Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2335 ggr
Lady Q. Longworth
2014-02-07 13:07

Allt tar sån tid för mig

Så fort något som helst beslutsfattande är iblandat tar allt sån otrolig tid för mig. Att handla (spec på större butiker) tar evigheter. Ska jag ha den eller den köttbiten… Många gånger velar jag så länge att jag åker hem och när jag bestämt mig är det jag velat köpa slut.

Det här blir ännu värre för större saker, planera semester… hua då är ju dessutom pengar inblandade.

är det fler som har det så här?

När jag beskrev det här för en person var det hon som föreslog att jag skulle söka för att göra ADD/ADHD utredning

Annons:
Zolah
2014-02-07 15:12
#1

Jag har likadant, har AS/ADHD

lättast är att se till att veta vad man vill ha innan man går ut och handlar, massor med folk och stress från ljud/ljus kan störa massor ( för mig )

JohannaEkroth
2014-02-07 15:29
#2

Oj ja, jag är så långsam så helvetet hinner frysa till is innan jag är klar. Har AS. 😃

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lady Q. Longworth
2014-02-07 17:36
#3

ha ha frysa till is var bra sagt

När exet o jag skulle någonstans tog det två minuter att plocka ihop för honom och minst 30 för mig… jag är frilufsare men att packa ryggsäcken kan ta en evighet trots att jag eg vet exakt vad jag behöver..

Kunde inte förstå hur folk kunde vara så snabba förut, men jag ahr kanske börjat få en förklaring…

Honestyisdead
2014-02-07 18:08
#4

Samma här. AS här med.

sandriisch
2014-02-07 19:43
#5

samma här… brukar ta mig låååångt över en timme o handla, velar och jämför allt. kan spendera timmar och leta resor med, iof tycker ja de är kul med så :) har planerat resa till sommaren och suttit och letat sen typ november måmas och velat fram och tillbaks och suttit timtals vissa dagar och letat. men jag kommer la fram till något nån gång. utreds för adhd:p

Kajsami
2014-02-07 22:54
#6

Att ha svårt att bestämma sig är typiskt för AS, har jag hört. Att man har svårt i valsituationer och är ambivalent. Ibland kan valen bli så svåra för mig att jag låser mig helt. Ibland får jag lösa det med att köpa fler saker som t ex när jag inte kunde välja garn i en garnaffär utan fick köpa flera sorter, liksom jag får göra när jag velar mellan olika sorters godis eller mat. Men är varorna dyra som t ex kameror så blir det ju lite dyrt att köpa flera och då brukar jag terrorisera min omgivning, föräldrar/syskon/vänner, och dra upp alla aspekter med de olika valen och be dem om råd. Ibland hjälper det, ibland inte. Jag har fortfarande ångest över mitt kameraval för två år sen. Tänker fortfarande att "Tänk om jag kanske borde ha valt den andra kameran ändå…".

Bestämma resor kan ju också vara svårt. När jag och några stycken skulle åka till Spanien och hyra en lägenhet i några dagar så skulle jag ta hand om valet av lägenhet och jag letade lägenheter i en hel vecka och velade fram och tillbaka mellan olika. Till slut gick det så överstyr att hela vardagen kraschade, jag satt vid lägenhetssajter på internet dygnet runt och varken duschade, åt eller sov. Jag hade ångest dygnet runt. Till slut fick jag överlåta valet åt mina vänner. 

Sen kanske jag skall berätta om när jag skulle byta telefonnummer när jag flytttade en gång… Jag ringde Telia och fick ett par nummer. Inget kändes bra. Jag bad om fler och fick det. Inget kändes bra. Jag bad om ännu fler, och till slut fick jag dem att faxa mig flera sidor fulla av nummer (!). Men jag kunde inte bestämma mig och ringde och bad om ännu fler (!) och att de skulle uppfylla vissa önskemål, att telefonnumret inte skulle låta som ett personnummer, att tredje siffran skulle vara noll och övriga siffror skulle vara jämna siffror men inte över sju osv osv. Då tyckte Telia att det här var för mycket, nu fick det vara nog. Så jag fick välja ett bland dessa hundratals jag redan fått.  Jag valde ett, men någon dag senare ångrade jag mig och ringde och bytte. Ytterligare någon dag senare bytte jag igen. Och tredje gången gillt ringde jag och bytte tillbaka till det ursprungliga numret. För jag behövde egentligen inte byta, hade bara fått för mig att jag ville ha ett bättre nummer.

Så kan det gå!

Annons:
zatanica
2014-02-08 13:14
#7

Japp en till här som har svårt att välja, om jag handlar själv tar det en evighet exempelvis. Även om jag vet vad jag ska ha så blir det ju tänk om man ska ha det här med, eller kanske det här, vilken kyckling ska jag ha, vilken köttbit ser bäst ut. Är sambon med går det mycket smidigare.

Ska man välja pizza samma sak, eller om man ska fika, eller köpa kulglass, brukar lösa det med att någon annan får bestämma åt mig om jag känner att det går över styr. Brukar kunna be dem att välja mellan exempelvis tre alternativ jag velar mellan.

Riktigt jobbigt ibland faktiskt.

Honestyisdead
2014-02-08 16:42
#8

Jag kan inte handla ensam. Springer runt och bär på saker för att sedan ställa tillbaka dey och ta något annat. Sedan ångrar jag mig igen och tar samma sak och så går det i cirklar. Får mycket ångest av det.

Zaphix
2014-02-08 21:37
#9

Jag har ADHD och känner inte alls igen mig. För mig går allt snabbt och effektivt. Förstår inte riktigt hur man kan göra saker långsammare än mig, greppar inte hur man använder sin tid då.

Älskar tempo i livet, allt ska rulla på snabbt och smidigt.

Folk tycker alltid att jag är snabb och effektiv när jag gör saker. Att jag inte tvekar utan vet direkt vad jag ska göra och sätter igång med den.

Folk tycker jag pratar så också, inte så omständig utan rakt på sak. Men det påstår jag är något norrländskt, att inte vara så omständig som folk här nere i södern är.

Jag kör bara på när jag gör saker, tänker inte så mycket under tiden. På gott och ont verkligen. Att jag inte tänker efter innan jag gör något resulterar ofta i förhastade beslut som inte är så bra för mig. Ekonomi är jag usel på tack vare det.

Men då har jag iofs ADHD med rätt mycket H och brist på impulskontroll.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

silversol35
2014-02-09 10:26
#10

Är i mångt och mycket som #9, med skillnaden att jag inte e norrländsk…. 😀 Gillar också när saker blir gjorda, och är effektiv när jag sätter igång. Snabbt går det också… Har också mycket H (ADHD) och rätt mycket impulsivitet.

Rebellkatten
2014-02-09 16:57
#11

Har också alltid haft jättesvårt att välja, särskilt i mataffären. Tänk om jag köper den här och så var jag egentligen mer sugen på det här. 

Eller om man ska köpa godis. Nu har jag börjat ta fler påsar med godis för att ha något att välja på när jag kommer hem. Vilket resluterat i en stor burk med godis, men då har jag alltid något hemma som jag är sugen på. 

Måste alltid väga för och nackdelar med saker innan jag bestämmer mig, så ska jag handla mat brukar det ta minst en timme innan jag är färdig. Men då hinner jag också gå runt hela butiken och kolla på alla hyllor så jag inte glömmer nåt. Min sambo brukar dock springa runt hela butiken vilket gör att jag alltid glömmer vissa saker för att vi aldrig var vid de hyllorna. Vi har båda diagnosticerad ADHD.. men ibland funderar jag på om jag inte är aspie egentligen.

Kajsami
2014-02-09 23:12
#12

#9 Jag tror att orsaken till att du inte känner igen dig är för att du har ADHD med mycket H, som du skriver. Att ha svårt i valsituationer och ha svårt att komma till skott hör mer till AS och hypoaktivitet.

Lady Q. Longworth
2014-02-10 13:17
#13

Jag har som sagt svårt att fatta beslut och som någon sa även att sätta igång med saker och när jag vä'l gör det har jag uthållighet i några minuter sen gör jag något annat för att sen gå tillbaka till det första jag gjorde…

Annons:
CamillaS
2014-02-12 08:03
#14

Samma för mig, fast inte så mycket när det gäller att handla mat. Vet jag exakt vad jag ska ha så tar jag i princip bara det. Men oftast slinker det ner något annat också som jag kommer på där att jag också vill ha men inte tänkt på det när jag var hemma. Däremot när det kommer till val av kläder i en klädbutik, då har jag riktigt svårt att välja.Och brukar även kunna få ångest när jag köpt ett klädesplagg som jag tycker var jätte snyggt i affären, men när jag kommit hem med det så ploppar det upp tusen frågor i mitt huvud. Frågor som t.ex var detta verkligen det jag ville ha?, skulle jag tagit en större/mindre storlek?, skulle jag tagit den andra färgen?, passar jag verkligen i denna?, borde jag ha köpt den? Osv, osv. Och ja, det blir riktigt ångest laddat! Och tar känslorna över för mycket kan jag även börja gråta av frustrationen och ångesten. Jag är en väldigt känslig person i övrigt som tyvärr säger jag har alldeles för lätt för attbörja gråta när vissa känslor och tankar växer sig stora och jobbiga inuti mitt huvud. Vilket är verkligen på gott och ont då jag kan bli tårögd på ställen där jag absolut inte vill! T.ex på offentliga platser. Som på bussen, i ett väntrum, i sociala sammanhang. Detta är väldigt frustrerande då jag har jättesvårt att kontrollera det. Försöker verkligen in i det sista att slå bort tanken och känslan som gör mig ledsen, men misslyckas ofta.. Ja som sagt riktigt jobbigt är det! Sedan är jag väldigt långsam i min vardag. Äter långsamt, maten tar lång tid att göra även fast jag vill att det ska gå fort. Är även en riktig tidsoptimist, gör allting i sista minuten. Har även svårt att ta tag i tråkiga uppgifter och även att avsluta saker. Brukar oftast även ha flera projekt i gång samtidigt som slutar som halvfärdiga. Har ADD, ATS, Dyskalkyli och socialfobi som diagnoser.

Honestyisdead
2014-02-12 08:12
#15

14 jag har detockså värre med kläder. Vill bara gråta ibland. eller saker som tex mobil; stekpanna, blommor osv. Mat brukar jag ha en lista på.

Lady Q. Longworth
2014-02-12 17:31
#16

#14

jag äter i raketfart och har alltid gjort.

Kläder hatar jag att köpa när jag väl gör det är det ngt som jag tycker är snyggt o råkar passa så poff, men gå och välja och titta i olika affärer prova mm har jag inte tålamod till. resultatet är att jag väldigt sällan köper kläder…

lalaz4
2014-02-13 14:01
#17

Har också svårt att välja saker, att köpa kläder är värst. Brukar alltid ha med min syster som får välja åt mig. Även att välja kläder på morgonen är svårt, har så otroligt mycket och får ångest över vad jag ska ha på mig ganska ofta. Köper jag något själv ångrar jag det oftast och sedan ångrar jag att jag ångrade det, blir lite rörigt då 🤪

Mat är lätt för mig då jag är vegan och gillar inga starka kryddor, finns inte lika många val då.

CamillaS
2014-02-14 17:56
#18

Tja, vad kan man säga, alla är vi olika trots kanske samma diagnoser. 🙂

Upp till toppen
Annons: