Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1840 ggr
Kille33
10/19/13, 3:23 PM

Självbiografi bok Intressant?

Håller på att skriva en självbiografi , där just lättare autism är en grundsten i mitt liv, men även mycket mycket mer. Jag ligger "mellan" två segment, uppfattas ytligt som ganska så frisk och normal, men är inte så stark att jag kan klara mig själv OCH ANDRA SIDAN så är jag inte så sjuk och onormal att jag anses behöva någon direkt vård och hjälp den vägen….. Det är tråkigt och har väl gett upp mitt liv för ganska så länge sedan.

Tänkte väl mest se om någon tycker det vore intressant att läsa om? Kommer även ge mycket tips och råd.

Annons:
Zaphix
10/20/13, 7:09 PM
#1

Självbiografier är alltid bra, kan hjälpa folk mycket. Och kan säkert bara bra för en själv att skriva.

Jag är rätt kräsen med böcker numera, tappar lätt intresset för en bok om jag inte gillar hur författaren använder språket. Behöver ett bra språkbruk om jag ska gilla innehållet.. Så jag vet inte om den är intressant för mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Kille33
10/20/13, 8:25 PM
#2

Nej jag känner ju inte dig och vet inte hur du är och fungerar. Det som jag dock märkt genom åren, är att problemet när man är i "övre segmentet" utav intelligens och smarthet, gör att man lätt blir missuppfattad utav det mellersta segmentet, vilket är jobbigt. De som skulle få ut mest av min bok, är de som, lika som jag, är i det övre segmentet, som kan se och förstå människor på ett speciellt sätt, ett sätt som man inte kan "lära sig", utan som man har medfött. 

Mina Asperger autism vänner, vi förstår varandra från första gången vi sågs, så härligt, raka, ärliga och där ett ord betyder en sak, inte en massa skrivande i gåtor och gissningar:)

.m.m
10/22/13, 12:50 AM
#3

Intelligens finns det fler varianter av. Viss intelligens som du själv kanske hänsyftar till, består i ett kvicktänkt sinne, snabbt kunna se logik och behålla en tråd intensivt. För andra kan intelligens vara att förstå andra och göra sig förstådd. Alltifrån spädbarn, till förståndshandikappade, till kvicktänkta, andra former av handikapp och äldre för att nämna några. Viss intelligens har med förståelse för funktion att göra. Inte i delar, utan meningen bakom. En djupare förståelse för ting. Det var bara några exempel. Men att prata om sig själv som intelligent och att beskriva samtidigt att de "lägre intelligenta brukar missförstå mig" uppfattas nog kanske inte så bra. Det kan bli så att man ser att du är skrytsam och ser ner på andra, vilket inte är tilldragande. Det kan också ses som att du brister i empatisk förmåga, vilket inte heller är tilldragande. Det kan även ses som att hade du varit smart, så hade du inte skrivit det där alls. Det finns inte en form av intelligens. En gravt utvecklingsstörd person slår dig kanske på hästlängder inom ett område som du har svårt för. Människor på jorden kompletterar varandra, och när man väl inser det, så har man kommit en bra bit på väg. Summan av kardemumman. Man ska vara försiktig med vad man skriver och säger. Det kan påverka människor mer än du kanske tror. Det sitter en person bakom varje alias här inne som tänker och känner och är smart på sitt sätt, precis som du.

Upp till toppen
Annons: