Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 972 ggr
spull
12/20/13, 9:34 PM

Concerta 18 MG

Börjar imorgon.. återbesök den 30e till sjuksköterska för att kolla värdena. Det står på medicinburken att jag ska öka till två tabletter efter 7-10 dagar.

Vad kan jag förvänta mig tro? Illamående..? Huvudvärk? Måste köpa julklappar :P

Min psykolog som ställde diagnos sa inget om vilken typ av ADHD jag har, men gissar väl själv att det är i första hand uppmärksamhetsproblematik. 

Det som är konstigt är att läkaren pratade om en annan medicin, Strattera, i början av oktober. Men nu när jag träffade henne igen i december så nämnde hon direkt den här Concerta. Nån tanke om varför hon kan ha ändrat sig? Bara nyfiken egentligen.. 

Hon påstod också att man ska (?) ta upp emot 1mg/kroppsvikt i kg. Jag väger runt 75 kg.. då lär ju inte 18 mg ens märkas..? 

Mest blandade funderingar här..

må gott ~

Annons:
Splatter
12/21/13, 12:02 AM
#1

Antingen känns allt som frid och fröjd med lugnet du får, eller så känner du dig tröttare än vanligt. De brukar vara de vanligaste effekterna i början, inte så vanligt att man känner sig uppstressad.

Ska hit och ska dit. Känner en snubbe på 100 kg som bara tar 36 mg om dagen, medan man själv ligger runt 60 kg och tar mellan 50-70 på en dag. Det är väldigt individuellt, beror på din ämnesomsättning och vad/hur mycket du äter.

mrsmrs
12/21/13, 3:03 PM
#2

Deta är ju som sagt VÄLDIGT individuellat, hur en reagerar och så. Tycker att du borde ta upp de frågor du har med din läkare (vilken typ av ADHD-diagnos du har, samt hur det kom sig att det blev just Concerta och inte strattera). Av min erfarenhet så är kommunikation så jäkla viktigt i kontakt med behandlare och läkare, så mycket lättare att hitta rätt lösningar när man är öppen med sina frågor och lyckas hitta ett bra samarbete! :)

Hoppas du har en bra läkare för övrigt! :)

Jag märkte av 18mg trots att jag till slut kom upp i en mycket högre dos. Första dygnet strulade min mage, som jag aldrig haft problem med, till sig rejält. Kräktes och hade ont som fan. Men det gick över efter ett dygn och kom aldrig tillbaka igen. Vilken dos du kommer upp i senare behöver inte nödvändigtvis vara relativ till din kroppsvikt - kkanske får du bra effekt innan du kommer upp i så hög dos? Kanske får du biverkningar som gör att du inte kan ta över en viss dos? Eller kanske slutar du på en högre dos och funkar kanske jättebra på den dosen. :)

Lycka till iaf!

Upp till toppen
Annons: