligen behövde röra på mig en massa, men sågs mer som lite roligt än konstigt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Maria.1981
2013-09-26 17:21
#2

Hej! Jag känner igen mig precis! Tyvärr har jag nån sorts blockering i mig som gör att jag blir helt paralyserad istället. Nu jobbar jag, och jag känner att det inte är "ok" att resa på sig när det är möten och föreläsningar. När jag gick i skolan hade jag inte den spärren utan levde helt enkelt rövare. Jag fick min adhd-diagnos nu i maj så i skolan blev jag klassad som den jobbiga och problem-unge typ. Synd att ingen förstod. Önskar att jag nu kunde hitta ett mellanting. Mår ju inte så bra av något av de sätten. Började med medicinering i måndags så jag hoppas det kommer hjälpa:) Har nu börjat ta tag i studier och hoppas att det kommer gå vägen denna gång. Vore väldigt tacksam om någon hade bra tips eller goda råd hur man kan lägga upp studietekniken när man har Adhd:))

Upp till toppen
Annons: