Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 935 ggr
[Ladymoon]
2014-01-14 18:56

ADHD vuxen

Hej!

Jag har konstaterat att jag har ADHD genom olika tester. Jag är ett skolexempel.  Under alla år, både vad gäller barn-/ungdoms- och vuxenår, så vet jag att jag inte har varit som alla andra, men har inte insett vad det varit frågan om.

Diagnosen ADHD är ju relativt ny och det är kanske därför som ingen läkare egentligen har kommit på "problemet". Jag har ju under hela min vuxentid haft perioder då jag haft "problem med nerverna" som det hette förr, och fått olika medicineringar. 

Jag har inte varit hos någon läkare och har således ingen medicin. Nu här jag pensionär och har genom åren "mognat" i mina beteenden och lärt mig att "jämna ut mig" i olika ageranden och reageranden.

När jag ser tillbaka på mitt liv så går det en röd tråd med händelser som jag kan se är kopplade till ADHD. På sätt och vis känns det som en lättnad.

Nu funderar jag på om jag ska kontakta vårdcentralen och få läkartid/remiss till lämplig läkare. Om jag har något nytta av detta och eventuell medicinering. Jag tar Citolapram 10mg dagligen eftersom jag haft problem med sömnen och värk. Har fibromyalgi och morbus dercum (mjukvävnads- och fettvävnadsreumatism)

Ska jag kontakta läkare? I så fall vad för slags läkare?

Annons:
Evelina!
2014-01-14 19:01
#1

Om du har ADHD eller inte kan bara en neuropsykiatrisk utredning svara på, det finns många olika diagnoser som kan ha samma/liknande symtom som ADHD ger. Om du tror att du har ADHD måste du vända dig till psykiatrin, ingen allmänläkare på vårdcentralen kan göra den utredningen. Dock kan du behöva gå via vårdcentralen i ett första skede för att få en remiss till psykiatrin.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Ladymoon]
2014-01-15 22:01
#2

OK - då vet jag var jag ska börja, OM jag ska börja nysta.

Jag får ta en funderare till 🤔

Upp till toppen
Annons: