Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Hjälpmedel & Stödinsatser

Panik! Hur ska jag göra?

2013-12-30 13:10 #0 av: Anonym

Hej, jag har högfungerande autism ovh nu ska jag städa mitt rum, men jag får panik och låser mig själv. HUr ska jag göra? Snälla hjälp mig! 

Anmäl
2013-12-30 13:25 #1 av: Stephanie

Funkar det att skriva ner en punktlista på saker som behöver göras? Så att du bara behöver fokusera på en sak i taget. Glad

Till exempel: 
* Lägg smutsiga kläder i tvättkorgen
* Plocka rent skrivbordet
* Bädda sängen
* Dammsug golvet
* Torka golvet

Och så vidare!

Anmäl
2013-12-30 13:25 #2 av: Sjöstjärna

Börja med att göra en lista över allt som ska göras, t ex så här:

Bädda sängen

Dammsuga

Plocka upp från golvet

Rensa skrivbordet

Dammtorka

osv.

När du skrivit ner allt som ska göras så sätter du siffror framför som visar i vilken ordning du ska göra de olika sakerna, så här:

2. Bädda sängen

5. Dammsuga

1. Plocka upp från golvet

3. Rensa skrivbordet

4. Dammtorka

Om du tror att det kommer att ta lång tid kan du även lägga in pauser med eget nummer. Glad

Anmäl
2013-12-30 13:28 #3 av: Blodfot

Tack för alla tips, kanshe ska börja göra så! Städa avskyr kag så får panik istället och använder det som argument för att slippa, men detta kan hjälpa mig, tack! 

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Anmäl
2013-12-30 13:32 #4 av: Stephanie

Jag kan också reagera med panik när saker blir för otydliga och för överväldigande. När det blir för mycket på samma gång. Jag tappar förmågan att sortera ut saker i huvudet och det slutar bara med att jag struntar i allt för att jag mår så dåligt. Så för mig är det listor som gäller! Känns det fortfarande oöverkomligt så delar man upp punkterna i ännu mindre delar. Glad

Anmäl
2013-12-30 14:29 #5 av: fluffymind

Och sprid, i värsta fall, punkterna över flera tillfällen.

Anmäl
2013-12-30 17:43 #6 av: mrsmrs

Har samma problem, har ADHD. De gånger det faktiskt blir av att jag städar, så brukar det funka bra med att göra det steg för steg.

Istället för att göra en lista, så bestämmer jag bara var jag ska börja. Gör jag en lista så ser jag hur lång listan är, och tänker att typ "åh när jag gjort punkt ett så är det ändp 5 punkter kvar... orkar inte". Så jag brukar börja med det som "ser" stökigast ut. I mitt fall gäller det ofta kläder på golvet. Då börjar ajg helt enkelt med att ta upp alla kläder, och lägga dom i en ikeapåse. Då ser jag snabbt resultatet eftersom golvet plötsligt ser mycket renare ut - och den naturliga nästa steget blir då ofta att dammsuga. Därefter brukar jag lämna det hela, och fortsätta nästa dag. Annars blir det för mycket.

Hoppas du kommer på ett knep som passar dig! :)Men tips är att börja med något som ger ett snabbt resultat - det är motiverande!

Anmäl