Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Olika former av autism

As och empati

2013-11-21 17:42 #0 av: Hera

Stämmer detta in på dig med As? http://seventhvoice.wordpress.com/2013/11/16/new-study-finds-that-individuals-with-aspergers-syndrome-dont-lack-empathy-in-fact-if-anything-they-empathize-too-much/

Att många med as inte saknar empati, utan känner för mycket?
Att man blir kraftigt påverkad av andras känslotillstånd.

Det stämmer verkligen in på mig.

Anmäl
2013-11-21 17:53 #1 av: Höstlegenden

Mig också! Lipar

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2013-11-21 19:52 #2 av: Zolah

tror det kan mycket väl stämma, tror ibland det handlar om specifika känslor med.

Anmäl
2013-11-22 04:42 #3 av: Cragan

intresant teori stämmer säkert på ganska många med AS även om det inte stämmer med mig, fast om det är ett inlärt skydd eller om jag alltid varit mer eller mindre okänslig det är en desto svårare fråga.

Sajtvärd på  http://fjaderfa.ifokus.se  http://djurskydd.ifokus.se/

Anmäl
2013-11-22 16:23 #4 av: Gronstedt

Definitivt av vad jag uppfattar som känslotillstånd hos djur, föremål och människor. Men av erfarenhet vet jag att jag inte sällan fått i alla fall människors känslortillstånd om bakfoten (den mån jag bryr mig om att bilda mig en uppfattning om dem). Djuren går det bättre med och föremålen bryr sig i allmänhet inte Lipar.

Anmäl
2013-12-15 02:45 #5 av: PaiMei

Så är det absolut. Jag har Aspergers och jag är väldigt empatisk, för empatisk blir överväldigad lätt, och stänger av när det blir för starkt, blir avtrubbad. Blir irriterad över hur felaktig den generella bilden av AS är, att folk med AS skulle vara empatilösa robotar, hehe, tvärtom. Vi tar snarare in för mycket av allt.

Anmäl
2014-02-13 13:51 #6 av: lalaz4

Stämmer på mig också, har inte fått någon diagnos men ska utredas för AS. Jag känner väldig stor empati speciellt för djur, kan veta hur de känner och anpassa situationen efter de (kanske därför alla säger att jag är bra med djur). Även andra personer, kan t.ex. inte vara nära någon som är nervös utan att själv bli extremt nervös. 

Tror som #5 att de med AS tar in för mycket av allt (vilket jag görLipar)  

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.