Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1936 ggr
[postmortum91]
11/24/13, 6:41 PM

Har hon borderline?

Jag har skrivit här förut om min "syster", hon är inte min blodssyster, men hennes mamma har alltid varit min mamma och ingen annan, så vår relation har alltid varit familjär. 

Hur som helst, hon är väääldigt speciell och på senare år har jag verkligen försökt att luska ut VARFÖR hon är som hon är, så jag har lättare att förstå henne. Detta är hon i ett nötskal:
1. Ena sekunden pratar hon gott om folk, som om de vore hur bra som helst. Andra sekunden hatar hon dem och pratar skit, skriker och är helt galen. Hennes relationer med folk förändras flera gånger i veckan. 
2. Det är väldigt små saker som får henne att explodera eller vad jag ska kalla det, det är oftast missförstånd. Hon vänder alltid allting emot sig själv och hon verkar tro att hela världen kretsar runt henne. Så om en person inte orkar åka runt flera mil för att handla åt henne, och de säger ifrån, då är de automatiskt med på hatlistan. 
3. Hon ser aldrig att folk vill henne väl, utan hon tolkar allting som att folk kritiserar henne och gnäller på henne när man i själva verket vill prata henne till rätta, så hon kan få bukt med sitt liv, då är alla andra oförstående idioter.
4. Hon har alltid mått psykiskt dåligt, nu går hon på antidepressiva och har gjort i många år. 
5. Hon är social, inte alls rädd att prata med folk. Folk runtomkring däremot märker fort att hon är speciell, då hon inte riktigt platsar in i den sociala konstruktionen för hur man beter sig och vad man pratar om till folk.
5. Hon är impulsiv, och hon har en grej för att förnya sig med mobiler. Hon har bytt mobiler sedan de kom, hon byter mobiler minst 4-5 gånger om året. Hon tänker inte på de ekonomiska konsekvenserna heller, därför ligger hon efter varje månad i sin budget.
6. När jag är på god fot med henne (det är när jag slutar all leva själv och bara anpassar mig till henne). Då kallas jag för "världens goaste lillasyster", hon skriver på facebook om hur snäll och bra jag är och skriver ofta något gulligt till mig och ibland även pratar med mig som jag fortfarande är 10 år. När jag inte är på god fot med henne, ja då är jag "onskefull skitunge" bortskämt svin" "jävla otacksamma horunge som borde vara tacksam för att mamma tog hand om mig". 

Ett exempel på ett "bråk":
En gång satt jag och såg på film med en kompis, och hon ringde på min mobil. Jag svarade inte eftersom jag såg på film. Hon ringde igen, och jag tryckte av och skickade sedan ett sms att jag såg på film och kunde inte prata för stunden. Då började hon skriva att jag elak och egoistiskt och jag svarade lugnt att hon inte behövde jaga upp sig så. Hon blev argare och argare och tillslut stod det i smsen "Jag vill aldrig mer höra av dig, din jävla pissfitta". Detta skrev hon samtidigt som mitt värsta sms till henne kanske var i stil med "Du behöver inte jaga upp dig, jag måste få ha ett liv vid sidan av utan att jag måste svara varje gång telefonen ringer. Jag lever inte vid min telefon."
Det var det värsta jag skrev till henne, och hon skrev ett tjugotal sms där hon skrev att jag var en elak skitunge som var otacksam, hon ville aldrig mer höra av mig, jag var falsk och jag var hemsk.

Jag har länge funderat och efter att jag träffade en tjej förra året som jag började umgås lite smått med (våra hundar lekte ihop), så läste jag hennes blogg där hon skrev att hon har Borderline. Jag läste om Borderline första gången då, och jag tycker det stämmer in på min syster. Det finns ju självklart olika grader av det som med allting annat, för den tjejen jag träffade var hur trevlig som helst och verkade som vilken annan människa som helst. Den tjejen färgade håret väldigt ofta, för att förnya sig liksom. Jag tänkte, min syster kanske gör samma, fast genom att byta mobiler istället som verkar vara ett "särdrag" av Borderline?

Annons:
Aleya
11/24/13, 6:47 PM
#1

Att sitta som lekman och försöka diagnostisera över nätet är vanskligt.

Hon kan också ha en djup depression.

Jag tycker din syster ska söka hjälp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: