Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4551 ggr
Zaphix
11/18/13, 10:31 PM

Hyperaktivitet

Satt och funderade lite över hur många här som har diagnosen ADHD egentligen har problem med hyperaktivitet som vuxen?

Eller hade ni problem med det som barn och sedan gick det över?

Eller inte alls?

Greppar att många har problem som yttrar sig i att de måste pilla på saker och sånt när de ska sitta still. Men som ändå klarar av att sitta still.

Men har ni stora problem med att just behöva sitta still, tyst och lyssna?

Hur känns den där rastlösheten för er som har större hyperaktivitetsproblem än att ni måste pilla på saker? Hur hanterar ni impulserna att göra saker?

Blir det bättre med medicin?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
zatanica
11/19/13, 3:00 PM
#1

Oj om jag måste sitta helt stila en längre stund, typ fem minuter så börjar jag få ont i magen, ju längre jag måste vara stilla och tyst så får jag mer och mer ont i magen, känner hur det kryper i hela mig och får verkligen lägga typ all koncentration på att bete mig som en uxen förväntas göra och missar därmed allt annat typ.

Har börjat strunta lite mer och mer i hur andra tycker och tänker, behöver jag skutta påväg till bilen på parkeringen så gör jag det. Börjar även våga säga att nu måste jag ut och hoppa runt lite.

Har börjat ha med mig stickning för att kunna sysselsätta mig och kan även hänga med mera då när jag har något att göra. Förr kluddade jag mycket i skolböckerna mm. 

i sommras skulle vi åka med båten till gotland, anade att det var en situation där jag skulle bli oerhört rastlös, blev det med råge med. Var nog värre än många barn där 😃Satt nog still typ 10 minuter på hela resan (som längst sammanhängande tid) och det ute på däck, sprang runt på däck och kikade, funderade över vilka fiskar och annat som fanns där nere i vattnet, blåste såpbubblor för att sedan komma på att jag hade min mp3 spelare med, så på med musik på sådan nivå att jag fortfarande kunde prata med min sambo och mamma som var med. Då blev det lite bättre och jag kunde typ vara still ett tag där uppe på däck. Kändes lite som att jag skulle ha behövt springa ett maraton eller flyga en sväng under den resan. Men vi kom fram och jag överlevde och var nog ganska vuxen och hyper hela den resan allt gick i 200% men sedan däckade jag också i flera dagar när jag kom hem fr att jag varit så uppe i varv 🙂 men kul hade jag och säkert andra med som såg mig, men det bjuder jag på.

Men något att pyssla med är alltid bra och musik.

zatanica
11/19/13, 3:00 PM
#2

Hur har du det själv då?

Zaphix
11/19/13, 6:50 PM
#3

Med medicin kan jag "sitta stilla", vilket betyder att jag konstant stickar eller pillar på annat. Men jag sitter på samma ställe, samma stol.

Men utan medicin så får jag hela tiden infall och glömmer bort att sitta still och går iväg, eller blir väldigt rastlös så det kryper i kroppen och det enda jag kan tänka på är att göra något vettigt istället för att sitta still.

Men mitt liv är väldigt aktivt, jag gör hela tiden saker och har alltid något på gång. Jag vilar vid datorn nån timma på kvällen, men annars gör jag alltid något aktivt. Kan sitta still och göra saker nu, men behöver vara något jag känner är meningsfullt och jag vill göra, annars har jag en tendens att gå ifrån och göra något annat.

Finns inget så skönt som att åka till stallet efter skolan och vara där och fixa med hästen. Även om jag gör saker på skolan och sitter sällan still och lyssnar på föreläsningar så är det ändå stillsittande saker, och jag inser att jag behöver några timmar varje dag där jag kommer ut och gör fysiskt atkiva saker även om det inte är Träning.

Jag får ofta höra att jag pratar fort, ofta för fort. Tänker snabbt och orden försöker komma i samma takt som hjärnan.. Hänger nog ihop med hyperaktiviteten.

Har också problemet med rastlöshet i ett större perspektiv. Jag älskar när det är lugn och ro i tillvaron, när allt flyter på, egentligen. Men samtidigt så har jag en tendens att skapa problem för mig själv när mitt liv är stabilt. Som om jag måste se till att det alltid händer något nytt, för att jag blir så uttråkad annars.

Så rastlöshet är ett problem både i ett direkt perspektiv och ett indirekt.

Var hyper som barn också, minns att jag i lågstadiet konstant var borta vid pennvässaren och vässade pennan, bara för att jag behövde resa mig upp. Bland annat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zatanica
11/19/13, 8:09 PM
#4

Haha ja jag har både tuggat sönder pennor och vässat dem i onödan :) Är oxå väldigt snabb i det mesta just för att försöka hinna med hjärnans takt, vilket är svårt. Blir oxå uttråkad om det inte händer något, avskyr att vara understimmulerad, kan gå ut och springa bara för o försöka bli av med energi.

HannaM
11/20/13, 11:48 AM
#5

Jag kan inte sitta "still" men jag är bättre på att hålla mig på en plats än jag varit. Dvs jag kan stanna på stolen hyffsat men jag far iväg med både händer, fötter och tankar. Vrider mig och pillar och pratar. 

Jag skuttar och har mig när jag är ute och går om jag känner för det. Kanske inte i lika stor utsträckning som jag gjorde som barn men betydligt oftare än vad som ses som normalt för vuxna människor.

zatanica
11/20/13, 12:02 PM
#6

Kul HannaM att höra att det finns fler "galningar" som skuttar runt lite i tid och otid 😃

Annons:
HannaM
11/20/13, 10:31 PM
#7

Haha ja det är ju bra att vi är några så vi inte är HELT ensamma om att bete oss som vi vore sju=)

Zaphix
11/20/13, 10:42 PM
#8

Jag börjar inse att jag börjar bli lite lat.. Skippar stillasittande och inaktiva saker på skolan saker då jag inte orkar kämpa mot rastlösheten och åker iväg till hästen istället..

Mycket dumt då jag borde vara med, men jag har ingen energi till att kämpa så mycket just nu. Har ingen ro alls i kroppen. Hoppar från projekt till projekt utan att ha energi till att sluföra något.

Hur blir man mindre lat?

Hur samlar man ihop energin och tar tag i sig själv och börjar kämpa igen?

Hur hittar man motivationen att sluta vara lat?

Ingen annan tycker jag är lat, just för att jag gör saker hela tiden och inte sitter still. Men jag vet med mig att det nog är lathet som är problemet just nu..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: