Annons:
Etikettadhd-add
Läst 12136 ggr
fuckmybrain
2013-09-30 09:38

Vad står det i era läkarintyg?

Aktivitets och uppmärksamhets störning UNS står det i mitt läkarintyg. Ska börja medicineras med Concerta. Nu undrar jag hur det påverkar ens kontakt med abf och fk vad som står i ens läkarintyg? Vet att min handläggare på abf en gång nämnde att om man får ADHD diagnos så finns det speciell hjälp och stöd att få… Men räcker det med aktivitets och uppmärksamhetsstörning UNS? Eller måste diagnosen vara specifikt ADHD?

Annons:
[vinterflinga]
2013-09-30 09:43
#1

Jag har också uppmärksamhetsstörning UNS..fick Strattera utskrivet.

tarotlasse
2013-09-30 14:33
#2

Det är inte lätt för läkarna i dag det ska vara så  specifikt specifierat så knappt de själva förstår hur det ska skrivas idag. 

De flesta avslag från FK beror på felaktigt skrivna läkarintyg. 

Men om du tittar på läkarintyget så misstänker jag att du även kan finna en diagnos kod. 

Det är en kod för diagnosen som gäller för samtliga myndigheter. 

Jag olika läkare intyg framme dels ett läkareintyg för min  deltids sjukskrivning och dels ett läkarutlåtande om mitt hälsotillstånd. 

Båda dessa till FK men även AF vill ha in dessa papper. 

I läkare intyget för min sjukskrivning står det dels diagnosen  ADHD och koden F900B

och ickeorganisk kronisk sömnstörning med koden F51.9 

i  utlåtandet om mitt hälsotillsånd 

där står det koncentrationssvårigheter uppmärksamhets svårigheter och problem med impulsivitet plus svåra sömnstörningar mm. 

Det skriver även  ut mina olika diagnoser ADHD mm

Även här är de samma koder i fyllda  

Plus att läkarens  bedömning om att dessa problem är medfödda och  livslånga. 

Jag är i dag sjuksriven 50% och det diskuteras om att jag ska få ett  50% sjukbidrag. 

På AF har jag fått en rehab handläggare för funktionshindrade och där diskuteras det om att jag ska få hjälp till ett OSA anställning. 

AF kan även hjälpa till med lönebidrags anställning mm

Det finns även ngt som heter Sius konsulenter det är Arbetsförmedlare som enbart arbetar med funktionshindrade och inte har så många klienter och kan då ge mer tid och hjälp med de personer med diagnoser. 

Lasse

.m.m
2013-09-30 15:16
#3

UNS skriver man när det är fastställt att personen har koncentrationsproblematik men inte fastställd ADD/ADHD..?

Zaphix
2013-09-30 17:57
#4

Står diagnoskoden för ADHD och ADHD. Har också generaliserat ångestsyndrom och nåt med depression. Har inte intygen här och kan kolla.

Dock har jag min aktivitetsersättning vilande sedan ett år tillbaka, men har beslut om att ha den till september nästa år. Dock vilande även i år då jag studerar numera.

Haft aktivitetsersättning sedan flera år tillbaka, stått samma diagnoser jämt. Men rätt så olika texter i intygen då jag haft olika läkare.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
2013-09-30 23:16
#5

Försäkringskassan är våldigt noga med detta med diagnoser och det senaste läkarintyget min läkare skrev jag stackars sate det är 3 st A4 papper fullteckande med antekningar om mina diagnoser.  Jag har för närvarande  7 st diagnoser jag har  grav ADHD Astma Diabetes, Dyslexy  jag har även sömn apne och får sova med en andnings masikin för att jag inte ska sluta anadas jag har även en osepesiferad kronsik sömns törning som behandlas med narkotika kalssade läkemedel sedan jag  var bara 12 år men dessa läkemedel de förvärarr min sömnapn. Så i dag har man får exprinmentera och hittat en komination som inte är  helt perfekt.  Nu är min  svåra sömn störning enligt forskarna konstaterad  att ha med min ADHD att göra  men  jag är inte inte fullt fungerande i bland arbetar jag 3-4 dygn på raken och  efter den 4 e 5 e dagen jag då kolapsar jag. 

Min läkare har sagt  och jag har missbrkat narkotika i flera år så flera av deras läkemedel får jag i nte medicinera med  i dag  och försvårar behandlingen eftersom jag inte längre klarar dem utan får återfall o risken att åter hamna  i ett missbruk.

Vet ni  vad mitt svar från förssäkrings kassan Blev? 

Att min diagons  ADHD  inte ger dessa grava problem så  jag ansågs för att inte  behöva ha några hjälpbehov för mitt funktions hinder och  det bedömdes inte  ngt hjälpbehov varken på mitt arbete eller i min vardag.

Men däremot när det gäller sjukskrinvningen som är enormt  svårt att få en  långvarig  sjukskrivningen för ADHD  där skriver en annan handläggare  att mina problem och mitt stora hälpbehov i  min vardag och arbete är så stort att jag bör sluta arbeta  för man anser mig arbets oförmögen och vill ta ett beslut om sjukbidrag i stället för sjuk ersättning. 

Försäkrings kassan i ett nötskal en handläggare som  ska godkänna hjälp och stöd säger nej till detta för jag är för frisk.

Medans den andra handläggaren säger att mina problemär så stora och att jag har så stort hälpbehov så att jag inte har full arbets förmåga 

Nu har jag lämnat hela skiten till Förvaltnings rätten. 

För  det kan inte vara rimligt att två skillda handläggare på samma ställe  gör så stora  skillnader ibedömningar o så stora  skilda beslut o de jobbar på samma ställe och har exakt samma papper o gå efter. 

När  kommunen o soc blev inkopplade blev det ett rama skri och de däremor erbjuder mig hur mycket hjälp som helst har nu 2 boende stödjare och  en massa tekniska hjälp medel. 

Men försäkrinskassan velar fortfarande sinns i mellan om jag har ngt hjälp behov eller inte men beroende på  att båda vill minska kostnaderna. 

Så det spelar f-n ingen roll vad läkaren skriver i sitt läkare intyg så säger FK nej för de kan inte reglerna själva tyvärr och tolkar det precis hur dom vill finns inga specifika regeler dom ändras efter hand beroende på  chansen slippa betala ut några pengar. Så är man hos den ena för frisk och för den andra för sjuk. 

GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.

Så kram till er alla förutom till er på FK för ni förtjänar inte längre några  kramar. 

Nu rekomenderade arbets terapeften en elektronisk mediicn dosett  som kostar mella 1495 - 5995 kr. 

Läkar intyget skriver tydligt ut att jag behöver gler tekniska hjälpmedel för mina svåra närminnes problem. 

FK skriver att läkaren inte specifierat just detta  specifika hjälpmedel i läkar intyget.  

Lasse

tarotlasse
2013-10-01 00:25
#6

Förra månaden ringde FK om att jag inte fick mitt aktivitet stöd den månaden för blanketten var fel ifylld eftersom jag var halvt sjukskriven. 

Jag berättar då att jag lämnat denna blanket nu i 4 månader på samma sätt efter anvisningar från det lokala FK kontoret.

Det var så oklart skrivit i infot hur man skulle fylla i detta när man var deltids sjukskriven så jag lät en handläggare på FK fylla i det. 

Men som sagt vad godkände inte nästa handläggare detta. 

Jag sa att om nu det funkat i 4 månader så skulle det väl ändå fungera nu med.

Men ett benhårt nej för datorn kunde inte läsa in detta utan jag var tvungen att fylla i en ny blankett för att få min ersättning.

Jag sa att jag arbetat med datorer så pass länge och då fick man ju lägga in detta manuellt men fick ett surt NEJ av handläggaren.

Nu blev jag heligt förbannad  och bad handläggaren om en faktuerings adress där jag kunde debitera mitt frilans arbete till FK.

För ska jag rätta FK fel då ska jag ta mig tusan ha betalt för det sa jag. 

Har aldrig hört en handläggare på FK bli tyst innan och då sa jag att nu var han vänlig och koppla samtalet  till hans chef o nu sa han att det var han som var chefen för avd. 

Det tog ca 20  minuter så ringde han mig och sa att pengarna skulle vara inne på mitt konto som vanligt. 

Men att jag kunde vara vänlig att inte skriva in i närvara rappporten att jag inte varit närvarande 50% på grund av sjukdom för det kunde inte FK hantera. 

Återigen FK i ett nötskal den ena vet inte vad den andra gör och vi sjuka som drabbas av en orginisation med svåra interna problem och framförallt kominikations problem mellan olika avd. 

Ett privat bolag skulle gått i konkurs rätt så snabbt om det sköttes på detta katastrofala sätt. 

Den dagen jag sätter tofflorna och får mina svarta vingar.  

Ger jag mig på tusan på att FK inte komer godkänna detta heller om jag inte ansöker om det  3 månader innan har jag då inte specifierat diagnosen så måste jag troligt vis återuppstå från de döda och fylla i en ny blanket för att bli dödförklarad.  

Jag lär säkert få en 1 karens dag på detta också. 

AF pratade ett att omskola mig på FK behöver man ingen kunskap eller utbildning så där kan jag ju börja arbeta omedelbart.

Behöver jag säga att jag är fruktansvärt trött på denna okompetenta myndighet i dag.  

Att det tog ett år för att få ersättning för  V.A.B  är ju inget mot vad jag råkat ut för de senaste året från FK sida. 

Lasse

Annons:
[Rödluvan]
2013-10-01 07:59
#7

#6 Hur kommer det sig att du skriver så långa, orelevanta inlägg hela tiden?

M A N I N A N
2013-10-01 09:05
#8

#7 Rödluvan! Ett enkelt sätt vore att låta bli att läsa inlägg som kommer från personer som brukar skriva saker som inte inte intresserar dig. Jag tycker att det vore ett bättre sätt än att skriva en sådan kommentar som du gjort ovan. Jag hade i alla fall blivit ledsen om någon hade skrivit så till mig. För egen del tycker jag att det är roligt att läsa Lasses inlägg :-)

[Rödluvan]
2013-10-01 09:18
#9

#8 Jag finner det lite irriterande, då jag försöker läsa inlägg från andra men denne man tar upp all plats.

fuckmybrain
2013-10-01 12:02
#10

Det var väl endå JAG som startade denna tråd så varför i helvete ska andra komma oh irritera sig på inlägg/spec personer i den??. JAG finner mycket nyttig info i Tarotlasses inlägg och uppskattar att han skriver och det är väl endå det som räknas! Så vad fan är problemet med folk???? Så ett stort tack till tarotlasse!!!

tarotlasse
2013-10-01 13:47
#11

#7 

Jo det beror på att  jag har ett funktionshinder som heter ADHD som gör att jag har svårt att begränsa mig. 

Vilket tyvärr att inläggen oftast blir alldeles för långa. 

Jag har själv svårt för långa inlägg så förstår vad du menar. 

Men nu har jag ADHD och är inte dum i huvudet. 

Så när det kommer långa inlägg  så är det inte svårare en så att jag läser dom inte och slipper  då att irritera mig på andra personer. 

Man behöver som sagt inte vara dum i huvudet bara  för att man har ADHD

Lasse

[Rödluvan]
2013-10-01 13:51
#12

#11 Du har inte funderat på att lära dig det? Det går.

BosseBo
2013-10-01 20:25
#13

#12 Fast nu är vi ju faktiskt i en tråd där de flesta har någon form av funktionshinder som påverkar hur de skriver/är som personer osv. Jag tror man måste försöka acceptera det (lika som man måste göra i verkliga livet). Jag tycker det TarotLasse skriver är intressant, orkar jag inte läsa det så hoppar jag över det ( och klarar jag inte av att hoppa över nåt, för det händer i perioder, ja då är det ju mitt eget fel ;) Jag kan ju tillägga att jag jobbat på FK och kan intyga att det som står i läkarintyget är det man går efter när man beviljar eller gör avslag. Ett "dåligt" skrivet intyg blir en komplettering till läkaren, och ger det fortfarande inte tillräckligt så blir det avslag. Diagnos, funktionsnedsättning samt aktivitetsnedsättning är det viktigaste och i princip det man bedömer utifrån. Sen kan jag även hålla med om att det är högst individuellt vad utgången blir beroende på vilken handläggare man får. Tråkigt, men sant! Ska tillägga att jag jobbade inom sjukpenning ;) Jaja.. Nu fick jag också till ett allt för långt och kanske off topic-inlägg känner jag ;)

Annons:
BosseBo
2013-10-01 20:28
#14

Till trådstartaren: Har du kollat ICD-koden? Då har jag för mig att du kan läsa om "diagnosen/sjukdomen" i Försäkringsmedicinskt Beslutsstöd på internet..

Hayabusa_
2013-10-01 20:36
#15

#13 Jävligt bra skrivet!

#11 Fortsätt skriva det du känner Lasse!

M A N I N A N
2013-10-01 23:43
#16

#11 Lasse, som du ser är vi flera som gärna läser dina inlägg 😄

M A N I N A N
2013-10-01 23:57
#17

#14 Lite ot men även svar på ts:s ursprungliga fråga. Vad innebär detta (punkt 9 på läkarintyget): "Patientens arbetsförmåga bedöms nedsatt längre tid än den som det försäkringsmedicinska beslutsstödet anger, därför att:" Vad är "det försäkringsmedicinska beslutsstödet"? Jag har i stort sett haft en och samma läkare de senaste åren. Han har alltid fyllt i denna punkt. Nu har jag en annan läkare som skrivit två läkarintyg. På det första fyllde han i punkt 9 men inte det senaste. Han glömde även fylla i andra saker på detta intyg så jag lämnade tillbaka det och bad honom fylla i det han missat men jag fick tillbaka det utan att han hade fyllt i punkt 9. Nu oroar jag mig för att jag ska få problem med fk… Jag har varit sjukskriven i snart fyra år för depression, utmattning, gad mm. Diagnoserna har varierat lite under åren. Grunddiagnosen är Asperger.

tarotlasse
2013-10-02 00:03
#18

#16 

Tack jag ser att många uppskattar inläggen även om jag har lite svårt att hålla det kort. 

Det går inte att tillfredställa alla mäniskor och  gudskelov att vi alla fungerar olika som personer. 

För så jäkla trååkigt livet skulle vara om alla tycker det samma och slutade att utveckals.  

Gillar man inte mina inlägg så är det ju bara att hoppa över dom och läsa annat svårare är det ju  inte. 

Precis det samma tycker inte jag att det är intresant på TV1 så har jag  14 andra tv  kanaler att titta på. 

Jag är inte så jäkla korkad så jag sitter och tittar på ett tv program jag inte gillar utan  jag byter kanal.

Samma om jag inte gillar eller orkar läsa ett inlägg för att det är för långt  i forumet så är jag inte så  jäkla korkad att jag läser det ändå. 

Utan läser då ngt annat inte heller är jag så korkad så att jag går in och gnäller på den som skrivit för vi alla är vi olika och fungerar olika och bara att acceptera skulle jag läsa och klaga på precis allt o alla för att jag inte tycker om en artikel eller  att jag tycker artikeln är för lång ja då hade jag inte kunnat göra ngt annat. 

För mitt arbete är att läsa artiklar och förmedla nyheterna vidare som journalist

Så upp till dig om du vill läsa  ett inlägg  bli irirterad och må dåligt och förstöra  hela din dag. Då  är det mycket bättre att hoppa över inlägget o be Happy resten av dagen. 

Lasse

tarotlasse
2013-10-02 00:50
#19

Punkt 9 Ja det finns ju i dag fastställt hur länge man får vara sjukskriven för varje diagnos. 

Det är en bedömning  och rekomendation från socialstyrelsen. 

Men bedömmer läkaren att sjukskrivningen ska på gå längre en dessa rekomendationerna ska den fylla i ruta 9

Jag är sjukskriven för ADHD och för kroniska sömnproblem. 

Som det står  i FK rekomendationer för ADHD så rekomenderar  man inte sjukskrivning för  ADHD  för  det kan förvärra patientens tillstånd att vara sysslolös. 

Dock kan de med grava problem bedömmas som helt eller  delvis arbetsofömögna och  då erbjudas ett permanent  sjukbidrag istället för sjukersättning. 

När det gäller min kroniska sömnstörning så är rekomendationerna till FK högst 3 månaders sjukskrivning.

Undantag kan göras om sömnstörningen är kronisk och  finns i kombination med annnan psykiatrisk diagnos. Tex ADHD

Då kan läkaren gå in och skriva i denna punkt 9 om varför läkaren bedömmer att sjukskrivningen ska vara längre en denna rekomendation FK har att gå på . 

Så i mitt fall står det att  en medicinsk behandling pågår och att reabliterings åtgärder är påbörjade för att få en fungerande  boende situation och att utökat boendestöd är beviljat från socialförvaltningen

Punkt 10 nedanför där ska läkaren fylla i om den fyllt i ruta 9 och där ska då en bedömning göras om patienten kommer kunna återfå sin arbetsförmåga i framtiden med nuvarande arbete. 

Här står det  i mitt intyg att det förnärvarande inte går att göra en bedömning om fortsatt arbetsförmåga eftersom jag inte har en fast anställning  utan ett projekt arbete 

Så FK  föreslår sjukbidrag istället för sjukersättning och  att jag ska  göra en arbetesförmåge utredning innan beslut tas om detta. 

I ditt fall så  är en sjukskrivning för utmattnings syndrom bedömmer socialstyrelsen att långtids sjukskrivning kan krävas  från 6 månader till flera år. 

Så här borde du inte få några problem eftersom sjukskrivningen inte överskrider socialstyrelsen och FK bedömningar om en max längd för sjukskrivning för diagnosen och läkaren behöver då knappast fylla i ngt i denna ruta eftersom de inte satt ngn exakt gräns för sjukskrivning för utmattning utan kan tillåta en sjukskrivning i flera år. 

Det är vad jag tolkat ruta 9 som. 

Lasse

M A N I N A N
2013-10-02 08:51
#20

#19 Detta hade jag ingen aning om. Det finns alltså regler för hur länge man får vara sjukskriven beroende på vilken diagnos man har… Är det måntro därför en del personer får problem med att försäkringskassan helt plötsligt inte längre godkänner en pågående sjukskrivning? För då har tidsgränsen passerat och ens läkare har inte gjort en tillräckligt bra motivering under punkt 9 i läkarintyget. Detta måste jag ta reda på mera om. Tack för denna information 😄 Vad är sjukbidrag? Och hur görs en arbetsförmågeutredning?

Annons:
tarotlasse
2013-10-02 08:59
#21

Ja om du går in på socialstyrelsen sida där kan man finna vad socialstyrelsen rekomenderar försäkringskassan. 

När det gäller sjukskrivnings tider för olika diagnoser.

Så är det FK går på i sina beslut. 

Sjukbidrag är det som kallades sjukpension tidigare. 

Lasse

M A N I N A N
2013-10-02 10:06
#22

#21 Vad är sjukesättning? Det trodde jag var fd sjukpension. Alltså vad är skillnad mellan sjukersättning och sjukbidrag? Hur mycket skiljer det ekonomiskt mellan sjukersättning, sjukbidrag och sjukpenning?

Upp till toppen
Annons: