Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 1468 ggr
mrsmrs
10/3/13, 8:39 PM

Ekonomi & NPF

Hej!

Sitter här med inkassobrev och obetalda räkningar. Det är inte direkt pengarna, utan snarare strukturen och ordningen som tryter. Glömskan har inga gränser och jag VET inte bara hur jag ska göra med detta? Är dessutom ung vuxen (snart 19), och är ju både färsking på det här med skötsel av privatekonomi, och är dessutom nydiagnoctiserad  med ADHD och GAD för några månader sedan.

Blööö får panik hur ska man hantera detta!?!? Känns som att räkningar har no mercy liksom, glömmer man en påminnelse och tappar bort inkassokravet så kommer det ju en betalningsanmärkning utan att man hinner blinka. Och vipps så kommer man aldrig få låna pengar någonsin….

Tips/tankar någon? Finns det något stöd man kan få av samhället? Kan man på något sätt få en översiktlig bild av alla sina räkningar med någon tjänst via banken, utan att behöva spara pappersräkningarna?

Annons:
zatanica
10/3/13, 8:47 PM
#1

Autogiro säger jag bara. De få räkningar man inte kan få på det är jag livrädd att glömma. Sätt återkommande larm den 26 varje månad vid en tid du vet du är hemma. Betalar du räkningar vid datorn ha två ställen du har räkningarna på, förslagsvis på väggen bredvid skärmen. En för betalda och en för obetalda gör en kråka eller skriv betald på de som är betalda och lägg dem sedan i högen med betalda. Lägg alltid posten på samma ställe och försök kolla igenom allt minst en gång i veckan. Hoppas jag hjälpte lite. Tror man kan få hjälp med, men det kan säkert någon annan bättre.

gulzebra
10/3/13, 9:03 PM
#2

E-faktura har en del företag, så får du fakturorna till internetbank istället och slipper papper som lätt försvinner. Annars som #1 redan nämnt, autogiro och larm.

Själv sitter jag och betalar alla räkningar vid 12-slaget på natten när mina pengar dimper in, annars skulle det aldrig funka - och det mesta har jag på e-faktura. Undantaget är tv-licensen och kattens försäkring som går på autogiro. Skriver även upp alla utgifter i ett dokument där jag har min budget allt eftersom fakturorna anländer - skulle någon faktura glömmas så ser man det där, så när de väl ska betalas har jag stenkoll. Bara att radera det man betalat så blir det inte så rörigt.

God man kanske vore något att kolla upp annars?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

JohannaEkroth
10/4/13, 4:59 AM
#3

Boendestöd kanske

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Honestyisdead
10/4/13, 8:42 AM
#4

God man hjälper en med sådant.

silversol35
10/4/13, 10:36 AM
#5

För mig så funkar det att lägga in alla pappersräkningar DIREKT när jag får dem, så vet jag att jag inte råkar lägga dem någonstans och glömma dem.

Annars har jag det mesta på e-faktura (det beställer man på bankens hemsida, finns en lista över de företag som har e-faktura och så anmäler man sig bara) då kommer räkningen direkt till "betalningar" på banken och så är det bara att godkänna.

Personligen gillar jag inte autogiro för att då har jag ingen koll alls på vad som dras och hur mycket pengar som jag gör av med, men det är nog bra om det är återkommande räkningar som typ hyra och sånt.

Vet inte alls hur lätt/svårt det är att få en god man, men det är en ganska stor begränsning i den personlgia friheten, så jag hade personligen inte velat ha det. Tänker att eftersom du skriver att du är ganska ny på det här så kanske första steget är att försöka skapa en rtin som funkar och det kan man nog få hjälp med av t ex arbetsterapeut på mottagningen där du går. Sedan när rutinen sitter så blir det lättare, man måste bara hitta ngt som funkar och det kan man som sagt få hjälp med.

mrsmrs
10/4/13, 9:34 PM
#6

Tack alla för svar! Att kötta igenom alla räkningar vid tolvslaget då pengarna kommer, verkar som en teknik som skulle passa mig!

God man känns mer som en belastning än som ett stöd då det skulle innebära att jag lämnade över ansvaret till någon annan istället för att få hjälp att fixa det själv. Boendestöd nämde någon - hur funkar det?

:) autogiro is king!

Annons:
tarotlasse
10/4/13, 11:46 PM
#7

Ja fy jag känner igen mig i det du beskriver trots  att jag inte är en färsking. 

Blev värre  för mig i höstas  singel igen  och jag började arbeta heltid igen och fick det inte att fungera alls längre. 

Har det som går på autogiro men inte alla  räkningar som går med autogiro. 

När man gjorde vårdplanen i  våras föreslog både vården och social pyskiatrin en  god man men min läkare gick inte med på det. 

För idag är det inte bara ekonomin en god man ska göra. 

Den ska även företräda klienten vid kontakt med myndigheter mm och det ansåg min läkare att jag långt i från hade några problem med. 

Så läkaren rekomenderade att mina boende stödjare ska hjälpa mig med räkningarna i stället.  

Man blir inte omyndigförklarad med god man men inte långt därifrån. Var tydligen nya regler sedan jag lärde mig reglerna och socpsykiatrin  protesterade inte mot detta så antar att det stämde de som läkaren sa. 

Så nu hjälper mina boendestödjare  mig att hålla koll på mina räkningar  att jag öppnar kuverten och tittar på dem när de kommer så det inte är  några påminelser. 

påminelse avgifter på räkningar har jag nästan haft varje månad sedan i höstas. 

I vintras betalade jag  en räkning  till fel konto och när påminelsen kom lade jag kuvertet  bland de andra räkningarna utan att öppna kuvertet och den skulle betalas inom 6 dagar. Så det gick till kronfogden i stället och blev en massa extra kostnader så 600 kr blev i stället med alla avgifter 1300 kr. 

Nu har jag en speciell låda i köket som jag lägger räkningarna i när dom kommer. 

Sedan går jag igenom dom  efterhand med boendestödjaren och när det är dags att betala räkningarna så kollar boendestödjaren  så att de blir betalda och det funkar bra. 

Lasse

tlover
10/16/13, 7:53 PM
#8

En sak som hjälpte mig är att jag har ett konto för fasta avgifter dit förs automatisk en summa på mina fasta avgifter + lite extra varje månad som jag sen kan betala från.

Även om det inte egentligen har med själva komma ihåg att betala räkningarna att göra så har det hjälpt massor för mig.

l'm back

[NinaCrown]
10/16/13, 11:08 PM
#9

Jag lägger alla mina räkningar mellan tangentbordet och dataskärmen (jag behöver nämligen se dem för att minnas dem), och den dagen lönen kommer ska räkningarna betalas. Skulle någon räkning ramla in efter lönen så bär jag runt på den fakturan tills den är betald, jag får inte släppa den förrens jag loggat in på banken.

Tog ett tag att få till den rutinen men nu sitter den som berget 🙂 Är något ekonomiskt paranoid vilket hjälpte mig piska till detta beteendet.

Upp till toppen
Annons: