Annons:
Etikettadhd-add
Läst 10122 ggr
TiraWiking
2014-01-17 13:42

Akne orsakat av Concerta, finns hjälp att få?

Jag har fått utskrivet Concerta 36+18mg sen en tid tillbaka för min ADHD och för mig funkar det hur bra som helst för mig. Läkaren jag har nu som jag har fått bråka en hel del med vården för att få är toppen. Men när jag började med behandlingen fick jag akneliknande utslag precis under örat vid käkbenet som låg djupt under huden och gjorde ganska ont när man kom åt de. Jag pratade med en hudläkare som hjälpte mig att ta bort de då genom att använda sig av en kanyl bland annat och tyckte att jag kunde använda mig av en steriliserad nål för att punktera de då de satt ganska djupt under huden, men att jag bara skulle göra det om det var absolut nödvändigt på de som gjorde riktigt ont. Nu har tyvärr skiten spridit sig.. Det har krupit ner på axlarna och över nästan hela ryggen. Jag har testat alla möjliga medel som ska hjälpa mot finnar och svår akne men ingenting hjälper.. Jag har gjort en helkroppsskrubb och peeling och det hjälpte för stunden men den behandlingen är ganska dyr och jag har inte råd att betala 800:- i veckan som de ansåg skulle behövas.. Jag är snart på min bristningsgräns. Min självkänsla är så låg och jag kan inte gå i linne mer än hemma, jag vill inte att min sambo ska titta på min rygg då jag själv t.o.m tycker att det är äckligt. Jag vet inte längre vad jag ska göra och jag undrar om det finns fler som varit i samma sits som jag är nu och om det finns någonting som hjälper? Concertan är det enda som funkar för mig när det gäller min ADHD och jag fungerar inte alls utan medicinen så att sluta ta den eller ta Strattera (vilket jag gjort tidigare) är tyvärr inte ett alternativ när det inte fungerar för mig. Finns det någon som kan hjälpa mig med mitt dilemma vore jag evigt tacksam!

Annons:
kolissnålis
2014-01-17 14:13
#1

Akne är EJ en känd biverkan av Concerta. Det måste tolkas som en slump att du fick ett utbrott av akne samtidigt som du började med Concerta. Du ska inte punktera själv. Läkaren som rekommenderade detta var inte seriös. Jag rekommenderar att du talar med din utskrivande läkare eller kontaktar vårdcentral. Det finns flera behandlingsalternativ för akne. Lycka till!

TiraWiking
2014-01-17 19:15
#2

#1 Har läst igenom hela bipacksedeln och en bieffekt (dock inte jättevanlig) är utslag. Har även kollat runt på nätet och det är många som fått problem med akne och liknande besvär. Även sköterskan jag pratade med på psykiatrin sa att man kan få såna problem så tyvärr är det bevisligen inte en slump. Läkaren jag var inne hos var en seriös läkare, blev rekommenderad av flera olika mottagningar att gå till honom. Jag vill inte starta något bråk eller sätta mig på tvären eller så, även om det kanske låter så, men jag kollade upp det innan jag gjorde mitt inlägg. Det var nästan därför jag gjorde inlägget eftersom jag inte vet vad jag ska ta mig till och tänkte att detta kanske var det bästa forumet att vända sig till.

kolissnålis
2014-01-17 21:34
#3

Har funderat på det här sedan jag skrev mitt inlägg och jag tycker att du ska rapportera din akne som en biverkan. Alla som får akneliknande problem borde göra det.

Jag läste förut och hittade något om "blå utslag", men nu hittar jag inte det. Hittar dock "utslag" under vanliga biverkningar. Tycker inte att dina besvär kan tolkas som utslag.

Föreslog läkaren verkligen ingen behandling? Om du fick förtroende för honom tyckar jag att du ska kontakta honom igen för att diskutera någon form av behandling. Det finns ju mycket hjälp att få med akne.

[Rumpstek]
2014-01-18 09:50
#4

Jag fick akne av Concerta, och jag slutade med medicinen på grund av det.

TiraWiking
2014-01-18 09:54
#5

När jag var inne hos läkaren så hade jag bara akne precis under öronen men det är nu lite senare som det har spridit sig. De jag har pratat med har bara rekommenderat olika medel så som basiron och liknande men det hjälper ändå inte. Det enda som gjort det bättre som jag skrev tidigare var en skrubb och peeling-behandling jag gjorde men den kostar så mycket och jag har inte råd med det hur mycket jag än skulle vilja tyvärr. Jag ska absolut anmäla det som bieffekt eftersom det är fler än jag som fått samma problem. Känns bara tråkigt att man ska behöva jaga läkare och bråka ännu mer med vården. Trodde det skulle vara färdigt efter alla utredningar

mosterli
2014-01-18 12:31
#6

Hej- fy din stackare - vidrigt med utslag över halva kroppen… Prata m din läkare - be att få testa något annat CS preparat- det finns fler.. Hoppas det löser sig - rapportera absolut utslagen som biverkning- det är viktigt! Lycka till ☺️

Annons:
Upp till toppen
Annons: