Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2232 ggr
Honestyisdead
11/21/13, 5:42 PM

As och empati

Stämmer detta in på dig med AS? http://seventhvoice.wordpress.com/2013/11/16/new-study-finds-that-individuals-with-aspergers-syndrome-dont-lack-empathy-in-fact-if-anything-they-empathize-too-much/ Att många med AS inte saknar empati, utan känner för mycket? Att man blir kraftigt påverkad av andras känslotillstånd. Det stämmer verkligen in på mig.

Annons:
JohannaEkroth
11/21/13, 5:53 PM
#1

Mig också! 😛

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zolah
11/21/13, 7:52 PM
#2

tror det kan mycket väl stämma, tror ibland det handlar om specifika känslor med.

Cragan
11/22/13, 4:42 AM
#3

intresant teori stämmer säkert på ganska många med AS även om det inte stämmer med mig, fast om det är ett inlärt skydd eller om jag alltid varit mer eller mindre okänslig det är en desto svårare fråga.

Gronstedt
11/22/13, 4:23 PM
#4

Definitivt av vad jag uppfattar som känslotillstånd hos djur, föremål och människor. Men av erfarenhet vet jag att jag inte sällan fått i alla fall människors känslortillstånd om bakfoten (den mån jag bryr mig om att bilda mig en uppfattning om dem). Djuren går det bättre med och föremålen bryr sig i allmänhet inte 😛.

PaiMei
12/15/13, 2:45 AM
#5

Så är det absolut. Jag har Aspergers och jag är väldigt empatisk, för empatisk blir överväldigad lätt, och stänger av när det blir för starkt, blir avtrubbad. Blir irriterad över hur felaktig den generella bilden av AS är, att folk med AS skulle vara empatilösa robotar, hehe, tvärtom. Vi tar snarare in för mycket av allt.

lalaz4
2/13/14, 1:51 PM
#6

Stämmer på mig också, har inte fått någon diagnos men ska utredas för AS. Jag känner väldig stor empati speciellt för djur, kan veta hur de känner och anpassa situationen efter de (kanske därför alla säger att jag är bra med djur). Även andra personer, kan t.ex. inte vara nära någon som är nervös utan att själv bli extremt nervös. 

Tror som #5 att de med AS tar in för mycket av allt (vilket jag gör😛)

Annons:
Allamej
2/13/14, 5:50 PM
#7

Samma här. Känner för mycket för andra och mer hur dom känner.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Upp till toppen
Annons: