Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 2762 ggr
freequest
2013-10-10 19:02

Problem med AF/FK vad har jag för rättigheter?

Hejsan! Jag är ny här på forumet så en liten och enkel presentation först bara! Jag är en kille på 23 år som har diagnoserna Aspergers Syndrom och ADHD. Jag är nästintill uppväxt på diverse institutioner och familjehem så har en lång resa bakom mig med oförstående människor och myndigheter. Nu till mitt problem och fråga! Jag har haft aktivitetsersättning från och till i drygt 4 år och nu i slutet av oktober löper det ut. Jag har haft en prövoperiod nu under 3 månaders tid för att se om jag skulle orka med att jobba på heltid och det har i sig inte varit några problem. Det som är problemet här är att jag är utbildad yrkeschaufför och transportbranchen är i dagsläget inte en välmående branch. Det är således svårt att få ett stadigvarande jobb som har någorlunda mycket struktur (jag har AS som sagt). På grund av det ovanstående så har jag blivit föremål för AF och träffar en handläggare på deras rehabavdelning. Tydligen är det så att min handläggare på FK kan förlänga min aktivitetsersättning månadsvis sålänge det finns en planering med AF på vad jag ska göra på dagarna. Jag har bestämt mig att jag vill få ett slutbetyg i gymnasiet så jag kan uppnå min dröm och läsa vidare på högskolan här i stan. Därför har jag fått möjlighet att läsa MA, SV och EN på Lernia via AF. Men när jag pratade med studievägledaren på Lernia berättade hon att de kan aldrig hjälpa mig att få ett slutbetyg i gymnasiet då det kräver betydligt fler kurser än vad de kan tillhandahålla (jag har aldrig läst på gymnasiet, och detta har inte varit mitt val då jag helt enkelt inte fick eftersom jag var placerad på en institution). Studievägledaren berättar dock för mig att jag kan gå via kommunens vägledningscentrum för unga och läsa via komvux/folkhögskola. Även att det är så att om man inte är 24 år fyllda, har inget slutbetyg från gymnasiet samt är inskriven på AFs ungdomsgaranti så har man rätt till förhöjt studiebidrag tills dess att man är klar med ett slutbetyg. Detta skulle då ge ett bidrag på 6500kr i månaden och då skulle man klara sig utan att behöva ta ett lån. Detta är en satsning av staten för att få folk som inte har ett slutbetyg i gymnasiet att få det så de kan läsa vidare på högskola. En satsning som gäller till årsskiftet. Jag tyckte detta lät jättebra så jag kontaktade min handläggare på AF och förklarade precis vad studievägledaren sagt till mig och jag frågade om han kunde föra in mig i ungdomsgarantin så jag kunde ta del av detta. Då han inte visste säkert hur det fungerade skulle han prata med en kollega och sedan höra av sig till mig. Dagen gick och jag hörde inte ett ljud från honom, så tillslut strax innan 16:00 hör jag av mig till honom igen och då låter han väldigt besvärad. Konversationen med honom lät ungefär så här: Jag: "Hejsan, har du kollat upp hur det ligger till?" AF: "Jag har pratat med en kollega ja och det är inget alternativ för dig." Jag: "Vadå inget alternativ för mig? Hur menar du nu?" AF: "Det är inget alternativ för d.. vet du vad, jag har inte tid att prata just nu…" Jag: "Men om det inte är ett alternativ för mig, hur ska jag då går till väga för att få ett slutbetyg i gymnasiet?" AF: "Det vet jag inte.. Jag har inte tid.." Jag: "Men kan du hjälpa mig med då? Har ni någon lösning så att jag kan läsa upp allt jag behöver…" AF: "Det har jag ingen aning om… Jag kan faktiskt inte prata mer nu!" Jag: "Okej så jag kan lika gärna glömma att komma in på högskolan då med andra ord?!" AF: "Jag kan inte prata mer nu! Hejdå!" KLICK! Efter detta var jag helt ställd och började känna vemod, men lät mig inte knäckas helt. Jag väntade en 30minuter ungefär innan jag försökte ringa honom igen (jag tänkte att då kanske han är klar med sitt så att han inte är lika besvärad och stressad längre) men jag fick inget svar. väntade ytterligare 30 minuter och försökte igen, men inget svar (nej han hade inte gått hem, då hade en datoriserad röst sagt att han gått hem för dagen). Hela eftermiddagen/kvällen igår cirkulerade detta i mitt huvud. Jag kunde inte släppa det och gå vidare då jag inte fått en förklaring till varför detta inte är ett alternativ för mig. Efter en jobbig och ganska sömnlös natt går jag upp och försöker ringa honom igen, men jag får inget svar. Jag tänker att han borde i alla fall se att jag ringt och ringer upp mig när han ser detta men efter någon timme hade han fortfarande inte ringt. Jag försöker ringa honom ytterligare en gång och då svarar en datoriserad röst såhär: "Personen du söker är på tjänsteärende och återkommer i morgon kl 08:00". Då blir jag så less att jag tar bilen ner till stan och vandrar in på AF, söker reda på en handläggare jag kan ställa ett par frågor, och efter att jag förklarat situationen och frågat vad det hela handlar om ger handläggaren mig ett blankt papper och en penna och säger "skriv ner här vad du vill säga din handläggare så ger jag det till honom". Jag skriver ner hur jag känner och tänker. Jag skriver att det han gör mot mig är att klassas som psykisk misshandel då han vet att jag lider av AS och behöver strukturer i mitt liv. Jag skriver att jag undrar varför jag inte ska få ha samma rättigheter till att läsa in mina betyg som alla andra. Och jag skriver att jag förlorar mer och mer tro på mig själv och på min framtid. Jag hoppas helt klart på att han hör av sig i morgon, men jag räknar inte med det. Samtidigt är jag väldigt rädd att han ska säga något som skulle få mig att må ännu sämre än vad jag redan gör. Min fråga är nu följande: Jag, en person med AS som inte haft möjlighet att läsa in ett slutbetyg i gymnasiet, vad har jag för rättigheter? Är det ens möjligt för mig att få läsa in det eller kan jag redan nu sluta drömma om att få läsa på högskolan? Vilken väg kan jag gå för att åstadkomma detta? Och kan jag på något sätt vända mig någonstans för att få hjälp med denna handläggare då jag har väldigt svårt att kommunicera med honom och att jag känner att han är ganska elak mot mig? Tack så mycket på förhand (sorry för wall of text)

Annons:
gulzebra
2013-10-10 19:10
#1

Har ingen koll på studiedelen, så ska inte uttala mig om det. Men ang kontakt med handläggaren, har du ett personligt ombud? De ska väl hjälpa till med just sånt, kontakter med myndigheter. Har du inte ett PO så kanske det kan vara värt att kolla upp.

Lycka till, klart du borde få plugga! 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

freequest
2013-10-10 19:13
#2

#1

Jag har inte idag kontakt med ett personligt ombud, men min mamma berättade om den verksamheten för ett tag sen och hon har idag hjälpt mig att kontakta dom så de borde väl höra av sig till mig så småningom.

Det kan vara skönt att slippa ta dusten med myndigheter helt själv ibland, för det finns nog inga mer oförstående än just arbetsförmedlingen.

M A N I N A N
2013-10-11 07:32
#3

Jag hade antingen kontaktat studievägledaren på Lernia igen och frågat var man kan läsa om rättigheten/möjligheten att studera med förhöjt studiebidrag. (CSN?). Eller så hade jag gått direkt till Vägledningscentrum och ställt samma fråga. Sedan hade jag letat fram och skrivit ut denna text och tagit med mig den till handläggaren på AF för att visa svart på vitt att det minsann finns en möjlighet för mig att kunna läsa in gymnasiet med förhöjt studiebidrag, och att det är det jag vill göra. Det är väl bråttom för ansökningstider till komvux/folkhögskolor börjar väl närma sig. Kan man byta handläggare på AF? Det vore kanske en idé eftersom den du har trilskas. Skriver som #1 "Lycka till, klart du borde få plugga!"

tarotlasse
2013-10-13 20:49
#4

Ja du Af o Fk har jag tappat förtroendet för tyvärr.

De sista åren så har jag stött på så mycket problem med  dessa myndigheter så det skulle bli ett väldigt långt inlägg om jag berättade om allt detta.

För man får olika besked från olika handläggare så kunskapen är inte alltid den bästa hos personalen på dessa myndigheter är min erfarenhet.

Jag skulle som dig kontakta någon av cheferna på Af och fråga om det verkligen får gå till på detta viset.

AF har speciella regler att följa när det gäller funktionshindrade utan att kunna dessa regler så kan jag säga att din rehab handläggare har gjort helt fel i sitt handläggande och bemötande av dig och dina frågor.

Jag hade gått arbetslös i nästan 3 år när jag hamnade hos en handläggare  som sa att AF hade gjort helt fel i sitt handläggande om mitt ärende och bad om ursäkt för detta.

Sedan så hänvisades jag till en annan handläggare och först efter över 3 år fick jag en rehab handläggare på AF.

Hon fixade en projekt anställning  på ett år för mig  och är nu förlängt 1 år till jag trivs bra men  jag gick in i väggen i våras och blev halvt sjukskriven.

Då kopplades socialpsykiatrin in och eftersom jag bara har en tillfällig lösning så tog SOC psykiatrin kontakt med AF o alla fel börjar nu nystas upp och det verkar som jag nu kommer få hjälp till en hållbar framtid.

Med en OSA anställning på den arbetsplats jag är på i dag 

Så får du inte rätt med AF genom att prata med ngn av din handläggares chefer.

Så kontakta SOC psykiatrin och be om hjälp  av dem för de har gett mig en oerhörd hjälp  med både AF o FK. 

SOC psykiatrin kan  tydligen reglerna bättre en vad AF o FK handläggare  gör.

Lycka till med dina studier i framtiden.

Lasse

Upp till toppen
Annons: