Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 2762 ggr
freequest
2013-10-10 19:02

Problem med AF/FK vad har jag för rättigheter?

Hejsan! Jag är ny här på forumet så en liten och enkel presentation först bara! Jag är en kille på 23 år som har diagnoserna Aspergers Syndrom och ADHD. Jag är nästintill uppväxt på diverse institutioner och familjehem så har en lång resa bakom mig med oförstående människor och myndigheter. Nu till mitt problem och fråga! Jag har haft aktivitetsersättning från och till i drygt 4 år och nu i slutet av oktober löper det ut. Jag har haft en prövoperiod nu under 3 månaders tid för att se om jag skulle orka med att jobba på heltid och det har i sig inte varit några problem. Det som är problemet här är att jag är utbildad yrkeschaufför och transportbranchen är i dagsläget inte en välmående branch. Det är således svårt att få ett stadigvarande jobb som har någorlunda mycket struktur (jag har AS som sagt). På grund av det ovanstående så har jag blivit föremål för AF och träffar en handläggare på deras rehabavdelning. Tydligen är det så att min handläggare på FK kan förlänga min aktivitetsersättning månadsvis sålänge det finns en planering med AF på vad jag ska göra på dagarna. Jag har bestämt mig att jag vill få ett slutbetyg i gymnasiet så jag kan uppnå min dröm och läsa vidare på högskolan här i stan. Därför har jag fått möjlighet att läsa MA, SV och EN på Lernia via AF. Men när jag pratade med studievägledaren på Lernia berättade hon att de kan aldrig hjälpa mig att få ett slutbetyg i gymnasiet då det kräver betydligt fler kurser än vad de kan tillhandahålla (jag har aldrig läst på gymnasiet, och detta har inte varit mitt val då jag helt enkelt inte fick eftersom jag var placerad på en institution). Studievägledaren berättar dock för mig att jag kan gå via kommunens vägledningscentrum för unga och läsa via komvux/folkhögskola. Även att det är så att om man inte är 24 år fyllda, har inget slutbetyg från gymnasiet samt är inskriven på AFs ungdoms