Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 6068 ggr
Ralktad
2014-02-01 10:20

Hur lång tid tar en utredning av ADD?

Hej!

Jag har tidigare gått till Prima psykiatri i Stockholm för att höra vad dom har att säga om mig. Fick där svar om att jag har tecken på Asperger, ADD & en personlighetsstörning. 

Nu tänkte jag vända mig till allmänpsykiatriska öppenvårdsmottagningen istället & undrar på ett ungefär hur lång tid en utredning tar? Hur lång är kötiden?

Detta gäller stockholmsområdet. 

Jag är snart 19 år om det har någon betydelse.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
graleh
2014-02-02 14:37
#1

Hej!

Jag bodde i Malmö när jag gjorde min utredning. Jag sökte själv till mottagningen och fick en tid omgående. Jag fick väl vänta kanske 2 månader sedan på att komma igång med utredningen då det inte var min första kontakt som skötte den. Tror utredningen tog 3 månader med allting. Var en jävla massa dryga tester men det var absolut värt det, fick ADD-diagnos till slut. Men jag fick bara mediciner (som inte fungerade på mig) och ingen terapi för ADDn. De hade bara grupper för ADHD-patienter där de fokuserade på att lugna ner sig och få ner aktivitetsnivån vilket jag ju har problem med fast omvänt- jag har ingen energi. Tycker det är lite synd men tack vare diagnosen finns det massa hjälpmedel man har rätt till och man får även låna talböcker på bibblan som "vanliga" människor inte får låna. 

Nu bor ju du i Sthlm så det finns säkert fler möjligheter för dig där!

Lycka till!

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

tarotlasse
2014-02-02 15:08
#2

Ja så olika från stad till stad o klinik till klinik.

Min sons ADHD utredning tog 3 månader på BUP.

Han fick en remiss till ADHD utredning  vid 4 års kontrollen  men det blev nej från BUP till en utredning.

Förskola. Skola, sjukvård och vi föräldrar stångade oss blodiga för att få hjälp men  fortfarande nej från BUP.

Var först när soc blev inkopplade 5 år senare och soc skrev in sonen inom LSS och krävde en utredning av BUP inom 3 månader som BUP gjorde denna utredning och då 5 år efter första remissen och vet inte hur många remisser och samtal vi haft  till BUP under de 5 åren vi väntade på en utredning.

Jag själv blev remiterad till en utredning hos den offentliga psykvården här i stan och blev fruktansvärt bemött vid första mötet.

Läkaren frågade vilken idiot som remiterat mig till en ADHD utredning och om jag ville ha narkotika klassad medicin fick jag söka mig ngn annan stans.  

Allt gick inom vårdgarantin och  jag fick ett första besök inom 3 månader.

Men vårdgarantin säger inte hur lång tid en utredning eller behandling ska ta.

Så  det tog över ett år hos denna otrevliga läkare. psykologer mm innan läkaren sa att de bedömde att jag hade ADHD och då remitterade mig vidare till neuropsykiatriska avd.

Med ytterligare två års vänte tid för fortsatt utredning.  

Under tiden gjorde landstinget om vårdområdena i vår stad. Så utan att flytta hamnade jag i ett nytt vårddistrikt vilket innebar att jag efter nästan två år i kö fick ett brev om att min remiss inte gällde längre utan man behövde en ny remiss från det nya vårddistriktet och ytterligare 2 års kö.

Då blev min läkare förbannad o remitterade mig till en privat klinik i stället.

Nu tog det 3 veckor att göra denna utredning och jag fick min diagnos på papper.

Så det tog 3 år att göra min utredning  som inte blev helt färdig inom den ofantliga sjukvården och det tog 3 veckor inom den privata vården att göra denna utredning .

Den privata kliniken är inom landstingets regi och samma kostnad för mig oavsett den ofantliga vården och den privata vården.

Lasse

mrsmrs
2014-02-04 19:50
#3

Nu vet jag inte exakt vilken primamottagning du menar, men av mina erfarenheter så har jag bara gott att säga om dom. Jag vill inte outa här i forumet exakt vilken mottagning jag gick på men kan verkligen rekomendera dom utifrån det bemötandet och hjälpinsatser jag fått. Speciellt när det gäller utredningen - väldigt seriöst och trevliga & kompetenta människor, så sjukt bra bemötande och jag kände mig inte alls bara "stämplad" med en diagnos utan sågs som en hel människa, om du förstår vad jag menar. Jag upplevder det som att de har en väldigt sund helhetssyn, där "hur jag mår" står i fokus - och känslan av att bara vara ett patientnummer i systemet ligger långt borta! Det erbjuds även bra hjälpinsatser och stöd efter själva diagnostiseringen.

Jag fick min utredning snabbt! Efter remiss (sthlmsområdet jag med) tog det tre veckor för mig om jag minns rätt. Åberopade vårdgarantin och tror att jag fick gå före lite på grund av den situationen jag var i just då. Men snabbt gick det i alla fall! Fick höra innan att kötiden då var någonting mellan 3-6 månader, men det varierar säkert? Själva utredningen tog väl också tre veckor eller något sådant för min del.

Hoppas det löser sig för dig och att du får må bra, samt slipper vänta allt för länge på en utredning!

:)

Kram

Upp till toppen
Annons: