Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 722 ggr
Isalel
10/27/13, 12:55 AM

Hur har det yttrat sig hos era barn?

Hej! Är ny här på forumet så vet inte om jag lagt frågan inom rätt kategori, men hoppas kunna få lite svar ändå :) Jag har 3 barn varav min äldsta kille på 7 år ska påbörja utredning inom NPF med misstanke om diagnos inom autismspektrat. Han har under sina tidiga år varit motorisk väldigt intensiv med mycket problem på dagis med slagsmål när han blivit arg, men framåt 5 årsåldern och framåt så har han lugnat sig väldigt och är hyfsat lugn av sig och inte alls utåtagerande. Problemen har uppmärksammats först när han börjat förskoleklass, han kan inte sitta still i samlingen, har tics, svårt när rutinerna brister samt att han ofta "varvar upp" sig själv med att "larva" sig och inte kommer ur det. Vi hade många möten förra året men nu efter sommaren när han börjat 1:an har han börjat må sämre, fått mer tics, kommer in till oss om nätterna och har en konstant känsla av att vara misslyckad. Då påskyndade man skolpsykologen för att komma igång med utredning, som nu är vidareremitterad till BUP. Kunskapsmässigt ligger han före jämfört med jämnåriga. Jag är helt novis inom autismdiagnoser och skulle gärna höra från andra vilka slags svårigheter som diagnosen medfört och hur det märkts hos mindre barn, för för mig känns inte min pojke "syn/märkbart" annorlunda, annat än i pressade situationer och under skoltid?

Annons:
Calcifer
10/27/13, 1:31 AM
#1

Jag har Asperger, och för mig har det visat sig på många olika sätt genom åren. Framförallt som liten då jag hade massor med känslor (pga otrevliga hemförhållanden) och ingen som helst koll på hur jag skulle hantera dem så jag var väldigt utåtagerande. Mer än man "ska" vara, så att säga. Även att jag tänkte annorlunda - inte fel, men annorlunda - än andra och ofta reagerade annorlunda på saker. Hade svårt med att sätta mig in i andra människors känslor och kunde inte förstå ibland att mina känslor och hur jag reagerar inte är hur ALLA människor i hela världen känner och reagerar och tycker.

Asperger ligger ju inom autismspektrat, därför jag svarar. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Isalel
10/27/13, 2:58 AM
#2

Eftersom han är mitt första barn så har han ju blivit normen för hur man tror det ska vara, så jag är väl förmodligen hemmablind också. Därför jag undrar lite hur det kan yttra sig :) Uppvarvningen som sker i skolan kan vi se ibland hemma och ofta i stora sällskap, och det är i princip omöjligt att bryta ,utan man måste vänta ut honom. Som yngre var han mer utåtagerande, men nu är han snarare åt andra hållet, väldigt svårt att be om hjälp och blir väldigt sluten om han är bekymrad.

Calcifer
10/27/13, 2:21 AM
#3

Det kan jag också känna igen, speciellt det där med att om det blir en uppvarvning så har jag svårt att stoppa det utan måste vänta ut det. Knepet är att lära sig när det är på G och stoppa det innan. Det måste jag själv göra. Jag kan t:ex bli riktigt frustrerad när något inte går som jag vill, typ om jag stickar, målar eller något annat. Och då menar jag på en värre nivå än "vanliga" människor. Så fort jag känner att frustrationen och känslostormen börjar komma måste jag avbryta direkt och göra något annat. Annars eskalerar det och då kan jag inte hindra att jag svär och gråter etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: