Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 944 ggr
zatanica
2013-10-01 11:56

Hjälp behöver inspiration och lite push

Har ju som sagt funderat på vad jag ska skriva om i mitt examensarbete (Biologi) sedan början av året. I slutet av april så hittade jag handledare och allt.

Sedan dess har jag lyckats göra en rubrik, dvs valt ämne, det lyckades jag väll med efter midsommar typ. Tills dess ungefär hade jag även lyckats färdigställa mitt frågeformulär.

Lånat massa böcker på biblan som lånats om ett par gånger, läst lite och stirrat mycket. Skrivit upp en jäkla massa förslag på rubriker, skrivit lite från raborter jag hittat på internet och från böcker.

Stirrar mest och vet inte vilken ände jag ska börja med. Känns inte bättre då jag har problem med vissa grupper som jag valt ut till undersökningen, de vill helt enkelt inte ens svara på mina mejl 😕

Så jag behöver lite tips på hur sjutton jag ska finna lite ro och ta tag i det här. Mitt egentliga mål var att vara klar i september vilket ju nu är slut. Mål två  var examen innan 30 vilket inträffar runt 23 tiden den 24 oktober. Så det brinner i knutarna skulle man kunna säga.

Ska försöka skriva ihopp något till min handledare så han vet varför det dröjer. vill ju inte gärna skylla på min ADHD och Asperger, känns helt fel, men antagligen så är det lite det som spökar.

Hjälper säkerligen inte heller till att bilen har pajat= skrota typ eller lägga ner en förmögenhet jag inte har då min aktivitetsersättning går ut nu och arbetsförmedlingen hänger mig i hasorna.

Vill helst bara gå och lägga mig och sova tills arbetet är klart och allt har rett ut sig 😴MEn det är ju ingen bra lösning på problemet.

Är ju egentligen sjukt envis och jag vill ju det här, men känner mig lite som en gammal illaluktande urvriden trasig disktrasa just nu.

Annons:
JohannaEkroth
2013-10-02 04:50
#1

Jag kunde aldrig skriva mitt examensarbete pga min Asperger. Jag sköt på det tills det var för sent. Visst inte hur jag skulle skriva, eller ens vad jag skulle börja med, allt var så stort och jag visste inte vart jag skulle böra nysta.

Sätt upp små små mål med vad som förväntas av dig varje dag. En halvtimme om dagen kanske räcker att sitta. Har du ork till längre, så gör det, men ta dig för guds skull inte vatten över huvudet så att du skjuter det framför dig.

Med små mål menar jag minismå. En dag kanske du samlar lite fakta ur den boken, en annan skriver du några rader om det delämnet. Ha en eller två trash-dagar där du gör sådant du inte hunnit med. Har du redan fixat de sakerna, ja, då får du ju ledigt. På så sätt kommer du inte efter heller.

Jag vet att självdisciplinen brukar vara svår när det är för stort. Om någon bara sitter i samma rum som dig, är det lättare att jobba då? Är det lättare att jobba hos kanske t.ex. mormor, moster, på biblioteket eller i en sal i skolan. Kanske du får mer inspiration om du sätter dig på ett café på stan. Du kan absolut säga till din handledare att du har svårt att komma igång på grund av dina diagnoser, att du kanske behöver hjälp med struktur, att du vill veta vad som förväntas av dig och hur mycket och när… 

När jag gick jobbsökaraktivitet på AF för många år sen så fick jag hjälp med en hemläxa på det sättet. Vi skulle skriva ett personligt brev och jag hade svårt att få det gjort. Då skrev min handledare ner i punktform vad jag skulle göra, så kunde jag bara bocka av.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

silversol35
2013-10-02 08:50
#2

Jättebra råd ovan!

När jag skrev mitt examensarbete så var vi två som skrev tillsammans. Tur det, för min kompis höll strukturen och jag kom med idéer. Det blev bra när vi samarbetade även om det var tungt och segt. Hade jag skrivit det själv hade jag nog aldrig blivit klar med det…

Det finns hjälp att få på universiteten om man har en diagnos. Jag fick det senare, vilket var jättebra. Hjälp med strktur och att lägga upp arbetet. Det är ju så jäkla svårt att veta var man ska börja, allt känns så stort.

Jag har adhd-diagnos, förresten.

zatanica
2013-10-02 10:22
#3

Tack höstlegenden, första stycket stämmer så precis. Har alltid känt så för större arbeten eller prov där det kunde stå exempelvis: skriv så mycket du vet om det här. Jag skrev tidvis då, allt jag viste för att gardera mig att de fick det de ville. Hur ska man lixom kunna veta vad som är relevant att ha med när allt ju är relevant.

Fick jag som jag ville så skulle jag skriva allt, och i slutet ha med egna funderingar reflektioner och referenser till allt jag läst, hört sett mm.

Tack för super bra råd, har setat ute på vår inglasade altan/uterum eller vad det nu heter, men börjar bli kallt där nu så flyttat upp till min datahörna.

Kom faktiskt liten bit igår och blev stolt över mig själv för engångs skull.Kom även på att jag nog ska skriva upp ordentligt hur jag går tillväga när jag gör något sådant här. För då behöver jag inte lägga månader och energi på att komma igång.

1. Låna massa böcker och kolla info på nätet som man sparar ner ordentligt.

2.titel, superviktigt.

3. skriv upp alla rubriker som ska vara med.

4. läs en bok i taget, eller en nerladdad sida i taget. Skriv ner vilken tydligt i ett dokument, skriv med egna ord så gott det går det du tycker är relevant från det man läser. Ta nästa och gör likadant.

5. Nu har man en jäkla massa text.

6. Nu kan man kolla över rubrikerna igen, kanske ändra och lägga til, skriva kort under varje rubrik vad man vill med den.

7. Börja högst upp i textdokumentet och ta några meningar i taget, pytsa in dem under den rubrik där de passar in. (där är jag nu)

8. får återkomma

Tack silversol35 då vet jag att det är möjligt 🙂 vvill ju faktist klara av detta. Tror risken är stor annars att man kommer känna sig mer värdelös än innan annars. Därav mitt mål att jag vill ha det klart tills jag fyller 30 då kan man lixom börja om på nytt blad, förhoppningsvis få jobb, stadig inkomst och allt det där som har skitit sig typ hela livet kanske kan bli mera hanterbart.

Tack för bra råd och att ni finns där ute.

Ska snart skriva lite och sedan gå ut en sväng i det vackra höstvädret.

JohannaEkroth
2013-10-02 13:20
#4

Duktig du är! 😍

Om du vill får du gärna ha den här tråden som en lite putt i baken tråd där du skriver av dig, eller om du behöver fler tips och råd på vägen, för vi backar upp dig, ska du veta. Hejar på dig! 👍

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

zatanica
2013-10-02 13:29
#5

Tack vad gulliga ni är 🎂

Nu ska jag ut och rensa huvudet, gå en promenad eller kanske hoppa av mig på studsmattan. Skulle vara kul att veta vad grannarna tycker när man hoppar på studsmattan 😛

Men har åstadkommit ett gäng med rader, så nu känns det som att det kanske kan bli något ändå, får väll sänka kraven och nöja mig med att det bara blir godkänt med nöd och näppe istället för sådär super duper bra som man vill ha allt.

zatanica
2013-10-03 11:37
#6

Sitter och skriver lite till och från, googlar lite och rensar lite efter våran ommöblering.

Men egentligen skulle jag vilja packa väskan med picknick, ta med kameran och gå på en lång promenad i det vackra vädret. Men måste vänta på ett dumt paket som skule kommit i går kväll, men vi har inte hört något och inget paket har dykt upp 😕

De kommer troligen åka på en rejäl utskällning när de kommer, om de kommer.

Nu skriva några rader till.

Annons:
tarotlasse
2013-10-05 00:12
#7

Bra Zatanica då börjar du få struktur på det. 

Sätt även upp ett shema på vad du ska göra varje dag fram tills du ska lämna ditt examens arbete. 

Så slipper du jätte kaoset sista veckan.  

Försök göra en punkt i taget för annars så lätt att man gör för mycket och att det hela blir för stort. 

Jag har själv så svårt att begränsa mig och  tar med så mycket mer en vad som behövs. 

Därför mina inlägg har en tendens att bli  alldeles för långa. 

Jag skulle i mitt examens arbete  även hålla en föreläsning på  15 - 20 minuter. 

Men det blev över en timme långt men sådan är jag. 

Men vet att många med ADHD och Aspberger har samma problem och svårt att begränsa sig och så blir det för stort.

Så ett tips att begränsa området du ska göra ditt examens arbete i. 

Lycka till. 

lasse

Upp till toppen
Annons: