Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 759 ggr
Anonym
Anonym
12/27/13, 11:59 PM

Depression och medicinering.

Jag hade en diskussion med en kompis angående hur uppmärksammat bokstavskombinationer är i Sverige vs dennes land. I kompisens land föredras oftast en utredning av depression och stress före bokstavsdiagnosticering. Här finns det finns dem som diagnosticerats för ADHD men som haft en dold livslång depression. Andra kan ha diagnos, men har inte känt något negativt i samband med den(kan ha varit en styrka) innan dem blev deprimerade eller utbrända. Detta upptäcks kanske inte med systemet vi har idag eller sätts åt sidan till förmån för det enklare alternativet; tabletter.

Jag tror att med rätt stöd kan lära sig leva helt utan medicin, i vart fall majoriteten med NPF. Kanske medicin i början så man får känna att livet kan ha ljusglimtar och att sedan gå vidare med ett annat steg. En jag träffade för ett tag sen började simma flera gånger i veckan istället för att ta Concerta, hans bror började skulptera och gick i terapi. En med Asperger - som aldrig trodde livet skulle kunna bli värt att leva - skaffade hund, började gå till kurator och har nu varit depressionsfri i 4 år.

Kan iofs vara svårt att föreställa sig om man haft svårt att passa in och förstå sig själv eller världen hela livet, men hopp finns. Vetenskapen gör framsteg varje dag, och mår du inte bra idag finns alltid chansen att du kommer göra det imorgon🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: