Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2702 ggr
aniccina
12/8/13, 12:47 PM

Concerta

Har nu ätit två veckor med Concerta 36 men känner nada.

Brukar ta den mellan 8-9 på morgonen men redan på efter middagen vid 15 tiden blir jag jätte trött och sover ca 1,5 timme vilken gör

att jag är pigg vid läggdags.

Någon som ätit 36 i samma sits och hur märkte ni skillnad så man vet när den rätta dosen är ok?

Annons:
[hihat]
12/8/13, 1:21 PM
#1

hej har också Concerta ….började m 18 mg kände ingen skillnad….sedan 36 mg…kände mig som dig ( aniccina).då fick jag ångest blev illa mående och blev jätte trött på eftm och somnade i soffan…..  jag höjde till 54 mg och jag kände mig helt ok ….fick energi och fokus……. ingen ångest el illa mående och jag blir inte trött på eftm. Den enda biverkningen är att jag inte har ngn aptit…så jag får påminna mig om att äta..och det funkar …äter dock inte så mkt…och det står jag ut med…..ska väl tillägga att jag dessutom äter antidepp Citalopram 20 mg…….och har kedjetäcke så min sömn funkar bättre…..som sagt Concertan är inget botemedel utan ett hjälpmedel för att få dagen att fungera bättre….medicin är dessutom väldigt personlig…alla funkar ju inte på Concerta……men för mig fungerar den just nu…..ska tillägga att concertan innehåller 30% snabbverkande och 70% långtidsverkande medans tillexempel Ritalina innehåller 50-50…

mvh hihat.

piscescorner
12/8/13, 4:30 PM
#2

En av mina söner fick prova Concerta eftersom 60 mg Ritalin inte var tillräckligt Fick prova under 3 månader och det fungerade inte alls för honom, blev sämre och mer utåtagerande. Så efter 3 månader återgick vi till Ritalin och det blev bättre. Nu ska vi på en akuttid i morgon och hoppas på rejäl höjning av hans dos så han fungerar.

Zaphix
12/8/13, 10:21 PM
#3

Jag nådde full effekt vid 108 mg Concerta, vad jag minns kände jag inget vid 36 mg.

Fyller på med Ritalin när det behövs under dagen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sapdxx
12/9/13, 9:34 AM
#4

Äter 81 Mg Concerta och 30 Mg medikinet. Concertan på morgonen och Medikinet klockan ett på dagen, funkade hyfsat första tre-fyra månader, men viktigt att man fattar att alla människor är totalt olika vad gäller dosering och vilka preparat som är bra. Personligen anser jag, att ingen vuxen människa skall ta något annat än Metamina eller Evanse. Kort sagt, allt hopp ligger på, om du har en läkare som bryr sig och är aktiv vad gäller utvecklingen, gällande dessa mediciner, ingen och då menar jag verkligen ingen, har samma uppbyggnad kroppsligt, eller mentalt, därför finns det ingen som kan säga vad som är rätt för dig, den enda som kan det, är du själv.

mvh  Thomas.

Jebie
12/9/13, 11:52 AM
#5

Jag möttes med förvåning av min sjuksköterska då jag berättade att dosen på Concerta 36mg inte räcker hela dagen. "Den ska ju räcka 12timmar", tyckte hon (hon är min kontaktperson och vidarebefordrar till föreskrivande psykiatriker när det är dags att förnya recepten). Jag fick tjata mig till höjning till 54mg och sedan då det fortfarande inte räckte och jag distinkt kände då medicinen slutade verka vid 15-tiden fick jag börja fylla på med 18mg kl 14. Den räcker till strax efter kl 18 så jag brukar krascha lagom tills då jag ska natta sonen. Ibland har jag tagit 2x18mg vid kl 14 om jag vet att jag ska göra nåt mentalt ansträngande på kvällen, men då får jag istället svårt att somna innan kl. 24 eftersom jag är för pigg…

fluffymind
12/9/13, 1:44 PM
#6

Kör Concerta 54 mg på morgon och vid lunchdags, Medkinet på kvällen för att brygga över avtändningen. Fungerar ganska bra, men jag får en del slöproppar under dagen, men jag vet inte om jag törs tjata till mig en höjning av dosen.

Annons:
aniccina
12/9/13, 3:19 PM
#7

Har nu ringt sköterskan om min trötthet. Kan redan efter några timmar bli trött lr känner inte ens någon pigghet på morgonen. Även huvet värken som f*n. Hon skulle prata med en läkare och återkomma.

Om detta ska fortsätta vill jag inte äta denna medicin. Äter Venflaxin 150mg och den tröttheten räcker.

Upp till toppen
Annons: