Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

ångest an concerta?

2013-10-23 09:35 #0 av: gunillapower

Jag har nyligen börjat med concerta för min add och gick för ca en vecka sedan upp på 36 mg äter även venlafaxin (150 mg) för GAD. nu börjar ångesten krypa på mig och undrar om någon har varit med om det samma. Kan det vara biverkning av concertan? Går det över? I övrigt har jag inga biverkningar och märker god effekt om dock inte helt wow:)

Anmäl
2013-10-23 13:59 #1 av: Hera

Jag fick sluta med concerta för jag blev väldigt deprimerad av den.

Anmäl
2013-10-23 14:05 #2 av: mrsmrs

Jag har egentligen inget svar men när jag hörde från 36 till 54 så var det två dagar av grov jävla panikångest, speciellt när medicinen höll på att gå ur. Jag gick då ner till 36 (inrådan av läkare såklart) i några dagar.

Ett par dagar senare, när min sömn, mat och liv i allmänhet var lite stabilare så provade jag att höja igen. Detta var i början av veckan OCJ det känns redan mycket bättre än förra gången! Dessutom så ser jag till att käka frukost innan jag tar tabletten, vilket jag tror underlättat en hel del.

Snacka med läkaren, och gör höjningen när andra faktorer i vardagen (ex. Sömn, mat) är relativt stabila/ej katastrofala. Se tiöö att hålla dig sysselsatt och stimulerad under höjningen också! Det underlättar mycket för mig!

Ångest kan ju vara en (ofta övergående) biverkan men man kan försöka underlätta det lite i alla fall :)

Anmäl
2013-10-23 14:05 #3 av: mrsmrs

Har också GAD kanske jag ska nämna:)

Anmäl
2013-10-23 22:17 #4 av: Zaphix

Har också GAD med inte märkt någon skillnad i ångestnivån av concertan. Äter Lyrica mot ångesten, hjälper en massa.

Anmäl
2013-10-24 08:06 #5 av: Stressfia

Jag blir också deprimerad av concerta! Samt ökad ångest och stress :(

Anmäl
2014-04-07 11:54 #6 av: [Holabalo]

Prova ett Fibertäcke, det är jättebra! Mot oro och ångest och sömnproblem!!!!

Anmäl