Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2703 ggr
zmulan
2014-01-13 17:38

concerta

Började med Concerta för en vecka sen. Hur lång tid har det tagit för er att få effekt??

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Annons:
kaninus
2014-01-13 18:16
#1

började för flera år sedan, men som jag minns det så trappade vi upp dosen och att det fick ordentlig effekt först när det var full dos, var 9 år sedan jag började så minns väldigt dåligt

zmulan
2014-01-13 18:23
#2

ok. tack! =)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

tarotlasse
2014-01-14 01:49
#3

Hej Zmulan jag fick som så många andra börja  med 18 mg Concerta för att se hur det fungerade o märkte inte mycket av detta.

Det enda jag märkte var en ständig lättare huvudvärk de första veckorna vilket är en vanlig biverkning men den släppte efter ca 3 veckor.

Efter detta höjde man concertan till 27 mg och efter några veckor till 36 mg och sedan till 54 mg.

Detta fungerade bra så  jag låg på en dos på 54 mg i 2 år.

Då bytte jag jobb och började arbeta som elev assistent och visade sig att jag var ljudkänslig och att det påverkade min koncentrations förmåga ännu mer så då blev jag sjukskriven 50% plus att man höjde Concertan i 54 mg på morgonen och 18 mg  på eftermiddagen.

Fungerade ändå  inte fullt ut i mitt arbete som elev assistent så gav upp den biten och började i stället arbeta som personlig assistent och i hemmiljö och därmed mindre ljud så då fungerade det för mig.

När jag året därpå satte mig på skolbänken och vård o omsorg så var det kört igen dels högre ljud under lektionerna och grupparbeterna var ett helvete ljudmässigt och jag blev fruktansvärt trött.

Men även att det krävdes så mycket mer koncentration att plugga att jag även har läs o skrivsvårigheter gjorde det inte bättre och läkarna beslutade att öka eftermiddags dosen med Concerta ännu mer till 36 mg.

Sedan så var jag ett hett byte på arbetsmarknaden eftersom jag arbetat med autistiska personer så jag fick arbete innan skolan var slut.

Så blev att jag gick i skolan på dagtid och arbetade kvälls tid.

Vilket inte medicineringen räckte till och inte jag heller utan brände ut mig för 4e gången.

Så i dag  är jag sjukskriven 50% som snart ska omvandlas till ett 50% sjukbidrag plus att jag tar 56 mg på morgonen och 36 mg på eftermiddagen vilket verkar vara en lagom dos för mig.

Att man börjar med låg dos och ökar för hand beror ju dels på att vara försiktig med biverkningarna som oftast försvinner efter hand.

Biverkningrana blir mindre när man börjar med dessa svaga doser och går uppåt och läkarna följer en hela tiden kollar blodtrycket puls vikt aptit mm  för att kolla så man mår bra och var man bör stoppa i medicineringen och är ju ett vettigt sätt kan jag tycka.

Många klagar över biverkningar över Concerta men som sagt vad lite huvudvärk drabbades jag av de första veckorna i övrigt har jag inte märkt av några biverkningar snarare har min vardag underlättats betydligt sedan jag började medicinera med Concerta.

Min kncentration är betydligt bättre det är en enormskillnad i dag.Mitt närminne som var det sämsta det någonsin mätt upp på kliniken har blivit 22% bättre efter jag började medicinera och fick gå en KBT behandling för det. Man mätte upp resultaten då jag var omedicinerad och när jag var medicinerad och det var en enorm skillnad i resultatet.  Min rastlöshet minskade och mitt sug efter alkohol och droger sjunk dramtiskt efter medicineringen.

Så Concertan har inneburet rena underverket i min vardag och även i mitt yrkes liv.

Min familj och mina arbetskamrater ser direkt om jag missat min medicinering en dag det är en enorm skillnad.

Jag var på ett samtal på soc i våras och då hade jag glömt min medicinering på morgonen och slutade med att social asistenetn skickade mig på drog test för han menade att det var omöjligt att ngn kunde vara så förvirrad och ofokuserad utan att gå på droger.

Men proven visade att jag var drogfri men sådan blir jag när jag inte medicinerar då tror folk jag är påverkad av droger när glömmer min medicin.

På vårdutbildningen skrattade man gott åt mig när jag glömde min medicinering för då var jag så fövirrad  sprallig och de fick så mycket mer skratt när jag glömde min medicinering så de sa att jag för stämningens skull borde glömma min medicinering lite oftare.

Lasse

mosterli
2014-01-14 09:57
#4

Hej, det tog drygt 6 månader för mig att hamna på rätt dos- 54 morgon samt 36 vid lunch. Jag har även jag ett "helare" liv iom. medicinering- har en del biverkningar men jämfört med vad det ger så är det ingenting jag inte står ut med… Se till att ha bra kontakt med din läkare & Lycka till med din medicinering :)

Linnea1990
2014-01-15 20:20
#5

ja använde de när jag gick i 7an då märkte jag inget mer än att ja inte kunde komma till ro när ja skulle sova.. (de kan ja inte nu häller efter att jag slutat med medicinen) men mina föräldrar märkte en förbättring i min konsentration ja orkade att sitta med läxor slutade använda den när jag skulle börja gymsär de tyckte min läkare på BUP

[hihat]
2014-01-19 09:53
#6

..det kan ta tid att hitta rätt medicin och dos..Håller med Lasse..när jag missar medicinen blir jag super speedad och det märks…..concerta hjälper mig med min vardag och med mina relationer..jag får saker jag bestämt gjorda(ja inte hur många som helst men.. förrut fick jag Inget gjort det va bara Kaos..)och  har tagit bort suget efter annan stimuli och det är jävlgt skönt….tar 54 mg + 18mg .. men kommer nog höja eftm dosen t 36 mg för att det ska bli optimalt….

Annons:
Upp till toppen
Annons: