Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2894 ggr
polymorf
2013-11-15 17:09

Cymbalta-mår skit! Akutpsyk?

Började med Cymbalta 60 mg igår och började känna av biverkningar efter några timmar, fick diarre, illamående och huvudvärk. Det blev bättre efter ett tag och jag mådde "hyffsat" på kvällen, tog zolpidem för att somna men sov jätteoroligt och vaknade fem i morse med sjuk jävla ångest, har alltid ångest men så här har jag aldrig känt förut. Allt var helt svart i huvudet och jag kallsvettades, var skakis och kändes som ångesten skulle krossa allt inombords. Blev seriöst rädd för mig själv och mina tankar…har fortsatt likadant hela dan men lugnade sig liiite typ 3 timmar efter jag tog dagens tablett men känns som att jag ligger på gränsen till att må sådär dåligt igen och är livrädd att det ska komma tillbaka inatt, funderat på om jag borde lägga in mig på akutpsyk för vet inte hur jag ska palla helgen… Men vet inte om det skulle vara så bra, är rädd att jag kommer sitta instängd på nåt rum och ändå må skit? Hur funkar det där?

Hur var det för er vid insättning? När går skiten över, måste man må såhär i flera veckor? Tror seriöst jag blir galen :(

Annons:
JohannaEkroth
2013-11-15 18:26
#1

Kan tyvärr inte svara, för jag har aldrig legat på psyk, så jag vet inte hur det fungerar.

Trösten är väl kanske att ingen kommer att låta dig tappa kontrollen. Det kanske kan kännas som en lättnad?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Ladydragon
2013-11-15 19:45
#2

Det är en god idé att du vänder dig till akutpsyk så fort så möjligt….

vad jag kommer ihåg från mina vistelser där så börjar det med ett läkarsamtal och en bedömning görs om man behöver bli inlagd 
blir man inlagd så får man oftast dela rum med någon och personalen håller koll på en och ger en medicin som det behövs till exempel ångestdämpande och sen beroende på hur man mår så antingen så håller man sig till sin säng eller går runt i korriderna 

själv tycker jag Psyk inte är så skrämmande dom finns där om man inte orkar med längre psykiskt 

vill absolut inte skrämma dig men om du är en fara för dig själv eller andra så kan du inlagd på Psyk oavsett om du vill det eller inte och du kan inte skriva ut dig själv utan får stanna till läkaren bedömer dig tillräckligt frisk…..

men jag tror inte det är aktuellt i ditt fall

se till att söka vård!

polymorf
2013-11-15 21:00
#3

Har ringt till akutpsyk och berättat hur det känns, är ju lite bättre nu så ska avvakta men de sa att jag skulle komma in om det började kännas likadant inatt igen…

Blivit tillfrågad om jag ville bli inskriven tidigare i veckan men ville inte då, tror inte jag kommer bli tvångsinlagd, hoppas inte det iaf. Men tänker lite på hur länge man kan ligga inne…om jag börjar må sådär igen vill jag absolut inte vara hemma själv men vill samtidigt kunna gå på skolan till veckan så jag inte sabbar den också, får man komma och gå som man "vill" eller hur är det? Får man ha dator? Får man prata med nån där eller sitter man bara för sig själv?

HannaM
2013-11-17 10:09
#4

Hur et fungerar är olika från avdelning till avdelning. Dom gånger jag har varit inneliggande har jag inte fått ha dator och mobil med kamera ärinte populärt. Sladdar är ju tvärförbjudna också. Prata med någon beror helt på vilka som jobbar. Naturligt ska dom finnas därför dig men i många fall så är det svårt för dom att hinna och tyvär verkar en del skötare måttligt intresserade av sitt jobb och försöker undvika att prata med patienter så gott det går.

Sedan beror det ju på hur planering och bedömning ser ut för varje individ, jag har legat inne och pratat med psykolog två gånger i veckan och jag har legat inne och bara gjort precis ingenting och väntat på att det ska gå över.

Upp till toppen
Annons: