Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6368 ggr
Cahira
2013-11-04 23:48

Min hjärna är aldrig tyst

Så länge jag kan minnas, redan innan skolålder (vuxen nu) har min hjärna varit tvungen att sortera allt som hänt under dagen och följa alla tankar det triggar hur ivägsvävande det än är - så jag är inkapabel till att somna utan sömnpiller. 

Jag försöker fly min hjärna på dagarna genom dator eller tv eller andra saker som kan hålla mig upptagen så jag får en paus från mina egna tankar fast jag vet att det bara ger mig mer att tänka på när jag ska sova. 

Nån som känner igen sig? Kanske rent av har tips och knep? Jag blir galen. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Tzatze
2013-11-05 14:09
#1

Att bli uppmärksam på vad som triggar igång det är en bra start att börja hantera det.

Är det vardagliga rutiner som ältas så löser man det enklast genom att skriva hjälplistor till sig själv så man slipper komma på vad man ska göra om och om igen (uppfinna hjulet varje gång man behöver det).

Gäller det sånt som skapar ångest så måste man nog gå in på djupet och rota för att hitta en strategi. Det hjälper inte att intala sig att "det där tar jag tag i i morgon istället för att älta nu när jag ska sova", man måste tro på det också. Man måste förstå problemet för att kunna lösa det. Jag går hos en psykolog och reder ut mina tankefällor.

Annars kan du ju testa att aktivt lyssna på ett avslappningsband odyl när du ska sova.

Zaphix
2013-11-05 21:32
#2

Samma sak här.

Inser mer och mer hur jag försöker undvika att tänka för att alla mina tanka leder till ångest. Jag vågar aldrig låta tankarna sväva fritt, försöker alltid styra undan och förtränga det som kommer upp.

Det som hjälper mig att ändå ta mig upp på morgonen är att leva i nuet, försöka att inte tänka så mycket utan bara finnas till. Det fungerar numera bra, även om jag önskar att jag vågade låta tankarna sväva fritt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Cahira
2013-11-05 22:01
#3

#1 Det är tyvärr inga måsten, och jag har inte heller längre ångest över det. Har nästan ingen stress i mitt liv. Det bara är tankar som vägrar vara tyst. Som en tinnitus med röst ungefär. 

Varje detalj som hänt under dagen ska tänkas på och sorteras, och jag måste tänka igenom alla scenarion om saker jag kunde sagt eller vad som var bra att jag sa. Så planer och dagdrömmar som dykt upp under dagen, och alla utsvävningar som kommer på vardera tanke. Tar flera timmar att gå igenom allt. 

#2 Kanske är undanträngandet som ger dig ångest? Att gå och hålla tillbaka dig hela tiden?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[FriidaMariie]
2013-11-06 14:15
#4

Ååh, jag känner verkligen igen mig i detta.. 
Jag tänker HELA tiden på allt och precis ingenting. 
Jag kan "älta" händelser i flera veckor (negativa och positiva).

Vad jag gör åt detta är nog inte det ultimata och jag skulle gärna ta emot tips och råd om så finns.

Jag ser till att alltid vara sysselsatt, är väldigt sällan hemma men om jag är det så ser jag alltid till att ha tvn eller musik igång. Löser korsord, grejar med mobilen, städar eller surfar på datorn.

Att sova i total tystnad är omöjligt, har alltid ljud i bakgrunden. 

Det kan inte vara hälsosamt i längden.. 

Hoppas du finner en lösning, berätta för mig isf :D

Tzatze
2013-11-06 15:20
#5

#Cahira. Nä, det där vardagsältandet vet jag inte vad man ska göra åt. Jag rabblar också igenom dagens händelser aktivt, sorterar och lagrar. Gissar att jag måste det för att ha någorlunda koll på verkligheten för att inte bli tokig.

Zaphix
2013-11-06 20:00
#6

#3: Kan säkert vara så, men samtidigt pallar jag inte att sluta tränga undan tankar heller. Då skulle jag definitivt få ett rejält sammanbrott, och det hade förstört mitt nuvarande fungerande liv för mycket för att det ska vara värt det.

Visst är det rejält jobbigt att ständigt behöva vara fokuserad på att få bort alla tankar som dyker upp i huvudet och hela tiden leta efter tankar som jag klarar av att tänka på utan ångest.

Men altervativet känns omöjligt just nu efter alla år av förträngande.

Försöker att alltid hålla mig upptagen med saker, aldrig få tid till att ta det lugnt utan att aktivt göra något. Så fort jag får minsta slötid så stickar jag för att ha något att fokusera på istället för att behöva möta mig själv. Blir många sjalar, mössor och sockor.. ;)

När jag väl ska sova ser jag till att alltid vara så pass trött att jag känner mig sovatrött, sätta mig i sängen och göra något aktivt tills sömntabletterna kickar in och då lägga mig ned och sova. Ätit sömntabletter i rätt många år nu, blir lika förvånad varje gång läkaren skriver ut ett nytt tremånadersrecept på benzo.

I övrigt är mitt liv riktigt bra, synd bara att ångesten hela tiden ska hänga efter mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[Sandi92]
2013-11-06 20:57
#7

Känner igen mig. Jag tänker också nästan konstant. Är det något som är typiskt för AD(H)D?

SS-Henke
2013-11-07 13:42
#8

Känner igen mig, jag måste ha tv'n på eller något annat ljud när jag skall sova för att liksom överrösta surret i skallen… Frågan är om man verkligen får bra sömn?

zatanica
2013-11-07 14:48
#9

Sov alltid med musik på innan jag träffade min kille, det var inte så populärt hos honom så fick lägga ner med det.

När jag pluggar måste jag ha musik och har också kommit fram till att det är för att överösta allt surr i huvudet.

Musik är som luft för mig, måste ha det för att kunna leva och fungera.

Och ja, det är ett himla liv i mitt huvud med och har alltid varit, har ADHD och AS.

Cahira
2013-11-07 20:20
#10

Tack för alla svar. Känns bra att veta att man inte är ensam iallafall vilket jag misstänkte.

Jag har sovit till musik jag med men liksom #9 så måste jag nu ta hänsyn till en till person så det går liksom inte. Så det är sömnpiller som gäller så man är dåsig halva dan efteråt istället. 

Om jag pluggar måste jag åxå ha ljud på. Tvn är på nu i bakgrunden trots att jag har 12 tabbar uppe som jag hoppar mellan. Hjärnan behöver stimulans heeela tiden.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jebie
2013-11-07 21:03
#11

Hej! Jag sover med öronproppar, annars går det inte att somna alls över huvudtaget. Musik eller annat ljud då jag ska sova är ingen höjdare. Stör mig för mycket på andra ljud runtomkring. Det funkar dock väldigt bra för mig att göra aktiviteter som att städa eller laga mat med hög musik, typ house eller garagerock, som blir som en ljudmatta. Men om jag ska göra nåt svårt måste det vara tyst. För mig är det oxå ett ständigt snurr i huvudet, ofta konversationer man haft under dagen som man nu i huvudet "rättar till" och får sagt det man önskar man fått sagt tidigare :-). Ibland ligger jag och planerar vad jag ska göra följande dag, speciellt om det är mkt som ska göras den dagen och då stressar jag upp mig, kommer på saker jag glömt och får gå upp och fixa, lägga fram, så jag inte glömmer av det till nästa dag. Nåt som hjälpt mig att sova bättre är att ställa 2 klockor på ringning om jag ska upp på morgonen och exv har en tidig tid att passa. Annars sover jag knappt någonting alls under natten pga rädsla att försova mig. Jag går oxå å lägger mig först då jag är så trött att jag inte orkar göra nåt annat. Jag försöker göra andningsövningar då jag ska somna, blundar, har händerna på magen och andas och föreställer mig att luften går längre och längre ner i magen och får allting att smälta och slappna av.. Ibland får jag dock spänningsvärk i ryggen av det, men det brukar faktiskt få mig att slappna av. Jag har hört att man får lättare att sova om man undviker kolhydrater på kvällen och mest äter fett, som naturell yoghurt och ost. Men själv vräker jag i mig choklad eftersom det gör mig avslappnad och trött :-).

SS-Henke
2013-11-07 22:20
#12

Haha, dessa eviga konversationer i huvudet. Tänk om chefen visste vilka samtal jag haft med honom i mitt huvud! :)

Tzatze
2013-11-08 09:00
#13

Jag tror att alla människor mer eller mindre har dessa konversationer i huvudet och ett behov av att gå igenom dagen. Skillnaden är nog att vi med ADHD AS mm är mycket mer medvetna om det, ingenting görs i det undermedvetna, alla intryck och upplevelser måste bearbetas manuellt. Det har väl med det där filtret att göra och bristen på automatisering.

Annons:
Croatoan
2013-11-10 16:26
#14

Det är aldrig tyst, det kan bli lite tystare men då slår tinnitus igenom istället. Men som du, ju mer fokuserad på något desto tystare, men det mal konstant i bakhuvudet. Jag vaknar mellan 2-4 på morgonen, och innan jag ens fattat att jag är vaken har hjärnan dragit igång, så det är bara att kliva upp. Använder inga sömntabletter men har Zopiklon som knockout, sömntabletter tar inte på rätt sätt utan lämnar bara en "hangover" hela dagen efter. Tyvärr har jag inga tips eller trix, vet bara att de gånger som man lyckas fokusera (zooma in) ett tag blir det lugnt för den stunden, sen är det som Kalle på julafton igen 😭

graleh
2013-11-17 18:24
#15

Jag har samma som du, TS. Jag går och lägger mig men ligger gärna 1-2 h innan jag kan varva ner. Tankarna far runt. Jag brukade tidigare lyssna på Enya när jag skulle sova men sedan jag blev sambo för 6 år sedan (och min stereoanläggning gick sönder) går ju inte detta längre. Har försökt med kuddhögtalare men det funkar inte.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

fluffymind
2013-11-17 18:44
#16

Jag visste faktsikt inte att jag hade oväsen i hjärnan förrän jag första gången fick testa Concerta. Den plötsliga tystanden i bollen var som någon som växt upp bredvid ett vattenfall och plötsligt tar vattnet slut. Bruset är förstås en massa skräptankar, antar jag, en del av dem säkert det som gör att man excellerar i tänkande utanför lådan och andra kreativa övningar, men än så länge har jag inte märkt att tystandet av dem försämrat min förmåga att vara flummig.

Cahira
2013-11-18 01:17
#17

Tack för alla svar!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

snurrsnurr
2013-11-18 22:09
#18

Jag har alltid haft svårt att somna pga av dessa snurrande tankar. Måste ha heltyst så öronproppar är ett måste…. Fick min adhd-diagnos ganska sent i livet och fick kämpa för att få diagnosen då ingen, varken läkare eller ens min familj kunde tro att jag "som är sååå duktig" kunde ha det….(jäklar vad bra man är på att spela normal.) 

Jag provade flera olika sömnpiller men mådde inte bra på någon av de. Somnade visst, men en sort gick jag i sömnen av och några andra gjorde mig helt seg dagen efter… Nu äter jag Lergigan som är ett antihistamin (egentligen mot allergi). Det gör mig så skönt sömnig och tankarna dör! Himmelriket på jorden, dessa piller! Mitt liv har blivit helt annorlunda nu när jag för första gången i mitt liv somnar inom en timma i stället för att ligga och snurra halva natten. :)

Cahira
2013-11-18 23:32
#19

#18 Åh underbart! Jag har hört talas om lergigan förr!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: