Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 1304 ggr
DenGamleGeten
2013-12-20 21:28

Studielån

Hej, 

Har nyligen blivit diagnosticerad med ADD och har sedan tidigare oavslutade högskolestudier bakom mig varpå jag ej kvalificerar för nya lån. Jag har varit i kontakt med csn och försökt få reda på om man kan söka nya lån och hänvisa till diagnosen som anledning till att jag ej klarat av mina studier, men dom kan inte svara på frågan utan hävdar att de tar ett beslut i samband med min eventuella ansökan. 

Är det någon här som hänvisat till neuropsykiatriskt funktionshinder som anledning till oavslutade studier och sedan försökt ansöka om lån igen? Och isf, hur gick det?

/Geten

Annons:
hillalilla
2013-12-20 22:36
#1

Följer. Är i liknande situation.

skogstossan
2013-12-23 23:25
#2

Jag har diagnosen Dyslexi och klarade inte av mina studier särskilt väl innan jag fick det stöd jag behövde pga min diagnos. För att CSN skulle ompröva mitt beslut fick jag överklaga och skicka in papper på min diagnos och blev därefter beviljad studiemedel trots att jag låg ett helt år efter med mina studier. Så jag tror inte att det ska vara några problem för dig att bli beviljad studiemedel om du kan visa papper på din diagnos.

bakministeriet.blogspot.com

Zaphix
2013-12-24 11:34
#3

Jag klarade inte mina första universitetsstudier, men fick beviljat nytt lån utan att avsluta dom pga. att jag efteråt blev sjukskriven i många år pga. ångest- och depressioner. Men också pga. obehandlad ADHD som jag nu har behandling för.

Var bara för läkarna att lämna in en massa papper, även kommunen lämnade in papper då jag varit beviljad dagverksamhet i deras regi.

Fick utan problem ny ersättning.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Jebie
2013-12-25 15:33
#4

Detta var ju intressant, har inte ens tänkt att man kunde få nån form av dispans hos CSN pga NPF. Jag lånade tidigare för tio års sen och kunde därför bara låna för två av mina fyra kommande terminer då jag nu återupptog studier i annat ämne. Fick därför dela mitt studielån på 50% så det skulle räcka alla 4 terminer, men det är ju inte mkt, 4000 kr/månad under själva terminen att leva på. Finns det speciella intyg som CSN har eller räcker det m brev från psykolog etc? Måste min skola meddelas om ev NPF-problematik? Jag har inte berättat där pga vill ju klara mig själv utan hjälp så långt det bara går. Vill inte "visa mig svag" för lärarna eller hur jag nu ska kalla det.

Upp till toppen
Annons: