Annons:
Etiketttvångssyndrom-ocd
Läst 5209 ggr
fuzzie
2014-02-08 01:53

OCD :/

Yes, de lider jag av… 

Har varit ett rent helvete kan jag säga! Jag har haft det som jag själv kommer ihåg sedan jag var runt 8 år. Nu är jag 20, så 12 fina år har gått och hjälpen kom inte förens nu… 

Jag är inte bitter om det låter så, men detta är en väldigt påfrestande "diagnos" som tar upp väldigt mycket av min tid och gör ju då att de blir lite svårt att leva ett normalt liv. Mest pågrund av att man mår dåligt av att inte utföra tvånget som hjärnan hakar upp sig på, de blir till och med så att det gör fysiskt ont att inte utföra tvånget. Ledsen 

Jag fick veta i torsdags att jag har OCD och min samtalsterapeut kunde avgöra det redan innan papperet var helt ifyllt eftersom jag fyller alla kriterierna för det. Känns skönt på ett sätt eftersom jag alltid har varit medveten om att det är ett problem och de ska tydligen även finnas mediciner som kan hjälpa, så de känns faktiskt bra. Så läkaren kommer jag att få snacka med om ytterligare någon vecka verkar det som. 

Håller ju även på att kämpa för att få till en utredning på ADHD! Men det ser lite ljusare ut på den fronten sedan jag snackade med min samtalsterapeut i torsdags. Dock om man har en diagnos så är det inte ovanligt att man har någon till diagnos eller liten egenhet. Och därför så går antagligen ADHD och min OCD hand i hand och förstärker varandra vilket gör ju då att båda förvärras…  😕

Samtalsterapeuten tyckte att det var viktigt att jag berättar om alla mina "problem" innan en utredning på ADHD sätts igång. Så de inte blir så att man får en diagnos och sedan medicin mot de och sen kanske de visar sig att den inte funkar så bra ihop med min OCD

Men man tar ett steg i taget och det går iallafall framåt. Så nästa steg i processen blir att ta itu med min ätstörning och mitt självskadebeteende. Efter att det steget är avklarat så trodde hon att jag kanske var redo för en ADHD utredning. 

Skrev nu ett väldigt långt inlägg här nu angående OCD och eventuellt den kommande utredningen, men bättre de än att dela upp de i flera olika trådar. 😛 

Var tvungen att få skriva av mig lite här. Dock har jag märkt att de inte verkar vara så många här som har OCD, men hoppas iallafall att det finns någon som kan dela några erfarenheter med mig. Glad 

Haha, snacka om att jag är väldigt jätte öppen om alla mina problem här på sajten. 😛

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Annons:
Honestyisdead
2014-02-08 10:57
#1

OCD är det samma som tvångssyndrom antar jag? Den diagnosen har jag tillsammans med AS. Det går upp och ner. Mår jag bra har jag inga problem med mina tvång, de är en del av min vardag. Men mår jag dåligt blir det riktigt jobbigt. Äter ingen medicin.

fuzzie
2014-02-09 01:00
#2

#1 Precis, det är samma sak. OCD står för Obsessive Compulsive Disorder vilket alltså betyder "överdrivet tvångsmässigt beteende" 🙂 

Men hur blir det för dig med dom 2 diagnoserna tillsammans? För som jag skrev så triggar min ADHD (som de med säkerhet verkar vara) och min OCD varandra vilket gör att min OCD blir så pass "intensiv". 

Ok skönt att de blir bättre när du mår bra. För mig är det så pass mycket att även om jag mår bra så störs jag av det. Men samma med att det ändå blir lite bättre om man har en bra dag. 

Ok, har du hört talas om att man kan få medicin mot det? För härom veckan var första gången som jag hörde det iallafall. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Honestyisdead
2014-02-09 01:14
#3

Ja, jag fick någon typ av antidepp som skulle hjälpa mot det. Men jag märkte inget.

lisasss
2014-04-13 11:12
#4

Tja! Om OCD medicineras är det i 99% av fallen antidepressiva SSRI-mediciner som används. Det vill säga selektiva serotoninupptagshämmare (citalopram, fluoxetin, sertralin är väl dom vanligaste men som går under lite olika namn). Just SSRI kan man behandla lite allt möjligt med, social fobi, panikångest/attacker, tics/tourettes, OCD och självklart depressioner. Jag har själv ADHD, OCD, GAD och en liten släng av AS tydligen. Jag har ätit rätt många antidepressiva mediciner som hjälpt på lite olika sätt. Jag började för några år sedan med Citalopram men vart som en död fisk i sängen då jag fick otroligt minskad sexlust, så dom slutade jag med. Har sedan i 3 svängar ätit Sertralin som funkade otroligt bra mot tvångshandlingarna men som även den påverkade sexlusten negativt.

Äter nu en antidepp som heter Voxra fast som är en NDRI-medicin, (selektiv noradrenalin och dopaminupptagshämmare) i vilken bupoprion är det verksamma ämnet. Dom ska inte ha några negativa sexuella biverkningar så därför fick jag prova. Dessa har ingen dokumenterad effekt på att vara hjälpande mot OCD utan kan snarare förvärra tvången vilket det gjort för mig. Så ska nu börja äta Voxra tillsammans med Sertralin eller annan SSRI för att minska tvången, men samtidigt ska Voxran förhoppningsvis göra så att min sexuella lust inte påverkas. Äter för tillfället ingen medicin mot ADHD utan slutade för någon vecka sen pga byte till annan. Provat många olika centralstimulerande också vilka alla mer eller mindre gett mig mer tvång och tvångstankar.

Oj detta vart långt, men hur som helst rekommenderar jag dig verkligen att prova SSRI om tillfälle ges. Det fungerade verkligen på mig och har stor dokumenterad effekt på många andra. Bli inte rädd för detta med sexuella biverkningar, jag är otroligt känslig mot mediciner och får oftast de värre biverkningarna av de flesta mediciner jag provar.

Hoppas verkligen att du hittar något som fungerar för dig!

Upp till toppen
Annons: