Annons:
Etikettnpf-och-psykisk-sjukdom
Läst 5408 ggr
Schadebeginsel
2014-01-17 00:54

add+borderline, alla synpunkter är välkomna!

Hej alla fina forummedlemmar!

Jag undrar om någon av er har eller har erfarenhet av någon som har kombinationen ADD och Borderline. Jag frågar eftersom jag har en vän som har den kombinationen och jag skulle vilja lära mig mer om problematiken och se hur jag bäst skulle kunna hjälpa henom. 

Hen har inte särskilt positiva erfarenheter av behandling hittills och nuvarande behandling verkar heller inte särskilt effektiv. Tydligen får man bara behandling för en diagnos i taget, så nu behandlas borderline-diagnosen med div antidepressiva mediciner och ngt slags samtalsterapi som inte verkar leda någonstans. 

Det frustrerande är att hens situation är att hen är sjukskriven men utförsäkrad och lever på socialbidrag som inte täcker det nödvändigaste. Tex är medicineringen skadlig för tänderna och hen har fått dra ut tre st då man inte vill bekosta lagningar (hen är 33 år gammal) och risken är att det blir fler. Arbetsförmedlingen är ineffektiv och gör att processen mot praktik eller annan meningsfull sysselsättning är otroligt seg. Samtidigt som boendesituationen är osäker, då hen kommer förlora sin lägenhet, men samtidigt inte vet vart hen ska flytta och vilken hjälp hen kommer att få med det. Hen har inga ekonomiska resurser eller anhöriga som kan hjälpa till. I stort är det alltså livsomständigheter som skulle få en helfrisk person att deppa ihop totalt och till det läggs obehandlad ADD som gör det extremt tufft att ta egna initiativ och försöka driva på byråkratin. 

Som vän blir jag extremt frustrerad över att se allt detta och vill verkligen hjälpa till på något sätt. Samtidigt är vi båda måna om att behålla vår vänskapsrelation som en jämlik sådan och hen skäms hemskt mycket över att be om eller ta emot hjälp. Iom min ADHD som jag nu äntligen får lyckad behandling för, så förstår jag en del av hens problematik och tycker det är himla galet att hen inte får den välbehövliga hjälp med add'n som jag själv får. 

Så kortfattat

Vad har ni själva för erfarenheter ni vill dela med er av?

Vad för slags behandling och tekniker har fungerat för er?

Är det en klok idé att behandla Borderline först, eller borde man ta det i den andra ordningen? 

Rekommenderar ni någon särskild mottagning eller läkare?

Vad kan man göra som vän, som vill hjälpa till?

Är jättetacksam för alla typer av svar! Smiley

Annons:
Disturbed-Angel
2014-01-19 00:54
#1

Det första jag tänker på när jag läser är varför han inte har ett F-kort för tandläkarvård om det är så allvarligt att han redan nu får dra ut sina tänder. Har man svara psykiska problem som gör att man inte kan sköta sin munhygien så har man rätt till att söka detta stödet http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Regler-och-rattigheter/Tandvardsstod-om-man-har-en-funktionsnedsattning/

Vad det gäller allt annat har jag tyvärr inga svar.

Ladydragon
2014-01-19 02:06
#2

jag får inte riktigt ihop det hela…..

om personen nu har socialbudrag varför betalar dom inte hyran? 

akut tandvård likaså betalar ju soc och hål i tänderna är akut tandvård

på vilket sätt är medicinerna skadliga för tänderna? 

andra tips är att försök få till en arbetsträning där man utreder arbetsförmågan detta kan AF göra om man är inskriven där

Disturbed-Angel
2014-01-19 16:05
#3

#2 Jag antar att de är skadliga på grund av den muntorrhet man får av dem. Jag har själv haft muntorrhet i tio år och vet vad det gör med tänderna.

Schadebeginsel
2014-01-19 17:57
#4

#1 Tack för tipset! Jag ska fråga henom om det där. hen får ju hjälp att bekosta tandvård, men där prioriterar man utdragning av tänder framför lagning, av ekonomiska skäl. 

Och ja, det är muntorrhet pga medicinering som är boven. Hur hanterar du det hela?

#2 Hen har fått en lägenhet av soc, som hen nu måste flytta ut ur och det är tänkt att hen ska få en annan lägenhet. Men vart hen ska flytta, när det ska ske och hur hen ska få hjälp med det är inte löst. Utflyttningen skulle ha skett före jul egentligen och tidigare har hen fått datum för utflyttning trots att det inte var säkert vart hen skulle få flytta. Så det är snarast ett stressmoment, att inte veta vad som sker, än vad det är ett ekonomiskt problem. 

Vad som betalas är utdragningar, inte lagningar. Problemen beror på muntorrhet pga medicinering. 

En extremt seg utredning på arbetsförmedlingen är på gång.

silversol35
2014-01-19 18:05
#5

Men fy vad skumt att de drar ut tänderna ist för att laga! Hur motiverar de det? På en ung människa också? Det finns ju sugtabletter coch sånt mot muntorrhet att få utskrivet (eftersom muntorrheten beror på medicinen så bör psykiatern kunna fixa det) och då går det ju på högkostnadsskyddet. Medicin får man väl hjälp av soc till?

Disturbed-Angel
2014-01-19 19:38
#6

#4 Jag äter fluortabletter, använder fluortandkräm och har munskölj med extra fluor. I vissa perioder har jag även haft sugtabletter för att få mer saliv. Sedan har jag också  "Frisktandvård" , Tandvård till ett fast pris. Vilket alla har rätt till. Går att läsa om här: http://www.folktandvardenstockholm.se/behandlingar-och-utbud/frisktandvard/

Då betalar man en viss summa i månaden utefter hur tänderna ser ut och hur mycket som förväntas behöva fixas. Dock måste man laga större hål innan man går med.

Annons:
tarotlasse
2014-01-19 22:17
#7

#5

Tyvärr så ingår inte all medicinering i beräknandet av social bidrag.

Receptbelag medicin som inte ingår i högkostnads skyddet får man tyvärr inte socialbidrag för enligt socialtjänstlagen.

Men vissa kommuner gör undantag från detta och betalar ut socialbidrag även för medicinering som inte går under högkostnads skyddet.

Här i Helsingborg fick jag avslag även om jag hade ett läkare intyg om det inte fanns ngn annan medicinering som kunde ersätta den jag har. Men min kompis som bor i grann kommunen fick soc bidrag för samma medicinering.

Här i HBG hänvisade soc  mig till FK och att ansöka om handikappsbidrag om man har fördyrade levnadskostnader på grund av sitt funktionshinder.

När det gäller tandläkaren så kan man ansöka om Tandvårdskort om man har ett funktionshinder, medicinering som ökar muntorrhet mm.

Nu har man ändrat reglerna så nu mer ingår inte  ADHD i det gröna kortet där man bara betalar besöket som ett läkare besök och upp till högkostnads skyddet. 

Utan ADHD går inom det blå tandvårdskortet och då betalar man halva kostnaden själv.

Jag hade grönt kort tidigare men när jag ansökte på nytt så informerade man mig att jag inte längre var berättigad till grönt kort utan att jag fick ansöka om ett blått kort i stället.

Men sedan så finns det undantag i denna regel så jag som har extrem tandläkare skräck och har ADHD i kombination.

Så sa utredaren att jag trots de ändrade reglerna ingick i kategorin för grönt kort.

Men det  krävs ett läkarintyg när man ansöker om detta så be din vän att fråga på sin vårdklinik om detta så hjälper dom honom med detta.

Lasse

Ladydragon
2014-01-20 01:52
#8

#4 byt tandläkare…..

låter fruktansvärt konstigt att en tandläkare hellre drar ut tänderna än att laga dom…..
det är ju tandläkaren som bestämmer vad som behövs göras och bedömer han/hon lagning så ska Soc betala detta

för min del som har gått på Soc till och från i flera år så har dom bekostat både lagningar rotfyllning m.m 
har aldrig ens varit tal om att Soc kräver utdragning av nån tand

och om jag inte minns fel så är det faktiskt billigare med en lagning än att dra ut tanden 

dom tandläkare jag har träffat på har oxå varit väldigt bestämda med att en tandutdragning det är verkligen den sista åtgärden och inget man bara gör…..risken är stor att man får problem med att äta och så vidare

EasyFix
2014-01-22 13:12
#9

Hej

Jag har en ADHD diagnos med stora drag av Borderline. Innan jag fick min ADHD diagnos så medicinerades jag med diverse antidepp, benso och lite till. Utan någon större framgång. Efter att jag fick min ADHD diagnos så medicineras jag nu för den och får mest behandling för ADHD men en del psykologsamtal går till att diskutera Borderline problem.

Jag blev MYCKET bättre när jag slutade med alla antidepp och benso och istället fick Concerta som nu är utbytt till Elvanse

Jag har fortfarande många Borderline drag kvar men det är betydligt enklare att hantera dessa nu när jag får behandling för ADHD och har lärt mig att känna igen situationer som triggar Borderline beteendet. Vad jag vet så behandlar man ADHD och ADD ganska så snarlikt om inte exakt likadant.

Upp till toppen
Annons: