Annons:
Etikettnpf-och-psykisk-sjukdom
Läst 4480 ggr
Maddis76
2014-01-28 08:51

Adhd OCH bipolär?!?

Hej! Jag har diagnos ADHD, rätt så nydiagnotiserad. Jag har testat Concerta och Ritalin i 3 månader och det funkade INTE alls på mig (testat olika doser), jag blev väldigt apatisk, för lugn, insnöad i mobilen och ville inte bli störd, osocial, ännu mer ångest mm mm… Kommer aldrig vilja testa igen!!😒 Men hur som helst, pratade med min läkare o psykolog… Jag sa det att det är helt ok och jag accepterar min ADHD men jag måste få hjälp med mina depressioner och ångest!!! Så jag fick börja med Valdoxan, har ätit den i ca 3 v och mådde ok i ett par veckor (vissa dagar extremt bra mående, social, pratsam o hittade på massa saker), nu är jag deppig IGEN, lättirriterad, osocial osv… Jag utreds nu även för bipolär och fyller i stämningsläge varje dag och skalor på irritation osv… Jag vill gärna veta om det är ngn som har både ADHD och bipolär, vad har ni fått för hjälp, vad har ni för medicinering, hur funkar eran vardag?? Jag är 37 år och vart arbetslös och sjukskriven snart i ett år, har verkligen vart ett tufft år då jag gått till botten med mitt mående och vill komma på fötter… Tack för att ni tar er tid…🌻

Annons:
Maddis76
2014-01-28 09:29
#1

Hehe var nyfiken på vem som hade "gillat" mitt inlägg, råkade gilla mitt egna och får inte bort d… ;p

zatanica
2014-01-28 11:02
#2

Haha, det är väll bra att du gillar det du själv har skrivit 😃

Ville bara visa att jag läst, har tyvärr inge råd att ge, har själv ADHD och AS och försöker dra upp mig själv ur det där hålet.

Wand
2014-01-29 07:03
#3

Min mor har ADHD och bipolär, själv utreds jag för Borderline tillsammans med min ADD. Det är vanligare än man tror med övriga diagnoser då man har add/adhd!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
2014-01-29 07:05
#4

Tillägg: Adhd-medicinering kan ofta göra de andra diagnoserna starkare då man då märker det tydligare när adhdn är bättre. Man får två olika behandlingar till dessa. Jag äter inget för min ADD utan enbart sertralin för mitt mående, men hoppas att jag får större hjälp när jag får klartecken om Borderline.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Maddis76
2014-01-29 08:04
#5

Ysch för dessa upp & ner svängningar!! Vart jättedeppig i 3 dagar, nu vaknade jag och känner att jag mår bra, ska hoppa in i duschen, sminka mig, åka ner o ta det där leverprovet som jag dragit ut på, hämta min dotter från skolan, ta med henne till köpcentrum o kolla skor, ska nog köpa lite skisspapper till mig också, ska nog gå på cafe med tösen med!! Snacka om svängningar!?! Upp som en SoL & ner som en pannkaka… Gaaaah!!😏 Jaja, får vara tacksam för dom bra stunderna och önskar er en nra dag!!😉🌻

AnneN
2014-01-29 21:32
#6

Jag har ADHD, autism och bipolär.

Medicineras med Concerta, sertralin (antidepp) och lithionit (stämningsstabiliserande).

För mig fungerar denna kombination av mediciner utmärkt. Utöver medicinerna så har jag även en kontaktperson på närpsykiatrin som jag pratar med varje till varannan vecka.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Maddis76
2014-02-10 07:45
#7

Jahopp då var man där igen!! Var tvungen att sluta med Valdoxan, humörsvängningar som bara den, stackars min familj…😔 Ska träffa både läkare och psykolog på torsdag, läkaren vill sätta in litium!! Känner mig så splittrad, vill jag vill jag inte?!? Är så trött på att testa olika mediciner som inte funkar… Ohhhh vet inte!! Ge det en sista chans, fråga på öppenpsyk om man kan få träffa en dietist som kan hjälpa en med vad man ska äta och när för att hjälpa en mot depp, hjälp med pepp för att börja motionera?!? Hmmm aja får se vad dom säger på torsdag. Kände bara att jag ville skriva av mig lite…😉 Någon annan som fått hjälp med "rätt" mat och motion, och mått bättre?? 🌻

silversol35
2014-02-10 10:16
#8

Du, hör med läkaren om hen inte kan sätta in något annat stämningsstabiliserande innan ni testar litium. Verkar konstigt att ha det som förstahandsval om det är så nyligen du ens fått diagnos. Det är ju en rätt "tung" medicin med massa provtagningar för att kolla nivåerna i blodet. Finns annat att testa.

Maddis76
2014-02-10 11:08
#9

Ja, jo jag vet att det är en "tung" medicin och jag är jätterädd att jag ska bli "avtrubbad" känslomässigt osv osv… Men enligt läkaren så är det den mest beprövade och gett bra resultat, förstahandsval! Därför jag känner mig så splittrad…😔 Är så trött på mediciner som inte funkar!! Önskar så att man slapp det här…

silversol35
2014-02-10 11:55
#10

Förmodligen är den den läkarens "favorit". Det är väl alltid så att de har någon medicin de gillar bäst…. Men det är framför allt förstahandsval vid bipolär typ 1, alltså den typen med renodlade manier och djuuuuupa, långa depressioner. På det du skrivit så låter det inte som att det är den sorten du har?

Maddis76
2014-02-10 15:26
#11

Nej, jag svänger oftare i humöret! Ja jag får väl höra med läkaren på torsdag om alt medicin… Får väl googla lite också om vad det finns för "snällare" med… Tack för ditt svar Silversol35!😊🌷

silversol35
2014-02-10 23:32
#12

Vassego! 😊 Hoppas det går bra hos läkaren.

Upp till toppen
Annons: