Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

Concerta!

2013-12-03 23:20 #0 av: Tintin82

var och pratade med min sjuksköterska idag om att jag börjat få problem med concerta gå ner i vikt för mycket och rökning.. Tar en ganska stor dos 54/36 på morgonen och 5mg medikinet vid två tiden...fått rådet av min sköterska att ta 54 concerta på morgonen och två 5mg medikinet på eftermiddagen...förhoppningsvis ska jag gå över till medikinet fast i högre dos typ 30 mg ska det finnas...är det någon av er som bara har medikinet och hur fungerar den på er??

Anmäl
2013-12-04 20:20 #1 av: Stressfia

För mig har medikinet funkat hyfsat bra, det som dock tynger ner det hela är den korta verkningstiden! Mildare än concerta, blev inte lika "låg" på den när det gick ur kroppen

Anmäl
2013-12-04 20:28 #2 av: Tintin82

Har fått medikinet kapslar utskrivet ska ta 30 mg på morgonen och 20 vid eftermiddagen någon som har den dosen??

Anmäl
2013-12-06 22:03 #3 av: mrsmrs

Skulle medikinet alltså inte ge ex. viktnedgång som biverkan? Hm... låter intressant i så fall!

Anmäl
2013-12-07 22:20 #4 av: Splatter

Concerta och Medikinet innehåller samma substans, så om din viktnedgång beror på att du inte blir hungrig så lär problemet inte förändras så mycket.

Anmäl
2013-12-07 23:38 #5 av: fuckmybrain

#4 Får man svåra biverkningar av texten.concerta så byter läkarna ofta till ritalin trots att det är samma substans. Och anledningen är att dem är olika uppbyggda och därmed olika biverknings reaktion.

Själv hade jag biverkningar på Concerta som inte uppstod med ritalin depå. TROTS samma substans.

Anmäl
2013-12-08 10:02 #6 av: ossilian

Det är absolut olika biverkningar och verkan av de olika preparaten. De är inte identiska.

Min dotter förlorar aptiten av ritalin och medikinet. Hon blir även mer introvert av dessa. Concerta ger inga biverkningar alls (iaf kortsiktiga).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.