Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 787 ggr
GamlaBerta
2013-11-26 13:29

Har jag verkligen en NP diagnos?

Ska försöka göra en lång historia kort. 

Allt började redan egentligen i årskurs ett. Mobbningen började och jag blev allt mer aggressivare och gjorde saker för att få uppmärksamhet. Allt eskalerade med tiden och mellanstadietiden kom, varje dag fick jag ständiga utbrott och hela tiden mellan årskurs 6-4 var en enda ilska och skolkande.

I sjuan blev jag avstängd och fick sedan börja på ett skoldaghem. Där allt så småningom blev bättre, jag fick mer uppmärksamhet och jag lugnade ner mig väldigt mycket. 

I 9:an började dem med utredning på mig och genom alla tester bara kluddade jag och skrek åt dem och vägrade göra som dem ville. Försökte fly från situationen då jag upplevde det som väldigt jobbigt.

Efter utredningen blev klar fick jag diagnosen Atypisk Autism.

Idag 24 år gammal är jag en sååå mycket lugnare person, utbrott knappt en gång i månaden, har visserligen ett stort behov av kontroll av att veta vad som skall ske, direktiv på uppgifter. Någorlunda rutiner, allt ska vara på mitt sätt annars kan jag explodera. Sociala sammanhang undviker jag då jag oftast bara sitter och glor och inte vet vad jag ska säga när och när jag kommit på vad jag ska säga så är det ett annat ämne folk pratar om. Mindre folksamlingar på 2-3 pers kan jag hänga med, men inte större då blir det svårare.

Har funderat länge på om jag verkligen har en diagnos, skulle vilja göra om alla tester och få veta om sanningen verkligen är en sanning att jag har NP diagnos.

Är det möjligt att göra om allt?

Annons:
JohannaEkroth
2013-11-26 18:39
#1

Visst är det det. Men jag tror inte du behöver tveka. Dels är utredningarna sådana så det är svårt att "fuska" på dem och förutom utbrotten så känner jag igen mig i allt. Särskilt stycket där du berättar om hur du uppfattar dig idag.

Jag har en AS diagnos, som jag fick 2009, 28 år gammal.

Varför "vill" du inte ha en diagnos inom autismspektrumet och vad är det som gör att du tvekar?

🎈

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

GamlaBerta
2013-11-27 09:17
#2

Inget fel på att ha den, men senaste tiden har jag börjat tveka för att jag känner att jag inte fullföljde testerna så som man ska. 

Men vad kan jag få för hjälp egentligen?

JohannaEkroth
2013-11-27 12:25
#3

Du har rätt att få stöd från stadens habilitering, du har rätt till stöd enligt LSS, du kan få boendestöd.

Själv klarar jag inte jobba och har sjukersättning (heter aktivitetsersättning (ej stöd) när man är 19-29 år) och det innebär att man kan få utföra vissa aktiviteter och ändå ha ersättningen kvar.

Du har rätt att få hjälp med olika stöd om du klarar av att jobba och plugga med stöd.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: