Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1827 ggr
Mission_Me
10/22/13, 1:49 PM

Ny på concerta, ska jag avbryta?

Är helt ny på sajten :)

Började med min Concerta igår (18 mg) och fått jobbiga biverkningar som påminner om en avtändning från amfetamin (är fd missbrukare, men nykter och drogfri sedan 17 år).

Frågan är om biverkningarna ger med sig och hur lång tid brukar det ta? Fick en del trevliga effekter också, men övervägande negativt just nu..

Dela gärna med dig!

Annons:
fluffymind
10/22/13, 8:51 PM
#1

Vet inte om jag vågar ge råd efter bara ett knappt halvår på Concerta, men min erfarenhet är att en för låg dos Concerta närmast förvärrar symptomen. Jag gissar att 18 mg, minimidosen, är för låg för dig. Något som inte vill ge med sig, är känslan av avtändning när medicinen börjar gå ur kroppen, i mitt fall efter kanske 6-8 timmar. Min dotter som knaprar samma tabletter som jag får små snabbverkande Ritalin för att jämna ut bulorna och jag har blivit lovad detsamma om det inte ger med sig (och det gör det inte). Har vid tillfälle snott en av henne när det varit nödvändigt att vara på topp kvällstid och det verkar funka.

Hav tålamod, det dröjer innan du fått rätt dos ställd, se det som ett möjligt ljus i tunneln. Annars finns på detta forum ganska många som inte varit kompatibla med Concerta, så jag håller tummarna för dig.

Mission_Me
10/23/13, 9:12 AM
#2

Tack. Jag har pratat med sjuksyrran och hon ska återkomma i morgon torsdag för att kolla höjning. Jag berättade om biverkningarna och hon trodde som du att det kan bli bättre med en höjning.

Mina tankar går snarare åt att jag behöver mindre dos och att jag är extremt känslig…

Zaphix
10/23/13, 10:19 PM
#3

Testa höj, tror det löser problemet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Mission_Me
10/24/13, 7:40 PM
#4

Jag ska höja på tisdag och ta dubbel dos, jag är rädd att jag inte fixar denna medicin. Gillar vad den gör med koncentration o uppmärksamhet, men det är inte värt det om det känns såhär.. Känner hur den går ur kroppen och gillar det inte heller. Jobbigt: Spända käkar Huvudvärk Ibland rus, påtänd? Positivt: Jag äter o sover bra… Mår bra känslomässigt Känner mig lugn, motiverad, tålmodig Jobbar bra Jag fattar inte hur en höjning av dosen ska få mina biverkningar att försvinna? Men sjuksyrran säger samma… Vill så gärna att det ska funka!

Zaphix
10/24/13, 8:09 PM
#5

Fast testa, håller ju inte ens i sig en dag, så värt att prova. Värsta som kan hända är att du förstört en dag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

mrsmrs
10/24/13, 9:04 PM
#6

huvudvärken gick över på två-tre dagar för mig, lika så det här med att hjärtat rusar :) hoppas det går över och att det löser sig med medicineringen!

Annons:
Mission_Me
10/24/13, 9:35 PM
#7

Tack ska ni ha :) Ja, jag ska vänta och se… Kommer dock att föreslå att ta en 18 mg på morgonen (kl 7, som nu) och en 18 mg vid 13.. Vill inte dubbla dosen, snarare förlänga effekten… Borde väl gå, ringer sjuksyrran i morgon för check på den! Funderar annars på 10 mg Ritalin el Strattera..

Upp till toppen
Annons: