Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 15174 ggr
kaninus
2013-12-04 17:58

Kedjetäcke

Hej! Har ADHD och varit medicinerad sedan jag var 10 år. har alltid varit en väldigt orolig person och hade jätte svårt att sova när jag var liten men det blev mycket bättre när jag började medicinera. 

Nu under hösten har jag dock haft fruktansvärt svårt att sova. Ofta sover jag inte mer än 3 timmar. Jag går tredje året på gymnasiet och är aktiv i en ideell organisation så jag han ganska mycket att göra hela tiden och har under de senaste 4 åren haft ett högt stresspåslag. Men nu i början av hösten började min sambo jobba och han är borta mån-fre vilket betyder att jag får sova själv med katten. Tror att detta kan vara en bidragande effekt till att jag sover så dåligt!

Men iallafall (vad jag skriver mycket,haha)

Jag har precis fått beviljat ett kedjetäcke som jag ska hämta ut den 12, har någon här erfarenhet utav det? :)

Annons:
tarotlasse
2013-12-04 23:08
#1

Ja jag har också ett Kjedjetäcke och har haft det i  2 år nu.

Jag vill för allt i världen inte vara utan detta täcke i dag.

Det tog väl några veckor innan jag vande mig vid att använda det  men sedan så har jag inte haft några problem med det.

Jag har fortfarande väldigt svårt att somna men när jag i dag har kjedjetäcket  håller jag mig kvar i sängen och jag  får en helt annan ro.

När jag väl somnar så sover jag hela tiden och mycket sällsynt att jag nu mer går upp och vandrar på nätterna.

Min sömn är fortfarande ett jätte problem men Kjedjetäcket har underlättat för mig enormt mycket.

Själva sömnstörningen  jag har är medfödd och finns inget att göra åt för närvarande säger forskarna men i dag vet dom att de har med min ADHD att göra och jag  har aldrig sovit inte ens när jag var barn.  Så jag kan inte sova utan att ha  konstgjord hjälp.

Lasse

mrsmrs
2013-12-05 07:25
#2

Det är asbra med kedjetäcke!!!!! har räddat mg typ!

zatanica
2013-12-05 09:39
#3

Kedjetäcke är  underbart. Lite klurigt bara när man har sambo med, han känner sig lite bortglömd ibland 😛

Vi har ett jätte stort duntäcke också, så nu har vi hittat en lösning, först mysa lite under stora täcket, sedan kryper jag ner under mitt täcke och somnar som en död. Är inte uppe en massa på nätterna längre, sällan som jag vaknar under natten om jag somnar med kedjetäcket. Är man borta och inte har täcket är det samma visa igen, uppe och kissar och ligger och rullar runt i flera timmar.

Så ja kedjetäcke äger, vill inte vara utan mitt.

ossilian
2013-12-05 17:29
#4

Kedjetäcke är bra och fungerar bättre än bolltäcka för min dotter. Du har inte funderat på eller pratat med din läkare om melatonin?

Hayabusa_
2013-12-15 12:27
#5

Vart exakt kan man väda sig för att få kedjetäcke utskrivet?

zatanica
2013-12-15 13:20
#6

sin arbetsteraput tror jag det är man ska prata med.

Annons:
Hayabusa_
2013-12-15 13:40
#7

Vart hittar man en sån? :)

HannaM
2013-12-16 10:09
#8

#3 Här hemma går täcket under namnet "kyskhetsbältet"..=p

zatanica
2013-12-16 14:35
#9

Haha HannaM 🙂Jo det är ju lite så.

Vart man hittar en arbetsteraput, ja, hm min finns inom habiliteringen tror jag.

silversol35
2013-12-16 14:55
#10

Japp eller om man har kontakt med psykiatrin finns det också arbetsterapeut. Kanske även via kommunen.

7Bella?
2013-12-16 22:11
#11

jag har åxå ett kedjetäcke 5 kg.. har vant mig vid de så nu ska ja få ett 7 kilos istället. tänk att täcken kan va vanebildande så :D. Det är iaf underbart å ja å min 6 åriga dotter nästan slåss om de.. haha..

Hayabusa_
2013-12-18 04:07
#12

9# fått tag i en nu på kommun som ska ringa mig och boka en tid för hem besök. Tack för tipset:)

H.Dahlbo
2013-12-20 08:44
#13

Jag älskar mitt täcke på 10kg. <3

Gubben min tycker jag är så söt när jag sover för jag bullar ioh kuddar omkring huvudet, ligger (oftast) i forsterställning och har täcket ända upp till huvudet. ;-) Bara ett litet hål för att få luft. Hatar varm luft under täcket!

Annons:
VeganGeek
2013-12-20 22:51
#14

Hade ett kedjetäcke på 8 kg men bytt det mot ett fibertäcke på 10 kg. Det var sjukgymnasten på Habiliteringen som ordnade det.

Kedjetäcket var bra på många sätt men dels är jag frusen av mig och metallkedjor i täcket gjorde att jag frös, provade med täcke mellan men rör mig för mycket i sömnen för att det skulle funka en hel natt. Sen fick jag ont i kroppen av det är av naturliga skäl mycket hårdare än andra täcken. Vet dock att många andra har jättebra hjälp av det.

CamillaS
2013-12-22 02:43
#15

Har ett jag med på 8kg och älskar det! Har dock inte kunnat sova så mycket bättre men det är iaf skönt att krypa under. :)

kaninus
2013-12-24 16:03
#16

Jag har fått mitt täcke nu och det är så skönt! jag kan sova! första helgen sov jag hela tiden. helt underbart!

#3 haha, exakt så är det för mig också! vi har ett dubbeltäcke som vi har på kvällen och sen när det är dags att somna tar jag på mitt kedjetäcke och somnar direkt! 

har slängt mig på sängen några gånger och det gör ju lite ont att hamna på kedjorna men tror jag börjar lära mig nu.. haha :)

Mantissa
2013-12-25 17:04
#17

Kan man sy ett eget kedjetäcke?

kaninus
2014-01-13 18:14
#18

Ja, det borde väl inte vara några problem, tror jag har sett det någonstans, testa att googla det! :)

Zaphix
2014-01-16 20:33
#19

Ska tiill en arbetsterapeut inom den närmsta tiden och prata om ett kedjetäcke tyckte sköterskan på min mottagning.

Min förhoppning var när hon berättade om det att jag skulle kunna sluta med sömnmedicin, men det sa hon var ovanligt att man kunde göra. Men att den i alla fall gjorde att man somnade lättare och minskade ångesten vid insomningen.

Skulle den minska ångesten skulle jag vara nöjd då det är mitt största problem i livet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

aniccina
2014-01-17 11:18
#20

Vad kostar ett kedje täcke?

Jag ligger ofta och sparkar och vaknar på nätterna .

Annons:
Disturbed-Angel
2014-01-19 00:48
#21

Jag hade kedjetäcke ett tag, men kunde inte fortsätta använda det då jag fick migrän av lukten på det där skyddspåslakanet man var tvungen att ha på själva täcket. Det verkligen stank ju plast!

M A N I N A N
2014-01-19 07:24
#22

#14 Fibertäcke..? Har aldrig hört talas om tidigare. Låter intressant.

tarotlasse
2014-01-19 21:41
#23

#21

Skyddspåslakan ?

Det har jag aldrig hört talas om jag har bara täcket och mitt vanliga påslakan inget annat.

Kan det möjligen vara så att man i din kommun vill att man använder ett sådant här skyddspåslakan under tiden man provar det.

Här i vår  kommun har man inga skyddspåslakan varken under provperioden eller senare.

Lasse

Disturbed-Angel
2014-01-19 21:52
#24

#23 Ja, Har får man bara låna, även om man kan låna det hur länge man vill. Men man var ju tvungen till att ha det där plastiga skyddet på så att själva täcket inte blev smutsigt.

tarotlasse
2014-01-19 22:52
#25

#24

Ja samma här i Kommunen så får jag bara låna det oavsett hur länge jag har det.

Men arbetsterapeuterna var väldigt noga med att informera om tvätt instruktionerna på täcket.

Det var ytterligare ett hembesök där två arbetsterapeuter för att beskriva att dom är tvättbara i 60 grader men de fick inte torktumlas eller kemtvättas.  

Men ngt skyddspåslakan fick jag inte eller blev informerad om.

Krävdes 4st hem besök på en timme och två arbetsterapeuter vid varje besök för att jag skulle få låna detta täcke.

När man pratar om att spara inom vården så blir jag lite konfunerad för sammanlagt 8 timmars hem besök kostar faktiskt mer en vad själva täcket i lön och social avgifter så hade  det nu kunnat slå en sgigal på telefonen och ge informaton så hade man kunnat köpa ett yterligare täcke och då verkar dessa Skyddspåslaganen petitess

Så tydligen olika i olika kommuner och i sin sparviver  gör man saker betydligt dyrare . Helt sannlöst  vad man nu fått se inom vårdren Tyärr.

Lasse

Lasse

VeganGeek
2014-01-22 22:39
#26

#22 Sjukgymnasten hade inte hört talas om det heller så jag fick skicka henne en länk, språket i beskrivningen är lite udda men täcket är bra.

http://www.ipps.se/personlig-vard/kognitiva-hjalpmedel/fibertacket-harmony

Det fanns inte i Habiliteringens vanliga utbud så hon fick skriva en speciell ansökan.

sandriisch
2014-01-23 18:08
#27

hej. jag har väldigt jobbiga sömnproblem med insomningsproblem och vakna mitt i natten flera gånger. kan man få detta täcke fast man inte har fått en diagnos? får bara imovane utskrivet, fått 5 paket senaste året men vägrar äta dom iom dom är beroendeframkallande och märkt att dom sabbar min sömn mer. jag har vart på två första intervjuer på vuxen psykratrin ang ADHD och min mamma var på intevju där rätt nyligen. dom kommer gå vidare med detta, de har dom sagt från första början… men sen vet man ju inte hur lång tid allt tar osv osv… men till frågan iaf… kan man få tag på något sådant via vuxenpsyk eller någon annanstans innan utredning mm är klart? hade gjort vad som helst för slippa käka medeciner emot sömn och testa något naturligt ist.

Annons:
M A N I N A N
2014-01-23 18:34
#28

Det är arbetsterapeuter som skriver ut. De finns bla på vissa vårdcentraler. Man måste uppfylla vissa krav för att få tyngd täcken. Iaf där jag bor. Man måste ha motorisk oro. Dvs inte kunna ligga still i sängen. Gå upp på natten. Den tid man frigör dagtid för att man blir piggare måste man ha användning för till något särskilt som tex läsa läxor, träna, göra en fritidsaktivitet för att må bättre osv. Här måste man också göra en sömndagbok innan man får täcket. Dagboken måste visa att man sover dåligt, många uppvaknanden, svårt somna in och att man är trött på dagarna mm. Bedöms man vara i behov av täcke skrivs det ut ett. När man får det efter kortare eller längre väntan lånar man det på prov några veckor och då skriver man också dagbok över sömnen och den vakna tiden. Om det visar sig att täcket har effekt får man låna det på riktigt. Jag tycker du ska kontakta en arbetsterapeut. Diagnos eller inte borde inte spela roll, men du är ju under utredning. Behovet borde styra. Lycka till

tarotlasse
2014-01-24 01:05
#29

Jag kan bara tilläga från det som skrevs i föregående inlägg att man även kan köpa detta täcke själv och slippa dessa ansökningar och hembesök från kommunen innan det blir godkänt.

Ett Kjedjetäcke kostar 8000 kr om man beställer det över internet.

Det är ungefär samma kostnad som jag  får betala för min sömnmedicin om året.

Eftersom en av medicinerna jag har inte ingår i högkostnadsskyddet.

Lasse

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: